Hlavní obsah

Testy: Audi A6 Allroad 55 TDI – Nejlepší SUV je zvýšený kombík

Foto: Jakub Deml

S ohromným rozmachem třídy SUV se začaly trochu míchat termíny SUV (sportovně užitkové vozidlo) a crossover (kříženec). Sám jsem měl trochu hokej v tom, když některé automobilky začaly svoje malá SUV označovat jako crossovery, nicméně opravdické a původní crossovery jsou něco docela jiného. Typicky se jedná o klasickou osobákovou karoserii (nejčastěji kombi), stojící na zvýšeném a patřičně ochráněném podvozku. Jmenovitě jde třeba o Subaru Outback, Volva s přídomkem Cross Country, Škody Octavia a Superb Scout, ale také Audi A6 Allroad.

Článek

Právě poslední zmíněnou Audi jsem si vzal na týden do testu a dlouho se mi nestalo, abych měl od nějakého auta tak vysoká očekávání. Jak vysoká, ptáte se? Konkrétně tak, že by Allroad mohl být nejlepší Audi pro normální motoristický život – tedy pro jakékoliv používání, při němž nečekáte výkony a vlastnosti ryze sportovních aut.

Jak tohle očekávání dopadlo? Velmi dobře. Allroad si totiž nese pár zásadních faktorů, které z něj dělají pozoruhodně schopné, pohodlné a univerzální auto.

Foto: Jakub Deml

Vyšší světlost podvozku na první pohled možná ani nepoznáte. Allroada od klasické A6 Avant prozradí hlavně plastové ochranné prvky

Faktor 1: Prostorný a komfortní interiér

Už na první pohled je to docela kus auta. Necelých 5 centimetrů dělí Allroada od hranice pěti metrů délky a necelých 8 centimetrů schází rozvoru do hranice tří metrů. A tahle čísla, spolu s elegantní kombi karoserií, napovídají, že se toho dovnitř vejde opravdu hodně. Vzato odzadu – pod elektricky výklopnou zádí je velikánský zavazadelník na 565 litrů a na zadní sedadla se posadí naprosto komfortně i vyšší postavy, aniž by kdokoliv pociťoval nedostatek místa nad hlavou či před koleny.

Zpracování je pochopitelně na špičkové úrovni. Všechny materiály jsou kvalitní, perfektně slícované a přední sedadla s pořádným bočním vedením a obrovským rozsahem nastavení zůstanou pohodlná i na cestě přes celou Evropu.

Foto: Jakub Deml

Interiér je prostorný a velmi pohodlný. Třeba předním sedadlům vážně není co vytknout

Přední část interiéru s pracovištěm řidiče je pak oázou technologií, vyvstává však otázka, zda ten přehršel funkcí, který rozehrávají rovnou tři velké displeje (jeden před řidičem a dva dotykové uprostřed palubky), vlastně potřebujeme.

Plně vybavená A6 je – podobně jako každá současná prémiovka – přesně tím autem, s jehož funkcemi si můžete hrát možná i hodiny. Dotykové displeje mají haptickou odezvu, kdy pod vaším prstem „klepnou“, a potvrdí tak stisknutí virtuálního tlačítka. Adresu do on-line navigace se zobrazením dopravy v reálném čase můžete diktovat hlasem, případně „malovat“ písmena na spodní dotykový displej. Displej budíků má několik režimů, kdy si mimo jiné lze před sebou zobrazit celou mapu.

No a při tom všem vás každou chvíli naštve, že na nastavení teploty klimatizace musíte hledat dotykový čudlík a že jsou některé poměrně základní funkce schované v útrobách rozsáhlých menu. Jenže tak už tomu dneska je u všech aut dané kategorie.

Foto: Jakub Deml

Technologická pokrokovost je bez diskuzí. Vážně ale potřebujeme, aby bylo téměř veškeré ovládání na dotykových displejích?

Faktor 2: Silný a úsporný dieselový šestiválec

Velké benzinové motory jsou super, ale vzato racionálním pohledem, jen těžko posadíte pod kapotu velkého a komfortního cestovního auta lepší agregát, než je silný dieselový šestiválec. Ten v A6 má obligátní tři litry objemu, sílu jako lokomotiva, a přitom pořád naprosto racionální spotřebu, a tím pádem velký užitečný dojezd.

