Hlavní obsah

Volkswagen Arteon umí jezdit skoro sám

Foto: Archiv Garáž.cz

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Volkswagen mění vlajkovou loď. Passat, vyrábějící se více než 40 let, se posouvá o jedno místo níže a na vrcholu ho se usadil Arteon. Nejvíc sexy Volkswagen v historii. Navíc umí jezdit skoro sám.

Článek

Na začátku června jsme měli první možnost se osobně setkat s největší novinkou Volkswagenu, a také s novou vlajkovou lodí, která nahrazuje designově zajímavější Passat CC. Volkswagen se rozhodl, že už nebude z oblíbeného sedanu dělat čtyřdveřové kupé, ale že představí nový model, který se více odliší od standardního Passatu. Arteon tak přichází s novým designem, který s Passatem nemá nic společného, a také s vyspělejšími asistenty řízení, které nechávají nakouknou pod pokličku umění autonomního řízení. 

Foto: Archiv Garáž.cz

Ale začnu rovnou tím, z mého pohledu, absolutně nejlepším - designem. Po dlouhé době vidím v případě Volkswagenu mírné odvázání se od jednoduchosti a "nudné" šedi. Nový Passat není špatný, ale Arteon je úplně jiná liga. Musím říct, že se jim odlišení podařilo dokonale. Když jsem viděl první fotky, bál jsem se o přední kapotu, která vypadala jako po úpravě tunera, ale naštěstí reálný pohled je úplně jiný. Přetažení kapoty je velmi pěkně vyřešeno, není vcelku a kapota se prodloužila díky liště přidané nad masku chladiče. Fantasticky jsou řešená světla, která zapadají přímo do masky chladiče a z větší dálky při rozsvícených denních světlech to vypadá, že maska chladiče pokračuje až do boků. Dalším zajímavým prvkem je boční linka kapoty, která vlastně tvoří část blatníků a je protažená až do hrany nad kolem.

Z bočního pohledu je vidět, že Arteon má majestátnější postoj, což potvrzují také rozměry. Arteon má oproti Passatu o 5 cm navíc v rozvoru a je delší o více než 9 cm. Dokonce o 1 mm v délce překonává i Škodu Superb. Prostě musí být pořádek v tom, kdo je tady šéfem. Arteon je zároveň o necelé 4 cm širší, ale o 2,9 cm nižší. Každopádně pro mě je úplně nejlepší pohledu ze zadoboku, kde jsou vidět rozšiřující se boky. I díky tomu vypadá Arteon opravdu sexy a asi nebude problémem jej označovat za povedené Gran Turismo s karosérií Fastback, která zase přináší praktičtější využití zavazadlového prostoru oproti standardní limuzíně. Základní objem činí 563 litrů, ale lze jej zvětšit složením sedaček až na 1557 litrů. Volkswagenu se také podařilo lehce zvýšit tuhost karosérie. Přesněji o 10% díky použití pevnějších materiálů na B-sloupcích a středovém tunelu. 

Foto: Archiv Garáž.cz

Interiér, to je snad jediná část Arteonu, se kterou mám maličký problém. Ale nebojte, nejde o kvalitu ani o prostor. Je mě trošku mrzí, že se nepodařilo do interiéru zanést také krapet té extravagance tak, jako se to povedlo na exteriéru. Prostě a jednoduše řeknu, že z pohledu designu je to Passat jako vyšitý. Jediným rozdílem jsou některé z dekorů, výplní dveří, čalounění nebo barev. Záleží jestli zvolíte variatnku komfortní nebo sportovnější R-Line, ale v Arteonu se majitelé Passatů budou cítit jako doma. Teď ale k tomu důležitějšímu. Jestli si pochvalujete prostor v Superbu, tak můžete pět chvály i na Arteon. Stejný rozvor mu přináší obrovské množství prostoru na zadních sedadlech. Tam si klidně můžete dát i nohu přes nohu, rozvalit se nebo si na klín posadit pohlednou slečnu. Prostě prostoru před koleny, ale i na šířku, má Arteon na rozdávání. Na velmi dobré úrovni je kultivovanost v interiéru i přesto, že Volkswagen u Arteonu zvolil bezrámová okna. Ani ve vyšších rychlostech posádku neruší svist vzduchu kolem oken a k tomu samozřejmě přispívá i výrazně lepší odhlučnění auta. 

