Hlavní obsah

Škoda Winnetou – Pokrevní bratr nudných sedanů

Foto: Archiv Garáž.cz

Sladká šedesátá se nesla u Škody ve znamení obyčejných rodinných sedanů. Prodejci v západní Evropě však těžce hledali pro taková auta nové zákazníky. Chtělo to nějaký stylový automobil, který by v showroomu vyniknul.

Článek

Jako jiné projekty, i tahle pohledná kreace s technikou Škody nevznikla přímo v automobilce. Tentokrát jí mají na svědomí švýcarští dovozci automobilů Škoda, kteří chtěli zákazníkům nabídnout také nějaké stylové sportovní auto za rozumnou cenu. Na ženevský autosalon 1967 přivezli výsledek své práce – roadster Škoda Winnetou, jehož stavbu iniciovala firma A. P. Glättli.

Foto: Archiv Garáž.cz

Ta montáž zorganizovala v Německu, kde vznikla laminátová karoserie podle návrhu Američana Billa Devina. Tahle Škodovka byla vlastně globálním autem se vším všudy. Pod karoserií byl ocelový rám s nápravami a motorem z embéčka a několika díly z VW. Nizoučké auto (jen 1300 mm) nabízelo místo pouze pro řidiče a spolujezdce. A slavné to nebylo ani s velikostí zavazadlového prostoru, kam se vešla jen rezerva, baterie a nářadí. Co jste nepřevezli v kastlíku v palubce, to jste zkrátka neměli kam dát.

Foto: Archiv Garáž.cz

Motor byl použit ze Škody 1000 MBX se dvěma karburátory a výkonem 50 koní. To moc nedělalo z indiána sporťák ani s nízkou hmotností 600 kg. Z embéčka byly i nápravy se širším rozchodem kol a bubnovými brzdami či čtyřstupňový manuál. I s tak slabými parametry výrobce sliboval slušnou dynamiku, hmotnost laminátové karoserie byla pouhých 89 kg. Interiéru dominoval sportovní volant s dřevěným věncem a skořepinová sedadla.

Foto: Archiv Garáž.cz

Prodejce sázel na cenovku pod 7900 švýcarských franků, aby podstřelil ceny konkurence. Musel ale poslat auto na zkoušky do Mladé Boleslavi. Právě to však nakonec prototypu zlomilo vaz. Slibované rychlosti 160 km/h nedosáhl ani zdaleka, rozjel se maximálně na 126 km/h. A trvalo mu to dost dlouho, stovky dosáhl za propastných 30,2 sekundy. Sportovní auto s takovými parametry by bylo spíš pro smích, navíc jeho nepraktičnost nenacházela u představitelů automobilky pochopení. Testovací jezdci kritizovali mizernou stabilitu a špatné odhlučnění kabiny. Prototyp navíc měl problémy s dovíráním dveří a ještě mu padal tlumič výfuku.

Foto: Archiv Garáž.cz

Přitom však byl stále moc drahý, takže výrobu automobilka zamítla. Jediný vyrobený kus prý dosud dřímá u soukromého sběratele. Ze sporťáku s cenovkou 8 tisíc tak nezbylo nic. Přitom by si zákazníky jistě našel, sice cenou překonával všechny Škodovky, ale byl levnější než MG Midget.

Reklama

Načítám