Hlavní obsah

Miata od Daihatsu vypadala skvěle, ale bohužel nevznikla

Foto: Archiv Garáž.cz

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Než Mazda přišla s roadsterem MX-5, moc lidí v jeho úspěch nevěřilo. Prodejní čísla japonského bestselleru jim však otevřela oči. Zkusit to chtělo i Daihatsu, projekt X-021 se však nakonec do výroby nedostal.

Článek

Ostatní japonské automobilky věděly, že prosté kopírování Mazdy MX-5 k zopakování jejího prodejního úspěchu stačit nebude. Daihatsu se rozhodlo, že jejich konkurent bude ještě purističtější a hlavně výrazně menší. Výsledek své práce přivezla automobilka na Frankfurtský autosalon v roce 1991.

Foto: Archiv Garáž.cz

Jednalo se o neuvěřitelně pokrokové auto s hliníkovým rámem a laminátovou karoserií. Díky tomu vážilo pouhých 701 kg a dosahovalo poměru 5 kg na 1 koně výkonu (konkurenční MX-5 měla 8,6 kg na 1 koně). Tenhle roadster tak byl pekelně rychlý i s relativně malou šestnáctiventilovou šestnáctistovkou o výkonu 142 koní a točivém momentu 155 Nm. Všechen výkon šel přes pětistupňový manuál na zadní kola.

Foto: Archiv Garáž.cz

Konstruktéři neváhali a autu nadělili podvozek s nezávislým zavěšením všech kol. Roadster jezdil na patnáctkách 195/50 od Dunlopu, za kterými byly kotoučové brzdy s ABS. Následně vše zabalili do netradiční zaoblené karoserie s kulatými světly a už kompletní výsledek odvezli v roce 1992 do Ženevy. Zde vzbudil koncept ohlas i přes strohý interiér se sedadly Recaro, jedním airbagem a neuvěřitelně krátkou řadičkou. Sice byl pozitivně přijat, ale do výroby nedorazil. Daihatsu se stáhlo z většiny trhů a vyrábělo miniauta, tzv. kei cars pro japonský trh. Teprve až po letech uvedla značka svým zaměřením podobný typ Copen.

Foto: Archiv Garáž.cz

Přesto se našli šťastlivci, kteří mohli tento slušný pokus automobilky Daihatsu otestovat. Šlo o redaktory amerického magazínu Road & Track v roce 1992 na trati automobilky u Kjóta. Nevyhovovala jim malá sedadla a méně místa pro nohy, jízdní vlastnosti ale označili za fantastické. Prý možná i lepší než u MX-5.

Foto: Archiv Garáž.cz

Dnes si můžeme jen říkat co by kdyby. Jenže takových případů je v automobilové historii spousta. Z dnešního úhlu pohledu víme, že by se nám další legenda, jakožto konkurence Miaty, hodila. Minimálně bychom měli lepší výběr a přívětivější ceny.

Foto: Archiv Garáž.cz

Reklama

Načítám