Foto: Archiv Garáž.cz

Z pohledu techniky je vše tradičně při starém. Na začátku prodeje budou k dispozici dvě nejvýkonnější pohonné jednotky Volkswagenu, tedy dvakrát přeplňovaný turbodiesel 2,0 Bi-TDI s výkonem 240 koní a nejvýkonnější zážehový motor 2,0 TSI s výkonem 280 koní. Obě tyto jednotky budou mít pohon všech kol 4Motion a také dvouspojkovou převodovku DSG. Volkswagen však následně nabídne další čtyři pohonné jednotky, tedy základem bude 1,5 TSI s výkonem 150 koní a k tomu dva turbodiesely 2,0 TDI s výkony 150 a 190 koní. Tady bude možné volit mezi manuální a dvouspojkovou převodovkou, pouze nejmenší motor 1,5 TSI bude kombinován výhradně s manuálem. Na prvních jízdách jsme měli možnost vyzkoušet dva nejvýkonnější motory a já bych si jednoznačně vybral zážehovou jednotku 2,0 TSI, která se mi k Arteonu hodí ze všeho nejvíce. Za jízdy je v obou případech znát zlepšení v odhlučnění oproti Passatu. V benzínu neslyšíte nic a u turbodieselu jen vzdáleně jeho klapot. To samé platí i o komfortu podvozku, kde Arteon zvládá opravdu hodně. Podvozek se ozve jen občas, když se nestihnete vyhnout hlubokému kanálu. Jinak je jízda příjemná a o trošku lepší, než v případě Passatu. Musím s přiznat, že bych v Arteonu chtěl alepsoň jednu volbu šestiválce, aby i technicky bylo dokonáno odlišení od Passatu. Takto je mu hodně blízko. 

Foto: Archiv Garáž.cz

Co mě ale nejvíce dostalo je nový systém, který Volkswagen představil. Je to další generace ADASu (tedy souboru systémů autonomního řízení), který v Arteonu posouvá své schopnosti. Už nejde pouze o to, že dokáže sám brzdit před překážkou, kterou má před sebou, nebo upravovat rychlost před autem. Arteon začíná využívat data také z navigace a dokáže reagovat na cestu, po které jedete. Dokáže upravovat rychlosti podle značek nebo přibrzdit před zatáčkou, když si propočítá, že aktuálním tempem zatáčku prostě neprojedete. Vyzkoušel jsem to a musím uznat, že to funguje dokonale. Záměrně jsem na okresce nahodil první rychlost 120 km/h. Hned jak se objevila první značka, tak Arteon upravil rychlost na 100 km/h. Za pár kilometrů přišla zatáčka. Na pedály jsem nešlapal, jen se držel volantu. Arteon opravdu před zatáčkou začal brzdit a zpomalil tak, že jsem ji bez problémů projel. Co je ale důležité - nic nebylo chaotické a nepřijímné, ale naprosto jemné a předvídatelné. Stejně tak zpomalení ve městě přicházelo s předstihem tak, aby jel Arteon 50 km/h u cedule. S tímto systémem jsme projel celé město bez šlápnutí na pedály. Jediným problémem je okolí, množství značek na silnicích a infrastruktura. Automobilky jsou na autonomní dobu připraveny. 

Foto: Archiv Garáž.cz

No a nakonec se sluší pohovořit o ceně. Arteon je samozřejmě o něco dražší než Volkswagen Passat a jeho cena o 7 900 Kč překračuje miliónovou hranici. Respektive u stejného nejvýkonnějšího motoru 2,0 TSI 280 koní je to o nějakých 250 000 Kč více. Vyplatí se to? To záleží, co od auta očekáváte a jak se na Arteon díváte. Z pohledu vnějšího designu ano, protože je to něco úplně jiného. Z pohledu interiéru možná ne, ale tam to vyváží jiné množství vnitřního prostoru. Jízdně určitě ano, protože systémy, které Arteon přináší, jsou maximální a jízda je také o chlup lepší. Nicméně na Arteon se musí člověk dívat jako na celek. Je to opravdová vlajková loď, která si tohle oslovení plně zaslouží? Uvidíme, až si jej vyzkoušíme na našich silnicích, ale zatím má za nás Volkswagen palec nahoru. Teď už jen přinést ten šestiválec.  

Reklama

Načítám