Přiznejme si, že pohon všech kol přihrál Focusu RS nejen nové konkurenty, ale dává mu také širší využití a možnost získat úplně nové zákazníky. Vynikající jízdní vlastnosti podobající se Lanceru EVO IX ho staví do role přímého konkurenta Subaru WRX STI, výkon zase možnost se hrdě postavit Mercedesu A45 AMG nebo BMW M140i xDrive. Rozhodování nebude vůbec jednoduché.

Každý jiným způsobem

Tuhle trojku jsme vybrali záměrně, protože všechna tři auta přicházejí s odlišným konceptem. Subaru s nejméně praktickou karosérií sedan, pod kapotou má unikátní plochý čtyřválec. Systémem pohonu všech kol a celkovým charakterem je Focusu RS nejblíže. Výkonově mu však na oba soky něco schází a v současnosti je ze sportovních čtyřkolek nejslabší. Mercedes-Benz je k Focusu RS nejblíže karosérií a výkonným přeplňovaným čtyřválcem, který je naopak ze všech nejsilnější. Rozhodovat o tom, který z nich je nejhezčí, není vůbec jednoduché. Mercedes měl příplatkové aerodynamické prvky z karbonu, které mu hodně sluší. Zvláště zadní křídlo s difuzorem vypadá hodně dramaticky. Vypadá sice dost dobře, ale já mám trochu problém se současným základním designem Mercedesu ve stylu ocucaného bonbónu a přední část áčka se mi moc nelíbí. Subaru si naopak ve své poslední generaci designově hodně polepšilo. Je více vyvážené a s charakteristickým křídlem a nafouknutými blatníky hodně vyčnívá. O designu Focusu RS jsem se již zmiňoval, takže z pohledu vnějšího designu u mě vyhrává Subaru. Focus RS a A45 AMG jsou tak na stejno.

V interiéru si ale plusové body připisuje Mercedes. Ať chceme nebo ne, dává jasně najevo, že přichází z vyšší společnosti. Naše testovaná verze měla zajímavý karbonový vzor na přístrojovce, alcantaru na volantu a kombinaci černé s červeným prošíváním. Totálním luxusem jsou sedačky. Pocházejí stejně jako u Focuse RS od Recara, ale Mercedes zřejmě finančně přitlačil o něco více než Ford. Skvěle se v nich sedí, jsou posazené hodně nízko a nebolí vás záda ani po tisícovce kilometrů. Hned za ním je WRX STI. Za druhé místo vděčí stejně jako u exteriéru vylepšením u nové generace. Subaru šlo kvalitou hodně nahoru a interiér už je konečně koukatelný. Na druhé místo ho odsouvá také o něco horší pozice za volantem s menším rozsahem nastavení sedačky. Ford je bohužel třetí. Už jen pohledově na fotce je vidět horší kvalita použitých materiálů s minimální snahou o připomenutí, že sedíte v nejlepším Focusu. A navíc je tu vysoko posazená sedačka.

A45 AMG jede jinou ligu

Když se na naší trojici podíváme z pohledu motorů, výsledky odpovídají množství koňských sil. Mercedes-Benz faceliftoval áčko od AMG především z pohledu techniky, což je znát na každém centimetru. Z přeplňovaného čtyřválce dokázali inženýři vytlačit až 380 koní a áemgéčko také podle toho uhání. Motor má příjemný charakter, protože tu není velký turboefekt, zato je točivý moment k dispozici v rozpětí od 2000 až do 5000 otáček. Subjektivně se zdá, že ještě o trochu déle. Z pohledu dynamiky tlačí o řád víc než Ford Focus RS a ještě o další řád víc než Subaru WRX STI. Z pohledu motoru by tedy byl na dálnici vítězem Mercedes. Ale tady musíme počkat, protože nám nejde o rychlost v přímce. Ještě chvilku budu chválit ostrý áčkový hatchback. Jako jediný má dvouspojkovou převodovku, která řadí velmi rychle nahoru i dolu a má jednoznačně nejhezčí zvuk, který zpoza volantu nahání hrůzu řidiči i kolemjdoucím venku. Tohle je opravdový závodní orchestr. Navíc mi přišlo, že zvuk umírnili v normálním režimu pro komfortní ježdění. Fantastické jsou také brzdy. Fungují dobře jako komplet. Mají vynikající účinek a pedál jde příjemně ztuha. Velmi dobře zprostředkovávají informace o vyvíjené síle, to mám hodně rád.

