Hlavní obsah

Top 5 automobilových budoucností z výstavy CES 2017

Foto: Archiv Garáž.cz

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Přijet na největší americkou výstavu spotřební elektroniky s prachbídným hybridem nebo elektromobilem? To už se nenosí. Posledních pár let už zaujmou jen autonomní auta, ideálně integrovaná do zbytku chytré domácnosti. Sami se podívejte, jak si v USA představují budoucnost.

Článek

1. Faraday Future vypadá lákavě, ale sériová verze je v nedohlednu

Foto: Archiv Garáž.cz

Čínský startup s americkým designem a jménem vám slíbí vašeho vlastního Tesla killera už na rok 2018. Bude mít 130kWH pod kapotou, díky nimž ujede až 700 km (od toho si ovšem odečtěte minimálně dvě stovky, jestli se chcete dostat na reálná čísla), bude umět rychlonabíjení do hodiny a zvládne stovku za... nadechněte se. 2,39 sekundy. Pod kapotou je totiž 1050 elektrických koní a celý vůz s výrazným designem má tolik senzorů, že je na úspěšné cestě za kompletní autonomií. Dokonce umí i sám zaparkovat a vyparkovat. Pokud se mu tedy zrovna chce, během prezentace na CES se k tomu musel nechat trochu pobízet.

Vypadá to hezky, když to funguje, ale zákulisní hlasy už několik měsíců naznačují, že investoři se topí v dluzích a hlavně vůbec netuší, jak případnou automobilku vlastně rozjet. Narychlo postavený prototyp tak může být tím posledním, co od Faraday Future uvidíme, navzdory ambiciózním slibům. Uvidíme, co přinese budoucnost, ale uvažovaný rok 2018 momentálně vypadá až přehnaně optimisticky.

2. Toyota sází na umělou inteligenci

Foto: Archiv Garáž.cz

Toyota Yui se svým černobílým kukučem připomíná dílem něco ze sci-fi Demolition Man a dílem velkého Pokémona. Umělou inteligenci se snaží automobilka prodat přes hravou učící se osobnost, která změří vaše vitální údaje, naučí se vaší oblíbenou barvu a hudební vkus, a samozřejmě vám bude kecat do řízení. Toyota totiž zatím nepočítá s plným nasazením režimu "šofér", ve kterém už bude Yui vůz řídit sám. Režim "andělíček strážníček" je o tom, aby vám Yui (poté, co si vytvoříte pevný vztah) radil, jak líp řídit. Předpokládáme, že Yui se nachází někde hodně hluboko v palubní desce, takže k jeho deaktivaci budete potřebovat hodně velké kladivo.Ve skutečnosti je tenhle režim jen obdobou autopilota, kterého najdete v Tesle, ovšem Toyota oba systémy představuje v mimořádně futuristickém balení s hlasovým ovládáním, aby bylo jasné, že nezaspala.

3. Hyundai myslí ve větším měřítku

Korejská automobilka si vypůjčila pár nápadů ze sci-fi Minority Report od Stevena Spielberga, ve kterém jsou vozy zaparkované ve stěnách domů, takže si jen sednete do křesla uprostřed místnosti, které vás doveze do interiéru, aby se vaše autonomní auto odlepilo a odvezlo vás, kam potřebujete. Hyundai pak přidává malý bonus v podobě elektrického skútru integrovaného do dveří vozu. Jakmile dorazíte, kam potřebujete, necháte auto zaparkovat a odsvištíte na skladném skútru vstříc dalším dobrodružstvím.

4. Výrobce grafických karet nVidia chce dát náskok nejen Audi

Foto: Archiv Garáž.cz

Úspěšný výrobce grafických čipů už pracuje na automobilových technologiích nějaký ten pátek. Stihnul se při vývoji spojit s Boschem nebo ZF a ve spolupráci s Audi postavil na bázi svého supervýkonného čipu experimentální Audi Q7, které se prý naučilo samo řídit za pouhé čtyři dny. My tedy doufáme, že až nVidia spolu s Audi nějakého autopilota v roce 2020 dodá, nebude se muset pár dní učit, jak se zorientovat v pražském provozu, protože to by se Audi na klempířině nedoplatilo. nVidia si ale na CES hlavně dělá reklamu a její know-how v oblasti rychlého hardwaru určitě Audi pomůže. Firma jako taková by však do budoucna chtěla dodávat své řešení automobilkám na klíč a Němce využívá jako pokusného králíka. Počítejte tedy s tím, že nezůstane jen u nich.

5. BMW představilo interiér z budoucnosti

Foto: Archiv Garáž.cz

Předem ale musíme říct, že v tomhle případě zas takoví fandové nejsme. Interiér potenciální íčkového modelu totiž hodně připomíná interiéry aktuální i3 - spousta přírodních materiálů, které na pohled vypadají nepohodlně, spousta ostrých úhlů a hlavně zaměření na funkce, které překvapí. Celý interiér vypadá jako narýsovaný pravítkem a vlídne asi jako knihovna v hippie komunitě.

Foto: Archiv Garáž.cz

Poloautonomní auto si představujeme trochu jinak než jen jako pojízdnou knihovnu či kino. Některé nápady jsou slibné - holografické ovládání funkcí auta, interaktivní displej po celé šířce vozidla apod. Celek ale až příliš připomíná updatované BMW i3, které považujeme za tu ošklivější z možných budoucnosti automobilového designu. Tak jen doufejme, že na tom v Mnichově ještě zamakají.

Reklama

Načítám