Hlavní obsah

BMW 1802 Touring – Skoro jako jednorožec

Foto: Archiv Garáž.cz

Dnes bych vám rád napsal o tom, jak jsem řídil své doposud nejstarší vyzkoušené BMW. Právě za jeho volantem mi totiž začalo připadat, že čím starší mnichovský automobil řídíte, tím lepší zážitek to je.

Článek

Ačkoliv nejsem fanatický milovník značky BMW, existuje několik jejich modelů, které bych si do garáže zaparkoval. Například oranžovou 2002 Ti. Ale jak vlastně jezdí? Nebudu z tak starého auta zklamaný? Proto, když mi bylo nabídnuto svezení v Jerryho 1802 Touring, neodolal jsem a konečně nějakého zástupce třídy Neue Klasse vyzkoušel.

Foto: Archiv Garáž.cz

Rozklíčujeme si ještě staré značení, na které nejsme u dnešních řad 1 až 8 zvyklí. První dvě číslice v názvu značí objem motoru, takže já dnes budu řídit osmnáctistovku, ale dělaly se i patnáctky, šestnáctky a dvoulitry. Koncovka 00 znamenala čtyřdveřový sedan nebo dvoudveřové kupé či kabriolet. Dvoučíslí 02 pak znamenalo dvoudveřový sedan a v případě slůvka Touring ještě třídveřové kombi. Tenhle konkrétní Touring má nějaké ty mouchy, například sehnat sedadlo řidiče je prostě problém. Ale i tak se na výlet do historie BMW těším.

Foto: Archiv Garáž.cz

Design Neue Klasse vytvořil Wilhelm Hofmeister a já dodnes jeho dílo vysoce uznávám. Vlastně mi ani nevadí, že si nevyzkouším 2002, ale jen ladný kombík s osmnáctistovkou, protože i ten vypadá neskutečně elegantně. Svůj podíl na tom mají bezrámová okna ve dveřích, kulatá zadní světla nebo víčko nádrže s logem automobilky. Jo, dnes se šetří na ozdobách a tvary ustupují aerodynamice, ale tehdy byly podobné okrasné doplňky ve vyšší třídě nutnost. Stejně jako dopředu otevíratelné kapoty, kterou má i tenhle Touring.

Foto: Archiv Garáž.cz

Neue Klasse měla být jedním z nejpokrokovějších aut své doby. BMW zde vůbec poprvé na přední nápravě použilo zavěšení typu McPherson. Nezávislé zavěšení má automobil i vzadu. Díky klasické koncepci FR jde ve výsledku o brilantně ovladatelný automobil, který je s točivou osmnáctistovkou neuvěřitelně svižný. Díky tomu jak je malý, je i báječně obratný a lehkonohý, pocitově vlastně neváží vůbec nic. S nádherným zvukem motoru, který se dere ven přes krásné koncovky výfuku, se Touring proplétá zatáčkami jako atlet. Nechce se utrhnout, nechce vás školit, jen chce, abyste trefili apex a načasovali si akceleraci na ten nejpříhodnější moment. Pak si můžete doopravdy užívat všechny radosti s tímhle autem spojené. Je to auto stavěné na zábavu a automobilce se její záměr rozhodně vydařil. Ježdění s Neue Klasse je silně návykové a tím, jak je zábavné, se pro vás snadno může stát drogou.

Foto: Archiv Garáž.cz

Stará BMW byla konstruována proto, abyste si mohli maximálně užívat jízdu. A tenhle Touring je toho důkazem, protože v něm všechno perfektně cítíte. Stačí jen lehounce nasměrovat volant a už se přední kola vrhají požadovaným směrem. A cokoliv cestou zaznamenají, okamžitě zjistíte přes tenoučký věnec volantu a konečky vašich prstů i vy. Z volantu to má vaše ruka kousíček k řadičce, kterou ovládáte manuální čtyřkvalt. Pětka vám ale nechybí. Kdyby BMW dokázalo dodnes přenášet takové jízdní zážitky do každého auta, byla by to značka, které bychom my, novináři, neměli co vytknout. Ano, dodnes z Mnichova vyjíždějí skvělé a obratné automobily, ale musíte je umět vybrat. V dobách, kdy byla Neue Klasse novinkou, jste však s výběrem emočního auta nemohli šlápnout vedle.

Opravdový pokrok

Neue Klasse byla opravdu pokrokovým autem, díky kterému začalo BMW patřit ke špičce německé automobilové produkce. Důkazem toho je i elektromobil 1602e, o kterém jsme vám psali už dříve. Ten automobilka prezentovala při mnichovské olympiádě už v roce 1972.

Reklama

Načítám