Hlavní obsah

Čeká nás nabroušený Yaris - motorsport ukazuje, že má smysl

Foto: Archiv Garáž.cz

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Motorsport je nesmysl, je zbytečný a nic nepřináší. Takovou hlášku už jsem několikrát slyšel i z míst, kde by to člověk nečekal. Toyota však uzkázala, že opak je pravdou. Vstup do projektu WRC nám totiž přinese zábavného Yarise.

Článek

V současné době žijeme jeden velký přerod motorsportu a automobilky často řeší otázku, jestli v něm zůstat nebo odejít. Některé disciplíny jdou nahoru, některé už roky přešlapují na místě. Nicméně dle mého názoru se vůbec v základech vůbec nic nemění. Motorsport má a bude mít stejný význam a jak to vypadá, zůstane tady s námi ještě hodně dlouho. Otázkou pouze zůstává, jestli v následujících několika letech bude následovat vývoj standardních automobilů a bude se ještě více elektrifikovat. 

Foto: Archiv Garáž.cz

Každopádně má pořád dva velmi důležité významy podle druhu závodní disciplíny. Jednou z nich je pojízdná laboratoř. Můžete s tím nesouhlasit, ale opravu jsou kategorie motorsportu, které přináší stále nové a nové poznatky pro vývoj běžných nových automobilů. V současnosti spatřuji největší benefit ve vytrvalostních závodech LeMans. Právě sem se dostala hybridní technologie a automobilky si mají možnost vyzkoušet nové technologie, systémy či pohonné jednotky. Ukázkovým příkladem je Porsche, které už nyní zavádí jednotlivé drobnosti používané na speciálu 919 Hybrid. Vytrvalostní závod navíc nabídne geniální zkoušku životnosti jednotlivých součástek. 

Foto: Archiv Garáž.cz

Pak je tady elektrická formule, která má pro automobilky větší význam, než ta klasická. Je to vidět i na tom, jak do jednotlivých týmů začínají automobilky vstupovat. Respektive se ten význam v budoucnu ještě zvětší. Právě s ohlášeným přechodem na elektromobily je potřeba zajistit vlastní vývoj elektromotorů a baterií. Protože sportovních aut se automobilky nezbaví ani v době elektrické. A kde je nejlepší všechno vyzkoušet a vyvinout? No přece na závodních tratích. Elektrická formule dle našeho názoru bude mít za několik let větší význam než ta klasická. 

Foto: Archiv Garáž.cz

No a pak je tady druhý směr a tím je marketing. Závody jsou pořád prestižní záležitostí a na některé "zákazníky" stále platí, že když někdo zvítězí v závodech znamená to, že staví dobrá auta. Díky tomu, máme sportovní verze standardních modelů, které baví řidičské nadšence a dělají zmíněné automobilce image, kterou je také potřeba budovat. A právě Toyota pochopila, že bez motorsportu a sportovních modelů nemůže navrátit image výrobce sportovních vozů. I díky tomu se dočkáme ostrého Yarise, který byl na trhu od poloviny devadesátých let až do roku 2002. 

Yaris WRC

Toyota v přštm roce vstupuje do šampiontu WRC, tedy spše se vrac po dlouhch 17 letech, kdy naposledy startovala s spěšnm modelemCorolla WRC. Do světovho šampiontu nasad model Yaris postaven podle novch regul. Za jeho stavbu je zodpovědn tm Toyota Gazoo Racing pod vedenm bvalho světovho šampina Tommiho Makinena. Yaris WRC m pod kapotou přeplňovanou jednašestku s vkonem 380 kon a točivm momentem 425 Nm, 6stupňovou sekvenčn převodovku a pohon všech kol.

Reklama

Načítám