Hlavní obsah

Mercedes A190 Twin – Dvoumotorové vejce

Foto: Archiv Garáž.cz

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Vajíčko od Mercedesu bylo velmi populární, byť zpočátku byla ta popularita spíš negativní. Nakonec se ale problémy vyřešily a prodeje šly nahoru. To německé automobilce umožnilo vyrobit i několik zajímavějších verzí áčka.

Článek

Když Mercedes-Benz představil první generaci třídy A, mnozí nechápali, o co mu jde. Následoval losí test, kde se nové mini MPV převrátilo. Na pošramocenou pověst zareagovala automobilka montáží ESP a úpravou podvozku. Od té doby byla pověst auta zachráněna, jen jej nikdo nepovažoval za sportovní. Mercedesu ale jako by to vadilo, a tak v roce 1998 udělal dvoumotorovou verzi A190 Twin. Jo, vážně. Někomu v Mercedesu přišlo jako dobrý nápad narvat do malého hatchbacku dva spalovací motory. Podobné kreace už jsme na stránkách měli ( pamatujete na TT?), ale žádná se na to nehodila méně, než áčko od Mercedesu.

Foto: Archiv Garáž.cz

Jaký měli proboha důvod vyrobit takovou šílenost? No, v roce 1998 získal Mika Häkkinen poprvé titul Mistra světa ve Formuli 1 a Mercedes to chtěl nějak oslavit. Pořád mi není jasné proč, ale k oslavě si vybrali hatchback třídy A a představili koncept A190 Twin, minimálně jeden kus nesl označení A38 AMG.

Foto: Archiv Garáž.cz

Vývoj auta trval patnácti lidem jen čtyři měsíce. A proč do toho Mercedes vůbec šel? No, krásně na téhle praštěné verzi ukázal variabilitu malého Áčka se sendvičovou podlahou, které i takhle používalo převážně sériové díly. Oba motory jsou shodné s verzí A190 s výkonem 125 koní a točivým momentem 180 Nm. Jsou umístěny pod úrovní podlahy a každý pohání tu nápravu, u které je umístěn. Celkový výkon auta byl 250 koní, točivý moment pak 360 Nm. Při váze 1365 kg (Základní A160 vážila 1115 kg) to nebyly špatné hodnoty.

Foto: Archiv Garáž.cz

Po nastartování prvně naskočil přední a po několika sekundách zadní motor. Standardem byla elektronická spojka, která byla u běžných modelů jen za příplatek. Aby bylo ovládání auta co nejlepší, byl elektronický i plyn, který automaticky spolupracoval s kontrolou stability, kterou nebylo možné vypnout. Jediný elektronický volič pak ovládá obě převodovky současně. Když to fungovalo, byla z toho maximálka 230 km/h a zrychlení na stovku za 5,7 sekundy (jen o 0,2 sec. pomaleji, než BMW M3). Když jste ale nechtěli trhat rekordy, dal se stiskem tlačítka zadní motor vypnout.

Foto: Archiv Garáž.cz

Úpravy neznamenaly jen přidání motoru, Mercedes snížil podvozek o 10 mm. Změnou musel pochopitelně projít i brzdový systém, který malému áčku věnoval větší sedan E55 AMG. Osmnáctipalcová kola v rozšířených blatnících byla obutá do speciálních pneumatik Bridgestone. Kromě blatníků mělo auto upravené oba nárazníky s většími otvory, spojler a nástavce prahů. V červeném interiéru byl semišový volant, klimatizace a CD přehrávač. Vepředu i vzadu je dvojice sportovních sedadel, auto je tedy jen čtyřmístné. V kufru nezbylo místo na rezervu a měl objem jen 260 litrů.

Foto: Archiv Garáž.cz

Vzhledem k datu výroby se dalo předpokládat, že bude Mercedes tohle áčko propagovat i s podporou závodních jezdců týmu McLaren. Oficiálně byla A190 Twin dokonce označována za Häkkinenovo a Coulthardovo služební auto. A Fin si auto opravdu vyzkoušel, když vozil redaktory Auto Motor und Sport. Chválil elektronickou spojku podobnou té v monopostu McLaren a přesné řízení. Prý by se mu líbilo, kdyby Mercedes toto auto opravdu vyráběl. Jenže to se nestalo a vznikly jen 4 kusy A190 Twin (podle jiných zdrojů pět). Häkkinen dostal jeden, Coulthard druhý, třetí putoval do muzea značky ve Stuttgartu a čtvrtý sběrateli Lindsayovi Foxovi do Austrálie. A v roce 1998 je na mosteckém okruhu Häkkinen a Coulthard představili i českým divákům. Zbarvení monopostů tehdy malým hatchbackům opravdu slušelo. Dnes je auto velmi vzácné. Později sice Mercedes vyrobil jiný dvoumotorový koncept, který měl vzadu elektromotor, ale to se s Twinem nedá srovnávat.

Reklama

Načítám