Hlavní obsah

8 fascinujících faktů o novém Shelby GT500

Foto: Ford

Ford Mustang Shelby GT500

Shelby GT500 pro modelový rok 2020 je nejnovější „nej nej nej“ Ford. Hvězda autosalonu v Detroitu je nejvýkonnější Ford v historii, která má naprosto přepsat zažitá fakta kolem amerických svalnatých aut. Vrcholná Shelby verze už není jen přehnaným hot-rodem s jinak standardními komponenty, určeným na dopřednou rychlost. Tahle věc má drtit světové okruhy a na to konto se k ní váže celá řada ohromujících faktů.

Článek

Ještě než se ponoříme do vlastních technických fines, dáme si trošku čísel. Nový „hyperford“ sice ještě nemá přesně stanovený počet koní, ale bude jich víc než 700. Z nuly na sto se auto rozeběhne za čas hluboko pod 4 sekundy a zdolání oblíbené čtvrtmíle (402 metrů) zvládne s pevným startem za necelých 11 sekund. Právě 11 sekund je uznávaná hranice, která dělí auta na rychlá a hodně rychlá.

Kompletní informace si můžete přečíst zde, teď už ale k samotným zajímavostem.

Má největší znak „Cobra Snake“ na přídi

Foto: Ford

Začneme zlehka – jak si asi mnozí stihli povšimnout, na přídi GT500 nenajdeme znak Fordu, ale logo „Cobra Snake“ používané Shelbym. A ne jen tak ledajaké. Jedná se o největší logo svého druhu, co kdy bylo použito na vnější označení auta. Druhé podobné se pak ukrývá v motorovém prostoru.

Má karbonovou hnací hřídel

Foto: Ford

Kompozitní kardanová hřídel, spojující výstup převodovky se zadním diferenciálem, není ve světě rychlých aut nic nového. Ale aby ji mělo sériové svalnaté kupé z Ameriky, to už se jen tak nevidí. GT500 ji ale má – protože lehčí hnací hřídel se snadněji točí a má menší setrvačnost.

Má osm různých chladičů

Foto: Ford

Dva vodní chladiče chladí osmiválec o objemu 5,2 litru. Další dva jsou mezichladiče kompresoru, aby mohl mít tento osmiválec přes 700 koní. Jeden chladič chladí olej v sedmistupňové dvouspojkové převodovce, jeden olej v motoru a jeden olej v zadním diferenciálu. A jeden pak chladí řidiče – skrz klimatizaci.

Má dvacetipalcová kola, protože pod menší by se nevešly brzdy

Foto: Ford

Kola mohou být z karbonu, stejně jako u supersportovního GT, ale důležitý je v tomto případě jejich rozměr. Dvacet palců mají kola proto, že přední kotouče pod nimi mají v průměru 16,5 palce (419 milimetrů). Připočtěte si nějaké místo pro šestipístkové brzdiče Brembo, a menší kola by se prostě nedala použít.

Má aktivní přívod vzduchu k brzdám

Foto: Ford

Aktivní aerodynamika tu tentokrát není jen kvůli přítlaku a vlastnostem na okruhu. Klapky za předním nárazníkem používá GT500 i proto, aby pouštěly vzduch k extrémně namáhaným brzdám. Ty mají svá teplotní čidla a dostanou přesně tolik vzduchu, kolik potřebují.

Má stejný kompresor jako Chevrolet Corvette ZR1

Foto: Ford

Nejsilnější Mustang a nejsilnější Corvette si sice nekonkurují přímo, přesto tu ale nějaká rivalita existuje. I proto je zajímavé, že vývojáři obou osmiválcových monster sáhli po stejném řešení, co se týče kompresoru. Jde o mechanicky poháněný šroubovicový kompresor Eaton TVS R2650 o objemu 2,65 litru. Konkrétní naladění se bude pro obě auta pochopitelně lehce lišit, ale model kompresoru je stejný.

Má větší zadní přítlak než GT

Foto: Ford

Tady obracíme svou pozornost k obrovskému zadnímu křídlu, dostupnému v rámci paketu Track package. Tohle křídlo s ručně nastavitelným sklonem je totiž schopné generovat víc přítlaku na zadní nápravu, než kolik vygeneruje aerodynamicky vycizelovaný supersport Ford GT.

Má největší díru v kapotě, jaká se kdy objevila na produkčním Fordu

Foto: Ford

Průduch na kapotě GT500 má neuvěřitelný půlmetr čtvereční, a aby se motorový prostor nezašpinil nepřízní počasí, nainstaloval pod něj Ford vyjímatelný dešťový štít. Myšlenka je taková, že pokud vezmete svoje GT500 na trať, tento štít vyndáte a rapidně tím zvýšíte proudění vzduchu pod kapotou, tím pádem i odvod tepla od chladičů.

autowebAUTOWEBaUtOwEb