Hlavní obsah

Datsun 240Z - Konec posměšků na japonský účet

Foto: Archiv Garáž.cz

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

I když se Japoncům povedlo dobýt americký trh, netěšilo je postavení na chvostu zájmu a posměšky. Změnit to měl až sportovní automobil. Ten dosáhl takové popularity, že i na přesyceném americkém trhu musely být zavedeny pořadníky.

Článek

Píše se rok 1969 a automobilka Datsun ohlašuje nástup nového modelu, který Ameriku posadí na zadek. Jistě, už před tím se tam prodával typ Fairlady 1600, ale když automobilka Američanům naservírovala elegantní kupé 240Z, nikdo to nečekal. Zareagovat nestihla ani evropská konkurence a modely Fiat 124 Spider, Jaguar E-Type, MGB GT nebo Opel GT na Datsun prostě nestačily.

Foto: Archiv Garáž.cz

Přitom nejspíš právě Jaguarem se návrhář Albrecht Graf von Goertz inspiroval, když tvořil tvary sportovního Japonce. Mnohem lépe ale vyřešil splývavou záď japonského kupé s výklopnými dveřmi. Jeho interiér byl dostatečně prostorný i pro vyšší postavy, což také stálo za úspěchem sportovního kupé. S tím měla problém třeba Toyota 2000GT, která aby si zahrála v bondovce, musela být představena jako roadster, jinak by se do ní Connery nevešel. Písmeno Z v názvu znamená Zenith, tedy vrchol nabídky automobilky.

Foto: Archiv Garáž.cz

Přesto i Zetko mělo nějaké problémy, například špatnou antikorozní ochranu. Ale všem to bylo fuk, protože skvěle jezdilo. Nezávislé zavěšení všech kol, hřebenové řízení, hmotnost pouhých 1007 kg rozložená v poměru 52:48 a řadový šestiválec 2,4 l s výkonem 132 koní dělali z elegantního kupé fantastický sporťák. Motor OHC se spoléhal na dva karburátory Hitachi a hodně se mu líbilo ve vysokých otáčkách. Stovky dosáhl za 10 sekund, uměl ale jezdit až dvojnásobnou rychlostí.

Foto: Archiv Garáž.cz

Auto mělo původně čtyřkvalt, později převodovce přibyl pátý stupeň. Nissan ale dodával i svůj třístupňový automat, který však nepatřil k nejpopulárnějším. K charakteru auta se prostě příliš nehodil, i když fungoval výborně. S cenovkou 3500 dolarů způsobil Datsun poprask. Byl mnohem levnější než Porsche 911, přitom nabízel stejné parametry, výborné jízdní vlastnosti a spolehlivost. Automobilka se nebála nasadit vůz do rally, v prestižním Monte Carlu 1975 získal třetí místo, Safari rally dokonce v letech 1971 a 1973 vyhrál. I u nás můžeme pravidelně jeden závodní speciál vídat, po historiských sotěžích s ním závodí Ondřej Coufal.

Foto: Archiv Garáž.cz

Nissan věděl, že nesmí usnout s typem 240Z na vavřínech a tak model dále vylepšoval. Už v roce 1974 přišla na trh verze 260Z s větším motorem a možností pořídit si čtyřmístnou verzi 2+2. Ostatně test téhle verze jsme vám před časem přinesli. O rok později byla na trhu ještě výkonnější varianta 280Z. Stejný rok ale přinesl konec výroby původní 240Z. Té se do té doby prodalo zhruba 150 tisíc kusů a dodnes si udržuje kultovní status, kvůli kterému je dražší, než pozdější modernější verze.

Foto: Archiv Garáž.cz

Zetko se objevilo v řadě filmů, přímo hlavní roli pak mělo v japonském anime seriálu Wangan Midnight, kde se při nočních polučních závodech na Wanganu jedno tmavě modré Zetko prohání a statečně konkuruje černému 930 Turbo. Jenže problémem Datsunu je jeho ďábelská povaha, která stojí zdraví a život jeho řidiče.

Foto: Archiv Garáž.cz

Reklama

Načítám