Hlavní obsah

Alfa Romeo: Stále krůček od propasti

Foto: Archiv Garáž.cz

Velkolepé plány na renesanci slavné italské značky stojí na nové Giulii. Podle opatrných prvních ohlasů se povedla, ale to ještě neznamená, že je čas oslavovat.

Článek

Při oživování značky je hlavně důležité se tvářit sebevědomě. Pokud jste Ital, tak je to přímo výchozí předpoklad. Nikdo tedy Alfě před lety nevyčítal přehnané ambice, když na nás hodlala po odpálení Alfy Romeo 4C zaútočit hned půl tuctem modelů. Giulia, Giulietta, 4C, 6C, nové 8C... kabriolety, SUVčka, dodávky... na co si vzpomenete. Dobře, ty dodávky jsem si trochu vymyslel, ale ono od plánů ke vzdušným zámkům přece nebylo tak daleko ani tehdy.

Alfa Romeo 4C byla přijata s tak bouřlivými ohlasy, že už se rovnou - ve stylu hollywoodských trháků - plánovalo pokračování a další generace. Dneska jsme podstatně střízlivější - Alfa Romeo 6C spí v šuplíku, plány na regulérní supersport á la 8C zůstávají tak maximálně v myslích fanoušků (viz polský koncept, který jsme si půjčili pro náš úvodní obrázek). A nová Alfa Romeo 4C? Ta velmi pravděpodobně nevznikne, protože v USA se aktuální generace prodává bídně, ačkoliv měla být jednou z hlavních zbraní nové ofenzívy. Příliš technologie, příliš drahých dílů a cenovka nebezpečně blízko zaběhnuté konkurenci např. od Porsche.

Na limitce pro vyvolené jako byla Alfa Romeo 4C ale samozřejmě vzestup značky nestojí. Až Giulia je onou masovkou, která by se měla prodávat ve velkém a umést tak cestičku ostatním. Však si vzpomeňte na stočtyřicítkové a stopadesátkové modely, na které dodnes mnozí vzpomínají se slzou v oku. Jistě, ten italský design neměl kvalitu zpracování německých rivalů, elektrika občas zazlobila, ale byly v tom emoce. Tak proč nevstoupit podruhé do stejné řeky, no ne?

A zatím to vypadá, že se to daří. Alfa vsadila na velké emoce, rozšafné křivky, hlasité výfuky a líbivé kudrlinky v interiéru, tedy alespoň u vrcholné verze Quadrafolio Verde. Zadokolka, vypínatelná stabilizace, výrazný čumák a rozeřvaný zadek. Člověk se tím snadno nechá zlákat, ale co po pár týdnech, když adrenalin vyprchá a na povrch se začnou drát praktičtější stránky auta? A co teprve ony přízemnější verze Giulie, kterých se má prodat poměrově mnohem víc? Tady zatím první ohlasy mluví o tom, že se návrat do stejné řeky podařil dokonale. Ať už kvalitou materiálů v interiéru, tak některými drobnými muškami v palubním systému. Vypadá to, že Alfu budete muset milovat ještě předtím, než do ní poprvé usednete.

To by mohl být pro FCA problém, protože se bude snažit novým vozem přilákat zejména nové zákazníky, nikoliv nostalgiky, kteří mezitím přivykli německým sedanům. A bude to těžký boj, protože jen křivky nestačí. Ohlasy z novinářských akcí budou muset být nadšené napříč kompletním spektrem motorizací. A přesto se najde značná část zákazníků, která si počká na výsledky dlouhodobých testů. Proč? Protože Italové jsou mistry sprintů, ale v maratonech se jim zas tak často nedaří.

Obrázek Giulie jedoucí bokem v oblaku kouře nás tedy jako petrolheady samozřejmě vzrušuje. Ale někde uvnitř pořád číhá zdvižený prst. Jestli se Alfa soustředila jen na emoce a nedala si tentokrát na autě záležet od A do Z, čeká jí mimořádně krutý boj, na jehož výsledek bych si teď rozhodně netroufnul vsadit.   

Reklama

Načítám