Subaru projevem motoru a vlastně i celým autem zastupuje správnou old school dobu. Boxer má obří turboefekt, točivý moment je k dispozici relativně vysoko a z celé trojice v nejmenším rozsahu otáček. Na druhou stranu nás baví poslouchat jeho zvukový projev. Ale ne zvenku, nýbrž zevnitř. Brumlák je neotravný a přitom příjemný. Díky volbě jízdních režimů, které ovlivňují reakce plynu, s ním lze jezdit s relativně slušnou spotřebou a zdravotně vás nezničí ani na delších cestách. Na dálnici působí jako dospělí vůz a v kultivovanosti je relativně blízko Mercedesu. Ortodoxní fanoušci ho za to nemají rádi, ale doba si žádá změny. Nejslabším článkem jsou brzdy. Oproti předchozí generaci se to zlepšilo, ale brzdy jsou nejslabším článkem slavného Subaru už od dob jeho zrození pod označením Impreza GT.

Ford Focus RS má stejně dobrý motor jako Mercedes, jen mu schází několik koní a točivý moment do jeho intenzity. Focus RS ale postrádá kultivovanost konkurenční dvojice. Je to vcelku logické, má kratší kvalty, které ženou i na šestku otáčky motoru o něco výše. Jeho teritoriem totiž není dálnice, ale okresní silnice. Zároveň strádá nejnižším objemem palivové nádrže, takže s ním budete nejčastěji stavět u pumpy. Hned o pár minut později za ním zastaví áčko a pak WRX STI.

Na okreskách se karty obracejí

Když se přesuneme na klasické české okresky, rozdané karty se zcela obrátí a Mercedes-Benz A45 AMG se začne projevovat jako stroj především pro efekt. Úplně mu nevoní agresivní zacházení, zároveň začnete vzpomínat na manuální převodovku, ale hlavně se začne projevovat „obyčejná“ čtyřkolka. I přesto, že při faceliftu dostala nové přerozdělení točivého momentu ve prospěch zadní nápravy, když na áčko začnete tlačit v zatáčkách, je spíše nedotáčivé. Elektrická ruční brzda situaci nezlepší, takže jste odkázáni až na výjezd ze zatáčky. Jízda se ve své podstatě, i přesto, že jste extrémně rychlí, stává nudnější. Přilnavosti máte sice na rozdávání, ale úzké silničky vám nedají prostor se rozmáchnout, takže po pár kilometrech máte chuť najít nějaký širší okruh. Trošku je tady cítit vyšší hmotnost, ale široké pneumatiky ji dokážou téměř smazat. Rozhodně tím neříkám, že je A45 AMG špatné. Ne, v režimu Race vás ohromuje hulvátským projevem, ale puristickou řidičskou zábavu v něm nehledejte. Jo a je tu ještě jedna věc, která mi na rozbitých okreskách trošku vadila. Podvozek, který se velmi kultivovaně projevuje na dálnicích, tady působí negativně. Áčko na první pohled vypadá tvrdě, jenže tlumiče na nerovnostech povolí. Potom se tak podivně kolíbá, ale jenom někdy. Když si tlumiče přitvrdíte, tak je to zase takové umělejší poskakování po nerovnostech. Není to nic dramatického, ale když si přesednete do Focusu RS, spadne vám brada. 

Subaru WRX STI stojí na opačném břehu jízdního projevu. Čím více na něj na okreskách tlačíte, tím více se mu to líbí a zlepšuje i své chování. Nikdy se nedokážu nabažit toho, jak na něj můžete být hrubý, surový, trhat volantem, tlačit plyn až na podlahu a ono se za to odvděčí plynulostí a jízdou bokem. Akorát u toho musíte motor držet pod krkem. Neexistuje, že se budete pohybovat pod 3500 otáčkami, lepší to bude kolem čtyř až pěti tisíc. U toho si můžete hrát s aktivním diferenciálem a řešit, jestli z něj chcete mít bestii, která hází zadkem nebo neutrální stroj. Právě jeho čtyřkolka dělá z obyčejné jízdy zábavu za volantem. A ten chod řadičky a spojky, skoro jako když se posunete o dvacet let zpět v čase. Všechno jde ztuha, na pedál spojky musíte mít vyposilovanou levačku a řadička jde po kulise, jakoby se měla za chvilku zadrhnout. Mechanické cvakání lahodí každému řidičskému uchu i pravačce. V porovnání s dvojicí konkurentů jsou největším neduhem výrazné náklony karoserie a celkově gumovitější projev. Na druhou stranu umí Subaru WRX STI vyžehlit téměř všechny nerovnosti na našich rozbitých silnicích.

