Hlavní obsah

Auta a motorky ze světa Cyberpunk 2077

Foto: CD Projekt Red

Cyberpunk je podle definice na Wikipedii „subžánr science-fiction, který je zasazený do futuristického prostředí a je charakteristický kombinací společenské spodiny a pokročilé technologie“. Veškeré knihy, obrazy, ale právě i hry s tématikou cyberpunku prezentují dystopickou podobu napůl zhrouceného světa, kterému vévodí přebujelá technologie. V současné době je pak cyberpunk skloňován ještě intenzivněji díky videohře Cyberpunk 2077 od polských vývojářů CD Projekt Red. A neodmyslitelnou součástí Cyberpunku 2077 jsou i motorky a auta, která, jak jsem usoudil, zaslouží trochu vaší pozornosti.

Článek

Má drahá mi k Vánocům nadělila hru. A i když se o videohry sebevíc nezajímáte, o téhle dost možná víte. Koneckonců žluté plakáty, lákající na nedávno vydaný Cyberpunk 2077, na nás koukají kolem silnic a prostě úplně všude. Počítadlo odehraných hodin právě překročilo šedesátku, má drahá stále sveřepě tvrdí, že dárku nelituje, a já si začínám říkat, že by ty hodiny strávené za počítačem mohly nabrat alespoň nějaký význam… takže právě proto píši tyto řádky – abych se necítil blbě. A taky proto, že autům a motorkám je v Cyberpunku věnována nebývalá pozornost.

Představa budoucnosti zaseklá v osmdesátkách

Asi první věc, která zaujme každou „automobilově zatíženou“ nájemnou sílu, brázdící silnice futuristického megaměsta Night City, je fakt, že jen málokterá auta vypadají skutečně jako z budoucnosti – myšleno ze současné představy budoucnosti. Místo toho se jedná hlavně o auta, která jako by tvarově vypadla někdy z osmdesátých let.

Foto: CD Projekt Red

U některých modelů aut si vzpomenete spíš na GTA Vice City

Přece je ale na těch autech něco jinak. Přesně po vzoru původní koncepce cyberpunku se tu zajímavým a občas trochu bizarním způsobem snoubí moderna a digitalizace s klasickými tvary, čímž vzniká zvláštní, neotřelé a docela zajímavé „futuristické-retro“. Spousta okatě hranatých sedanů má na sobě moderní úzká LED světla, mnohdy navíc asymetricky uspořádaná. Místo zrcátek jen pahýly se senzory a další senzory se objevují všude možně po autě. Ani mě nenapadá, že bych měl za každým prvkem z pera herních vývojářů hledat nějakou realistickou funkci, ale je tu cítit určitý smysl pro detail, a to se počítá.

Foto: CD Projekt Red

Čím více retro je vzhled auta, tím víc je obsypán různou „cyberpunkovou“ technikou

Spousta aut vlastně vypadá, jako by byla pro pohyb po světě budoucnosti uzpůsobena až v průběhu života. A to dost „punkově“, potažmo cyberpunkově.

Jen o „osmdesátkových“ sedanech to ovšem není. V herním světě se nachází třeba kompaktní hatchbacky, které jako by vypadly z dokumentů o americké ropné krizi v druhé polovině sedmdesátých let, ale i maličké užitkáče, zjevně inspirované japonskými „kei cars“. Na druhou stranu nechybí ani cyberpunkové verze klasických amerických pick-upů a plnotučných SUV, pár menších sporťáků a jeden sporťák do určité míry inspirovaný Mustangem. Pozoruhodné jsou i povozy kočovných gangů, operujících mimo město – jejich auta i motorky vypadají jako z filmu „Mad Max“.

Foto: CD Projekt Red

Kočovné gangy jezdí lecčím. Hlavně, že to zvládne nehostinný terén

Těch „aut z budoucnosti“, která bychom ve světě v roce 2077 spíš očekávali, je vlastně jen pár a zpravidla se jedná o „dražší“ modely, častěji spatřené v centru města kolem opulentních korporátních sídel. Vyloženě vyčnívající je tu třeba luxusní kupé s absurdně dlouhou kapotou nebo supersport, který jako by z oka vypadl Bugatti Chiron.

Foto: CD Projekt Red

O přesném klonu Bugatti se nedá mluvit, ale určitá podoba by se našla. Mimochodem vyloženě z reálného světa je i ta obrovská díra v silnici...

