Hlavní obsah

Opel Peugeot Citroen: Válka automobilek o moc pokračuje

Foto: Archiv Garáž.cz

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Trošku mi to připomíná boj čerpacích stanic Benzina a Mol u nás v České republice. Ano, koncern PSA združující značky Peugeot a Citroen uvažuje o koupi Opelu. Důvody mohou být opravdu různé, my jsme jich několik našli.

Článek

Můžeme si o tom myslet spoustu věcí a přemítat nad tisícem důvodů, ale rozhodně to není nic závratně převratného. Posledních několik let je trendem předhánění se v množství podílu na trhu, a tak jedna velká firma kupuje druhou, která je zrovna o něco slabší. A děje se to ve všech odvětvích od počítačů, přes čerpací stanice, až právě pro automobilový průmysl. Nicméně pojďme si rozebrat současnou novinku, která hovoří o tom, že PSA chce od koncernu GM koupit evropskou značku Opel. 

GM chce spáchat sebevraždu?

Ano, i tak by to mohlo být, protože Opel je jedinou značkou, která drží celý koncern GM nad vodou, a teď nemyslím z pohledu financí, ale z pohledu technologického. Většina běžných osobních aut koncernu GM jezdí na základech modelů Opel. Jen pro připomínku, v koncernu GM je deset značek, z toho devět automobilových, tři jsou čínské a z nich minimálně šest využívá základy modelů Opel. Z čeho by tedy stavěli následující generace modelů Buicku, Chevroletu, Holdenu nebo Vauxhallu? Tady by si mělo GM dobře rozmyslet, co udělá a čeho se zbaví, ovšem uříznout si přirození, kterým plodím své děti, podle mého názoru není správnu cestou.  

Foto: Archiv Garáž.cz

Boj o francouzskou moc?

Tohle už se zdá jako rozumnější důvod. V tuto chvíli totiž Francii vévodií Renault, byť se před lety spojil Peugeot s Citroenem. A automobilka s diamantem ve znaku už udělala slušný počet akvizic, aby si navýšila množství modelů, prodej, a tím také procenta podílu na francouzském, evropském i světovém trhu. Ale Renault na to šel docela chytře, protože si vybral značku Nissan, která mu dodala to, co Francouzi nenabízeli. Tedy větší zážehové motory a pohon všech čtyř kol. Nákupem Opelu může koncern PSA získat větší podíl na evropském trhu a dokázal by se dostat právě před Renault na druhé místo za Volkswagen. 

Designový a technologický posun?

Otázkou ale zůstává, kterým směrem by tento posun byl? Ano, když dáme stranou emoce, tak je v tuto chvíli dál Opel, který by mohl francouzským značkám přinést atraktivnější design sportovnějšího ražení, ale především také technologický rozkvět. Opel má lepší motory, podvozky, pohon všech čtyř kol, moderní technologie včetně Matrix LED světel a třeba také ergonomii, takže tady by PSA mohlo získat. Opelu by tohle spojení asi nepřineslo nic. 

Foto: Archiv Garáž.cz

Zisk a zvýšení hodnoty akcií?

Je možné, že to PSA dělá i z dalšího důvodu, a tím je zvýšení zisku, efektivity výroby či dalších finančních úlev. Je jasné, že kdyby došlo ke koupi evropské značky, začaly by se některé z modelů vyrábět na stejných místech, používaly by se stejné motory, prostě tak, jak to dělá koncern VW Group. To chápeme a možná by to mělo vliv na ekonomiku a výdělečnost všech automobilek. Nebo PSA jen chtělo potěšit akcionáře, zaspekulovalo si a jejich akcie vylétly na historické maximum. Důvodů může být opravdu hodně a je těžké v tuto chvíli soudit, jak tento záměr vůbec dopadne. 

Reklama

Načítám