Hlavní obsah

Bentley boys – snový závodní tým

Foto: Archiv Garáž.cz

Závodění se stalo nedílnou součástí image značky Bentley hned od prvních let její existence. Slavnému týmu se přezdívalo Bentley boys, na jeho úspěchy navazuje značka dalšími výhrami dodnes.

Článek

Už v roce 1921 existoval první závodní automobil Bentley. Byl jím typ EXP2, který startoval a zvítězil v Brooklands. Automobilka jej mimochodem vlastní dodnes. O dva roky později se konal první závod 24h Le Mans, a ani tedy značka nechyběla. Na startu jí reprezentoval s typem 3 litre John Duff, který závod dokončil na čtvrtém místě. O rok později startoval spolu s Frankem Clementem a vyhrál. Ettore Bugatti se sice britským automobilům posmíval, že jde o nejrychlejší náklaďáky na světě (vážily 1,8 tuny), ale robustnost auta byla tehdy rozhodující.

Foto: Archiv Garáž.cz

Vítězství značka získala i v roce 1927 s typem 3 litre Super Sport. Závod měl tehdy infarktový průběh, dva ze tří vozů postihla havárie a i třetí byl poškozen, přesto dokázal stáhnout ztrátu a vedoucí automobil předjet. Vítěznou posádku tvořili Dudley Benjafield a Sammy Davis. Pro další rok automobilka nachystala typ 4 ½ litre a posádka Woolf Barnato/Bernard Rubin opět zvítězila. Ve stejné době existoval ještě typ Blower s motorem přeplňovaným kompresorem, ten si na vlastní náklady vyvinul Sir Henry Birkin. Na výhru ale nikdy nedosáhl, další dva roky totiž patřily opět Barnatovi, tentokrát s typem Speed Six.

Foto: Archiv Garáž.cz

Barnato byl tehdy pravou superstar a se stejným autem vyhrál i závod nad vlakem mezi Cannes a Calais. Barnato byl velmi troufalý a vsadil se o 100 liber, že bude v Londýně dřív než vlak v Calais. Stihl to o 4 minuty i přes nepřízeň počasí, defekt a marné hledání pumpy ve Francii, zkrátka pravý bohémský Bentley boy.

Foto: Archiv Garáž.cz

Pak byla dlouhá pauza, Rolls-Royce nesdílel názor, že luxusní značka patří na závodní tratě. Vše se změnilo až v roce 2001, kdy Bentley už patřilo Volkswagenu. Nový typ EXP Speed 8 patřil do kategorie LMPGT a hned při premiéře dojel britský speciál třetí za dvojicí Audi. V koncernu měli opravdu důvod k radosti. Další rok značka důkladně testovala nový Speed 8, aby náročný závod vydržel až do konce.

Foto: Archiv Garáž.cz

A v roce 2003 bylo Bentley na startu v plné síle, zatímco Audi si dalo pauzu. Tom Kristensen, Rinaldo Capello a Guys Smith tak bez problémů celý závod vyhráli a přidali značce šesté vítězství z nejprestižnějšího závodu. Pak byl ovšem tříletý projekt bohužel ukončen, cíle byly splněny. Tak uvidíme, jestli se třeba Bentley nepokusí zopakovat si výhru na výročí sta let od té první. Má na přípravu 7 let.

Reklama

Načítám