Mou úplně nejoblíbenější bizarností se stalo gigantické šestikolové kupé (a kabriolet) s dvojicí předních náprav. Docela bych i věřil tomu, že třeba u Cadillacu v šedesátých letech by takovou šílenost mohli klidně i vyrobit…

Foto: CD Projekt Red

Opulentní šestikolka je vyloženě kouzelná. Tady navíc ve velmi vkusném tuningu...

V podobném duchu jako exteriéry aut se nesou i jejich detailní interiéry. Taky tady vypadá většina aut spíš jako představa budoucnosti z osmdesátých či devadesátých let. Nejedno auto tak uvnitř připomíná KITTa ze seriálu Knight Rider – je plné oranžově podsvícených tlačítek a jednobarevných displejů. Supermoderní sporťáky pro bohaté pak naopak vypadají jako kosmická loď obšitá kůží.

Foto: CD Projekt Red

Většina interiérů vypadá jako smělé pokusy amerických automobilek v devadesátých letech o digitalizaci palubních desek

Přiznám se, že když jsem se do hry pouštěl, strašně mě zajímalo, jaké „motory“ budou auta mít. Odrazí se do hry současná poblázněnost elektrifikací, nebo se autoři pustí konvenční cestou spalovacích motorů? Jak ilustruje zvuk a nahlédnutí pod kapotu několika aut, tak v cyberpunkovém světě v druhé polovině jednadvacátého století se pořád jezdí na benzin. Auta hřmí a bručí a o jejich pohon se starají zcela zjevně spalovací motory.

Foto: CD Projekt Red

Dobrá zpráva! Osmiválec zjevně nevyhyne ani za 56 let

Až na výjimky bez reálných značek

Asi vám neušlo, že jsem až dosud nezmínil jedinou značku. Ono moc není jakou. Všechna běžná auta ve hře jsou totiž z nelicencovaných a smyšlených „no-name“ automobilek. Takže ač je v některých modelech zjevně vidět inspirace z reálného světa, značky jako Thorton, Makigai, Archer, Chevillon (zde je možná drobná inspirace Chevroletem), Villefort, Quadra, Mizutani nebo Rayfield nemají se skutečným světem nic společného.

Foto: CD Projekt Red

Specifikum je Dellamain – poskytovatel autonomní taxislužby s vozovým parkem vlastní značky

Našly by se tu ale i výjimky – konkrétně dvě. Obě se točí kolem jedné z hlavních postav, kterou ve hře „ztvárnil“ (nadaboval a propůjčil jí tvář i pohyby) herec Keanu Reeves. A v jedné z misí lze získat auto, které je na postavu přímo vázáno a které je zároveň jediným licencovaným autem ve hře. Jde o Porsche 930 Turbo – auto je opět lehce upravené ve stylu cyberpunku a vypadá naprosto skvostně, a to včetně detailního motoru s klasickým chladicím větrákem nebo interiéru.

Foto: CD Projekt Red

Porsche je jediné licencované auto a jeho přetvoření do herního světa se vyloženě povedlo

Druhou výjimkou v jinak smyšleném automobilovém světě jsou potom motocykly značky Arch. Asi jen málokdo u nás zná tuhle značku, vyrábějící malosériově ručně zhotovené stroje, jenže důležitý je její zakladatel – již zmiňovaný Reeves. V rámci spolupráce s vývojáři se tak ve hře objevil nejenom on sám, ale i jeho motorky. Mimochodem hutný zvuk jejich dvouválců byl pro hru nahráván ze skutečných motorek Arch, byť konkrétní modely jsou vymyšlené, pouze silně inspirované konceptem Arch Method 143. Charakteristický design Archu je tedy přítomen se vším všudy.

Foto: CD Projekt Red

Arch coby značka Keanu Reevese, konkrétně koncept Method 143, nese hodně podobný specifický design jako herní protějšky

Auta a motorky v Cyberpunku 2077 se tedy mohou na první pohled zdát jako pouhý doplněk kyber-futuristického světa, ale jejich pojetí je dost netradiční a přiznám se, že mě dost baví. Osmdesátková představa budoucnosti propůjčuje většině aut charakteristické a zajímavé neo-retro vzezření, ale najde se tu i čistě futuristický design nebo naopak postapokalyptická inspirace, která jako by vzešla ze světa Šíleného Maxe.

Do toho tvůrci přihodili jedno „skutečné“ Porsche a svébytné motorky, za nimiž stojí Keanu Reeves, a vytvořili tak nesmírně zajímavý auto-moto pelmel, se kterým je sranda virtuálně jezdit (ovládání je asi na úrovni GTA), a který si zaslouží pozornost. A je úplně jedno, jestli vás hra jako taková zajímá, či nikoliv.

Reklama

Sdílejte článek
Související témata: