Článek
SSC Ultimate Aero TT
Možná když náhodou zahlédnete snímek tohoto auta, budete jej považovat za upravené Lamborghini Diablo. Ve své době ale bylo nejrychlejším sériově vyráběným autem na světě. Takových ale bylo a kvůli Bugatti Veyron se na ně zapomnělo. Ono totiž sériová produkce Veyronu byla v poměru s ručně montovanými kousky dost masová a v tomto segmentu mimořádná. Naproti tomu SSC byla bomba na kolech, zadokolka s manuálem a výbušnou V8 z Corvette. Ta byla ale nadopovaná dvěma turbodmychadly na výkon 1183 koní. Díky tomu dokázala tahle bestie uhánět až 412 km/h. Jistě, Veyron je moderní laboratoř rychlosti, zatímco SSC je promyšlené asi stejně, jako kuchyňské prkénko. Ale je nám to fuk, je prostě skvělé.
Lamborghini Silhouette
Jak by někdo mohl zapomenout na Lamborghini, vždyť si je pamatujeme všichni – Miura, Countach, Diablo, Murcielago, Gallardo a Huracan… Jenže italský býk toho vytvořil mnohem víc a jen kvůli tomu, že to jsou skvělá auta, bychom neměli na ty ostatní zapomínat (já třeba zbožňuju úžasně uhlazené Islero, podle mne mnohem krásnější, než Miura). Málo lidí si pamatuje i typ Jalpa, vlastně přímý předchůdce modelu Gallardo, který z výrobních linek zmizel dlouhých 15 let před ním. A Silhouette je právě předchůdcem Jalpy. Vyrábělo se jen mezi roky 1976 až 1979 a vzniklo pouze 54 kusů. Jak je vidět, tohle Lambo ani nedostalo šanci, aby se nám vrylo do paměti. Na jednu stranu je to škoda, nemyslíte?
Shelby Series 1
Značku jistě představovat nemusíme, upravené Mustangy a Cobry zbožňuje spousta lidí. Ale je tu i jeden zcela vlastní sportovní automobil – Series 1. Navrhnul jej přímo Caroll Shelby a svým designem dodnes překvapuje, zejména mám na mysli tu velkou díru v přední kapotě a lehce vykulený kukuč předních světel. Pod kapotou je vidlicový osmiválec Oldsmobile s výkonem 320 koní, který 1202 kg těžké auto dostane na stovku za 4,4 sekundy. Maximálka je 274 km/h a celé auto jasně dokazuje, že Američané prostě rychlé sporťáky na sprinty umí jako nikdo. Pravděpodobně si ale na tohle auto bude pamatovat jen několik hráčů Gran Turismo 4 a sběratelů modýlků Bburago.
Nissan R390 GT1
Opět, tohle auto budou dobře znát hráči série Gran Turismo. Šlo o homologační speciál, což je poznat už na jeho designu. S tou spoustou křídel a aerodynamických prvků nemůže být o jeho účelu pochyb. Vidlicový osmiválec se dvěma turbodmychadly v jeho útrobách produkuje 550 koní, které pohánějí zadní kola přes šestistupňovou sekvenci. Na stovce jste za 3,9 sekundy a umí jet až 355 km/h. Tedy údajně, reálně to nikdy nikdo nezkoušel a nejspíš už ani nevyzkouší.
TVR Cerbera Speed 12
Sporťáky TVR sice neznámé nejsou, ale nejostřejší varianta modelu Cerbera trochu opomíjená je. Rozhodně mnohem víc, než by si zasloužila. Vznikla na základech závodního auta pro třídu GT1 a měla být nejrychlejším sériově vyráběným autem na světě. Skutečný výkon vidlicového dvanáctiválce o objemu 7,7 litru však automobilka nikdy oficiálně neuvedla. Měl se ale pohybovat kolem 1000 koní, poháněl pouze zadní kola. Přesnější je údaj o hmotnosti – 1100 kg. Auto tak mělo senzační poměr váhy a výkonu.