Teprve až když v reálném čase přesednete z Mercedesu do Subaru a následně do Focusu RS, poznáte, jak je jeho podvozek s pohonem všech kol vynikající. Možná by ale bylo lepší napsat, jak je tenhle stroj precizní. Tedy když si nezapnete tužší charakteristiku tlumičů, které nejsou schopné akceptovat jakékoliv nerovnosti na silnici. Řízení je přesné, komunikativní a schopnost zatáčet by Focus RS mohl vyučovat. Lze se s ním i na uzoučkých okreskách pohybovat zatraceně rychle. Rychlostí, na kterou většina z jeho majitelů stačí. Když se ale budete chtít pustit do jízdy bokem na okreskách, nepůjde to bez tréninku a nějakých schopností. Ford Focus RS má lepivé cupové Michelinky. Ty hodně dlouho drží, a když kloužou, je potřeba zachovat chladnou hlavu. Na suchu už nejezdí s takovou ochotou bokem, jak můžete vidět v hlavním článku, ale pořád si s ním lze užít moře zábavy. Na okreskách má jednu velikou a nespornou výhodu Subaru. Karosérie sedan má daleko lepší rozložení a setrvačnost. Při jízdě bokem je tak vláčnější a daleko lépe kontrolovatelnější než Focus RS.

A teď babo raď

Vcelku detailně jsme si naší trojici představili, víme, který v jaké oblasti vyniká a dalo by se říci, že by mělo být jednoduché rozhodnout. Mě ale tento srovnávací test ukázal jednu důležitou věc. Že si nejsou všechny značky rovny. Mercedes-Benz A45 AMG je vynikající vůz, hodně efektní a výrazně rychlejší. Zábavu ale shledává v něčem jiném než v bláznění na okreskách. Je výrazně dražší, o několik set tisíc, přesněji skoro o 250 000 Kč. Jenže cena není to, co ho odlišuje. Mentálně pro mě není to pravé. Patřím totiž do skupiny zarytých puristických řidičů, pro mě má až příliš velký wau efekt a je příliš sofistikovaný a drahý na to, aby vydržel víkendové ostré zacházení. Možná až dospěju a bude mě bavit rychlost, efektní zvuk a brand, tak do něj půjdu. I přesto si myslím, že je hodně dobrý, možná i lepší než současné BMW M140i xDrive.

Teď nám tady zbyla dvě auta a mě štve, že se opět dostávám do stavu, jako když jsem srovnával modely Subaru Impreza STI a Mitsubishi Lancer EVO IX. Lancer byl preciznější, možná o chlup lepší, ale já jsem tak nějak tíhnul více k Subaru. Teď jsem vlastně ve stejné pozici, protože Ford Focus RS je neskutečně precizní, ovladatelné a rychlé auto a mě by moc lákalo si ho pořídit. Dokážu si ho představit v garáži a už se těším, až přijde v příštím roce ještě ostřejší verze, která by mohla být opravdovým nástupcem první generace Focusu RS. Pak už asi vůbec nebude pochyb. Moje láska k Subaru však pořád platí a musím říct, že i přes zvyšování komfortu a kultivovanosti mám u nové generace STI velikou radost z toho, kam se posunulo. Zlepšilo se řízení i podvozek oproti předchozí generaci, pořád mu ale zůstal jeho unikátní charakter, kdy mu můžete pořádně naložit. Stačí se s ním projet padesát kilometrů naplno a mám husí kůži a klepou se mi kolena z toho, jak si tu jízdu musím zasloužit. Cenou je jen o trošku dražší než Focus RS a designově je na tom lépe než zbylá dvojice. Ale i přesto, že mám Subaru WRX STI rád, musím dneska nechat vyhrát Ford Focus RS. Ford odvedl zatraceně dobrou práci a já ji musím ocenit. Rozhodně to ale neznamená, že Mercedes-Benz je až na třetím místě. Vůbec ne, stojí jen trošku stranou, ale určitě na špičce.