Pro někoho byla zpráva o spojení koncernu PSA s automobilkou Opel jako blesk z čistého nebe. Nás ostatní to tak nepřekvapilo, protože spolupráce v segmentu crossoverů začala už dříve. Právě vývoj modelu Crossland X je jasnou ukázkou spolupráce Opelu s koncernem PSA. Novinka nepřímo nahrazuje starší MPV Meriva a doplňuje v segmentu starší model Mokka X. Prý je ale hodně odlišný, v což doufám, protože Mokka se moc nepovedla a ani omlazení nezakryje její skutečný věk.

Při navrhování Crosslandu postupoval Opel opačně než u Mokky a navrhoval co největší vnitřní prostor, teprve až po interiéru se zaměřil na vzhled. Mokka se prý prvně navrhovala pro styl, přesto vedle Crosslandu působí zastarale a nehezky. Tady je vidět, jak současný designový směr německé automobilky vážně skvěle funguje a třeba linka střechy stočená u C-sloupku ve stylu modelu Adam autu vážně sluší, stejně tak dvoubarevný lak (ten je jen u nejvyššího stupně výbavy Innovation). Navíc s povděkem kvituji, že tady v nabídce najdete maximálně sedmnáctky kola. Jak vítaný záchvěv rozumu, když Mokka může mít i nesmyslné devatenáctky.

Operativní leasing Opel

Interiér působí hodně vzdušně a je praktický. Rozhodně se ještě vyplatí připlatit 11 tisíc za posuvnou zadní řadu sedadel (rozsah 15 cm). Lavice je navíc dělená v poměru 6:4. Udávaný objem kufru 410 litrů navíc platí v situaci, kdy jsou sedadla maximálně posunutá dozadu, což se mi líbí, takový správně férový přístup. Navíc tahle hodnota znamená, že Merivu překonává o deset litrů. Posunem lavice vpřed z auta uděláte dvoumístné, ale získáte 110 litrů navíc, sklopením opěradel (schod vyrovnává dvojitá podlaha) se pak můžete dostat až na hodnotu 1255 litrů.

Jak už jsme si řekli, platforma je sdílená s novými crossovery PSA. Crossland sdílí platformu s novým C3 Aircross a stejnou dostane i příští generace Peugeotu 2008. Zvenčí jim Opel podobný není, ale naznačuje budoucí směřování značky do francouzského područí, které se před uvedením na trh stalo realitou. Tady sdílí automobilky nejen platformu, Crossland má od Peugeotu i klíček, hlavici řadičky, startovací tlačítko a další ovladače. Majitelům francouzských aut bude jistě povědomá i grafika navigace, také na ní ale obě automobilky spolupracovaly už dříve. Testovaný Crossland je vybavený i parkovacím asistentem s couvací kamerou, na displej se tak promítá její obraz i ptačí perspektiva auta. Tlačítek tady díky dotykovému displeji není mnoho, jsou navíc logicky umístěná. Jen spínač výstražných světel by mohl být nápadnější.

Tvar palubky i volantu už Opely připomíná víc. Plasty jsou většinou tvrdé a zejména ty ve spodní části palubky nepůsobí nijak hodnotně, ty horní jsou ale měkčené a solidnost z nich cítit je. Nový Opel se na rozdíl od PSA nedočkal ani moderního digitálního štítu a tak má před sebou řidič ještě klasické analogové budíky s přehlednou grafikou. Nahoře je pak head-up displej v podobě sklíčka odrážejícího informace o rychlosti a dopravních značkách (příplatek 9 tisíc korun).

V autě sedíte v pozici připomínající SUV, takže tak trochu jak na židli. Ale bez toho se u crossoveru neobejdete. Když se návrhářům zadaří, je z auta velmi dobře vidět, ale u Crosslandu vám A-sloupky cloní. Výhled do strany je ale velmi dobrý a vůbec velká prosklená plocha činí interiér krásně vzdušným. I sedadla si zaslouží pochválit, protože prodlužovatelnost sedáku stále není u konkurence standardem a tradiční certifikát od AGR potvrzuje, že se vám tady bude sedět opravdu dobře. Stavitelný sklon sedáku a slušné boční vedení jsou skvělé. Vzadu se více projeví menší šířka auta - působí méně prostorně, ale pro kolena vám tady centimetry nescházejí.

Pod kapotou testované verze je nejsilnější motor 1.2 Turbo s výkonem 128 koní a točivým momentem 230 Nm. Pokud vám jsou parametry povědomé, tak ano, i tohle je dílo PSA. Jiné motory totiž v Crosslandu nenajdete. Naftové šestnáctistovky CDTI nejsou ničím jiným, než známým BlueHDi, benzínová dvanáctka pak klasickým motorem PureTech. Opel se ale podílel na nastavení řídicích jednotek. Turbobenzín 1.2 je dobře odhlučněn a většinu času o něm nevíte. Teprve v zátahu nabízí jadrnější drnčení, dočkat se ale můžete i turboefektu. Síla je cítit už od 2000 otáček, pokračovat a vytáčet pak můžete až do 5000 a pružné zrychlení je slušné. Akcelerace tedy u Crosslandu problémem není. Spotřeba ve městě a na dálnici se pohybuje kolem 7,5 litru, mimo ni není problém dostat se pod 5 litrů.

Šestistupňová převodovka je dobře naladěná, její chod ale není tak precizní, jako v dříve testované Astře nebo Zafiře. Má také celkem dlouhé dráhy, což dokazuje francouzský původ. Měkčí je i naladění podvozku, takže počítejte i s náklony karoserie v zatáčkách. To ale ke crossoverům prostě patří, je to daň za vysoké těžiště a když s tím budete bojovat, skončíte většinou s nepříjemně tvrdým autem. Opel na to tedy šel správně a zvládl do prodeje uvést auto, které utlumí většinu nerovností. Na sportovnější jízdu musíte zkrátka u Opelu zamířit jinam. Pohon všech kol v tomhle crossoveru nečekejte, tohle je čistá předokolka. Také řízení není tak přesné, jako u jiných modelů značky. 

Ceny Crosslandu začínají na 309 900 Kč, tedy 68 tisíc pod základem Mokky X a já bych si za ní rozhodně nepřiplácel. Jistě, Crossland není dokonalý a má spíš blíž k autům PSA než k Opelům. Na rozdíl od Mokky je ale jízdně mnohem příjemnější, praktičtější a levnější. Jako náhrada za Merivu to jednoduché mít nebude, rozhodně má ale dobře nakročeno.

Technické údaje: Opel Crossland X Turbo

Motor

Zážehový řadový tříválec přeplňovaný turbodmychadlem

Objem

1199 cm3

Výkon

96 kW (130 k)/5500 ot.

Točivý moment

230 Nm/1750 ot.

Převodovka

Šestistupňová manuální

Maximální rychlost

206 km/h

Zrychlení z 0 na 100 km/h

9,1 s

Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace)

4,6/5,7/5,0 l na 100 km

Provozní/užitečná hmotnost

1199/526 kg

Rozměry (délka x šířka x výška)

4212 x 1765 x 1605 mm

Rozvor

2606 mm

Objem nádrže

45 l

Objem zavazadelníku

410/1225 l

Základní cena

389 900 Kč