Foto: Jakub Deml

Šestiválec spalující naftu je sametově hladký, ohromně silný a taky úsporný

Tu sílu lokomotivy konkrétně reprezentuje 349 koní výkonu a mamutích 700 Nm točivého momentu. Motor je spojen s automatickou převodovkou, mild-hybridním startér generátorem a pohonem všech kol, a dohromady tak vytváří naprosto univerzální, kultivované a přitom pořád úsporné pohonné ústrojí. Tichý chod, hladké rozjezdy, nezištné a inteligentní řazení a obrovská síla, která je okamžitě k mání a na požádání opanuje levý pruh německé dálnice. To všechno za nějakých osm litrů průměrné spotřeby, což při objemu nádrže 73 litrů znamená přibližně 800 kilometrů do rezervy.

Co víc si přát. Stejný šestiválec využívá i sportovně laděná S7, o které kolega Martin napsal, že se s ní cestuje lépe než s aerolinkami. A já jsem přesvědčen, že s A6 Allroad, kde je charakter celkově posunut dál od sportovního vyžití směrem k cestovnímu korábu, je to ještě lepší.

Foto: Jakub Deml

Na první pohled usedlý kombík, na druhý pohled cestovní raketa s víc než dostatečným výkonem

Faktor 3: Vzduchový podvozek s nastavitelnou světlou výškou

S charakterem pohonného ústrojí jde ruku v ruce i podvozek, ideálním poměrem kombinující pohodlí a jízdní vlastnosti. Vzduchové zavěšení přenáší Allroad přes nerovnosti s lehkostí, kdy se dokonce i velké díry a výmoly přenesou do interiéru jen jako vzdálené a utlumené „tucnutí“.

Celkově na palubě panuje dojem, jako kdyby auto nenuceně klouzalo po vzduchovém polštáři kousek nad silnicí. Což je vlastně tak trochu pravda. Ony vzduchové polštáře, nahrazující ocelové pružiny, navíc umí měnit světlou výšku, takže zatímco na dálnici si Allroad „přidřepne“ kvůli aerodynamice, v případě potřeby lze auto zvednout, a zdolat tak třeba i vyjeté koleje v lesní cestě.

Foto: Jakub Deml

Vzduchové zavěšení umí nejlépe kombinovat vynikající komfort a jízdní jistotu

Přitom ale na silnici nepostrádá Allroad určitou pevnost a jistotu. V zatáčkách se může karoserie do vnějších měchů pořádně opřít, takže nevlaje a nenaklání se víc, než je vhodné. I v komfortním módu (kde se mnou Allroad strávil většinu času) je ovládání auta jisté i precizní, ve sportovním režimu se pak auto umí pohybovat po silnici bleskově rychle, přitom však stále nenuceně a pochopitelně s velkým odtržením posádky od vnějšího dění.

Resumé: Nejlépe jezdící (nesportovní) Audi

Nejlepší Audi pro normální motoristický život. Tak vypadalo moje očekávání a to se také potvrdilo. A6 Allroad funguje coby „kompletní“ balíček skvěle. Jezdí brilantně, má parádní výkon, rozumnou spotřebu a vejde se do něj leccos. Zkrátka univerzální auto, bez mrknutí plnící každý požadavek, který si jen můžete vymyslet.

Vše ovšem záleží na tom, jestli máte dostatek prostředků. Coby prémiové auto vyšší střední třídy není Allroad vůbec levný. Slušně vybavený základ s nejsilnějším šestiválcovým dieselem (tedy s tím testovaným) vychází na 1 914 900 korun. Jsou to ale příplatky, které umí cenu dramaticky vyšroubovat. V tomto konkrétním případě o víc než 800 tisíc. Cena testovaného modelu tedy ve výsledku činí 2 761 400 korun s daní.

Technické údaje
Motorvznětový vidlicový šestiválec, turbo, mild-hybrid, umístěný vpředu podélně
Zdvihový objem2 967 cm3
Výkon349 koní (257 kW) při 3 850 ot./min.
Točivý moment700 Nm při 2 500 - 3 100 ot./min.
Převodovkaosmistupňová automatická
Pohonvšech kol quattro, elektronicky řízený mezinápravový diferenciál
Pohotovostní hmotnost2 010 kilogramů
Akcelerace 0-100 km/h5,2 sekundy
Maximální rychlost250 km/h
Spotřeba (kombinovaná)8 litrů na 100 kilometrů
Objem palivové nádrže73 litrů
Kola a pneumatiky235/50 R19
Rozměry (délka/šířka/výška)4 951/1 902/1 497 milimetrů
Rozvor2 925 milimetrů
Objem zavazadlového prostoru565 litrů
autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama