Poslední dobou je Lamborghini Urus plný internet. Ale šílená SUV tu byla už dřív a náš obligátní žebříček TOP5 vám připomene ty nejlepší.

BMW X5 Le Mans

Jasně, BMW X5, ta pozérská krabice, která z petrolheady milované značky produkující šestiválcové zadokolky udělala mainstreamovku plnou čtyřkolek a zbytečných MPV a SUV s turbomotory. I když není X5 vlastně špatná, spousta nadšenců jí bude nadosmrti nenávidět a vlastně se jim nelze občas ani divit. Jenže tohle není případ téhle X5, protože ta má pod kapotou motor V12 LMR s výkonem 700 koní. Ano, oslavit trumf ze soubojů na La Sarthe prostě musíte nějak speciálně. BMW X5 Le Mans zvládlo jet až 310 km/h a kolo na Nürburgringu zvládlo za 7:50. Tak co, už ho vezmete na milost?

Audi Q7 V12 TDI

Opičení německých automobilek je stará známá věc. A nevyhneme se mu ani tady, kdy si dvanáctiválec v SUV neodpustilo ani Audi. Vyhrál jej pod kapotu jejich největší model Q7 ve své první generaci. A proč jej vyrobili? Inu, oslava vítězství v Le Mans, co jste čekali? Jenže tohle nebyl jen show car, jako BMW, Audi se skutečně vyrábělo. Dvanáctiválec TDI dával prostě větší smysl, než benzínový. Nabízel 500 koní, což byla na svou dobu hodně vysoká hodnota. Vlastně je i dnes. Možnost koupit si takhle šílené auto zákazníci milovali a jednalo se o prodejní úspěch. A i když je současná SQ7 výjimečná, dvanáctiválec je prostě něco jiného.

Jeep Grand Cherokee Trackhawk

Vlastně je to jedno z nejnormálnějších aut na tomhle seznamu, ačkoliv má 700 koní. Ano, pod kapotu Jeepu se dostal osmiválec Hellcat. Moc bychom si přáli, aby se prodával i u nás. Za cenu Porsche 911 totiž dostanete auto, které stovku zvládne dřív, než supersport Carrera GT. Jistě, ve spotřebě to nebude tak dobré auto, jako Audi Q7 V12 TDI zmíněné výše. Ale na druhou stranu, benzín je benzín.

Spyker D12 Peking to Paris

Malá nizozemská automobilka Spyker má také na triku jedno střelené SUV. A vypadá jako supersport, nebo alespoň jako její představa supersportu. I tady je pod kapotou dvanáctiválec, konkrétně motor Volkswagen W12. A při uvedení se prý Spykeru sešlo hned 100 objednávek na koupi. Jenže celé to nakonec krachlo kvůli nestabilní finanční situaci automobilky, což je vlastně trochu škoda.

Lamborghini LM002

Nakonec jsem si nechal jediného skutečného předka Urusu – off-road LM002, originál Rambo Lambo. Vzniklo původně proto, aby s ním automobilka získala armádní zakázku. Nakonec z toho byl ale komerční propadák, o to víc se nám ale líbí dnes. Pod kapotou mohly být motory V12 o objemech 5,2 litru (450 koní) nebo 7,2 litru (600 koní). Druhý zmíněný pocházel ze závodních člunů. Dnes jde o jedno z nejvzácnějších aut italského výrobce, vyrobeno bylo pouze 320 kusů. To se v případě Urusu rozhodně opakovat nebude…