Audi přivezlo v roce 1991 do Tokia opravdovou bombu – koncept Avus Quattro. Ten pod svou elegantní hliníkovou karoserií schovával šestilitr W12 s výkonem 502 koní a jak název napovídá, tak také pohon všech kol Quattro. Koncept dostal šestistupňový manuál. Bylo to nejen první představení motoru W12, ale také první Audi s motorem uprostřed.

Jméno odkazuje na závodní trať v Berlíně. Karoserie pak dodnes budí úžas, o to více mne dostalo, když jsem zjistil, že byla kompletně vyrobena ručně z 1,5 mm tenkých plátů. A ty jsou pochopitelně nelakované, aby tak ctili tradici slavných závodních speciálů Auto Union ze třicátých let. Ostatně i některé křivky konceptu jsou trochu „retro“. Přesto dodnes tohle auto vypadá dost spektakulárně a futuristicky, možná dokonce více, než na přelomu milénia.

Hliníková konstrukce Audi Space Frame naznačovala trend, kterým se bude německá automobilka v budoucnu ubírat. Navzdory těžkému pohonu všech kol Quattro totiž nový hliníkový rám snížil celkovou hmotnost na 1250 kg. Automobilka deklarovala zrychlení za 3 sekundy a maximálku 334 km/h. Ovšem bavíme se v teoretické rovině, protože motor v autě nebyl skutečný. Jistě, mělo jít o šestilitr W12 s výkonem 502 koní, jenže ten byl v době uvedení auta stále ještě ve vývoji. A tak mělo Avus Quattro jen jeho maketu ze dřeva a plastu, ke které byl přiváděn vzduch střešním otvorem.

Jo, to trochu zklame váš dojem z tohoto auta. I tak jde ale o skvělou ukázku inženýrského umu se třemi diferenciály a řízením všech kol. Škoda, že Audi nikdy ani na okamžik neuvažovalo o výrobě a Avus vždy bralo jen jako koncept. Přitom ale prý mělo nabídky, že by za skutečné auto někdo zaplatil i 12 milionů dolarů. Jen by mu asi neprošla ta karoserie suplující jedno velké zrcadlo. Dnes je tento koncept alespoň vystaven v muzeu automobilky v Ingolstadtu. Prvním supersportem Audi tak byl až typ R8.