Hlavní obsah

Chevrolet varuje před slábnutím baterek v elektromobilech

Foto: Archiv Garáž.cz

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Možná až americky přehnaná reakce na klasické vyžvejknutí baterky, jak ho známe v mobilech a noteboocích, by však mohla automobilce ublížit při nabírání nových zákazníků. Jak to tedy vlastně je?

Článek

Na úvod bychom si měli vysvětlit, proč vlastně Chevrolet bije na poplach. Chevrolet Bolt je pro něj zásadním modelem, jakýmsi kladivem na Teslu Model 3 a možností, jak Muska předběhnout v masovějším segmentu. Bolt navazuje na úspěšný hybrid Volt, je ale čistokrevným elektromobilem. A koncern General Motors nechce nic ponechat náhodě, a proto v manuálu poměrně konzervativně řeší tzv. únavu materiálu spojenou s kapacitou baterií. Standardní dojezd Chevroletu Bolt je nějakých 400 kilometrů. To už je slušná hodnota, použitelná v reálné světě, i když s tím pohodlným nabíjením pro všechny to bude ještě pár let problém. V manuálu však může budoucího majitele překvapit jiná hodnota. V rámci osmileté záruky udává Chevrolet přiměřený pokles kapacity baterie v rozsahu 10 až 40%. V případě nejčernějšího scénáře to znamená, že z dojezdu 400 km se vám po osmi letech stane dojezd pouhých 240 km.

Foto: Archiv Garáž.cz

Chevrolet si zjevně kryje záda před potenciálním průšvihem, ale právě tahle poznámka by mohla spoustu zákazníků odradit. Přece jenom si určitě pamatují, jak jejich notebook věčně zapojený do zásuvky nedokáže udržet baterka naživu déle než půl hodiny, případně si vzpomenou na dva roky starý mobil, který se už v poledne hlásí o USB konektor. Baterie v autech jsou ale přece jenom trochu robustnější, majitelé Tesly Model S v rámci různých online statistik hlásí pokles kapacity řádově o pět až deset procent. Lze předpokládat, že u Chevroletu Bolt tomu bude podobně, navíc je osm let pro západní trhy poměrně velkorysá doba - hrozně moc lidí tu bude elektromobily brát na leasing a během čtyř let je doplatí a vymění za nové. Přesto tahle tématika opět otvírá otázku omezené životnosti elektromobilů. Budou z téhle nové generace aut vůbec ještě někdy veteráni?

Reklama

Načítám