Hlavní obsah

Další K.O. elektromobilům. V Americe chtějí zrušit pobídky

Foto: Archiv Garáž.cz

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Američtí politici chtějí v rámci daňové reformy zatočit s pobídkami ve výši desítek tisíc Kč. A automobilky se samozřejmě bouří, protože tohle by mohlo znamenat plošné zdražení všech elektromobilů.

Článek

Nejdřív by bylo záhodno si připomenout, jak celý systém vlastně funguje. Automobilky mají momentálně nárok na 7500 dolarů (cca 170 tisíc Kč) za každý prodaný elektromobil až do počtu 200 tisíc prodaných kusů. Tyhle nemalé peníze jdou z kapes všech daňových poplatníků, takže se republikáni rozhodli prezentovat tento škrt jako změnu k lepšímu a jednu z předností nové daňové reformy. To dává mnoha lidem smysl, ale zároveň to předznamenává smrtící úder elektrickým vozům.

Foto: Archiv Garáž.cz

Abyste to chápali, onen limit 200 tisíc prodaných vozů je momentálně snad jen v dosahu GM a Tesly (168 a 160 tisíc prodaných vozů, pokud věříme předpovědím do konce roku). Po dosažení této hranice stát dalších šest měsíců dotuje prodeje poloviční částkou a dalšíc půl rok pak čtvrtinovou. Teď ale chtějí republikáni seškrtat celý program s okamžitou platností, takže by na tom samozřejmě tratily ty automobilky, které doposud nabízely hlavně hybridy. Zatím ale mohou být v klidu, protože to vypadá, že návrh neprojde přes senát a celá daňová reforma se opozdí. Ani tohle záchranné stéblo by však do budoucna nemuselo stačit.

Foto: Archiv Garáž.cz

Trh s elektromobily je totiž příliš křehký. Dobře jsme to viděli nejen v Norsku, ale třeba i v americké Georgii, která měla svůj vlastní program pobídek. Dokud vyplácela přímo zákazníkům tisícidolarové úlevy, prodávalo se zde až 1400 elektromobilů měsíčně. Po skončení programu kleslo číslo pod 100 prodaných vozů za stejné období. A přesně takhle se jako domeček z karet složí celý průmysl s elektromobily, protože lidé se vrátí k levnějším autům se spalovacími motory, s nimiž se mohou bez obav vydat na dlouhou cestu nebo je rychle dotankovat. Bez husté sítě rychlonabíječek a baterií s velkou kapacitou, nebo srovnatelných cen to nepůjde. Většina obyvatel velkých amerických měst žije v činžácích, kde nemá možnost dobíjet auto ze zásuvky celou noc. I těch osmdesát minut na rychlonabíječce je pro mnohé nepraktickým řešením. Automobilky se ocitly mezi dvěma mlýnskými kameny. Stát jim chce zrušit pobídky a zároveň je drakonickými emisními limity nutí do urychleného vývoje dalších elektromobilů. Bez technologického průlomu a potřebné infrastruktury ale tato rovnice fungovat nebude, protože na jejím konci bude nezájem zákazníků.

Reklama

Načítám