Hlavní obsah

Nejošklivější obytňák na světě je z Ameriky. Je prvním pokusem úspěšného výrobce bydlíků

Foto: Bring a Trailer

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Zavzpomínejte na krásná šedesátá léta a poznejte, jak se tehdy cestovalo a kempovalo v Americe. Historický obytný vůz Winnebago F17 je prvním počinem dnes jednoho z největších výrobců v oboru na světě a autenticky ukazuje konstrukci tehdejších obytňáků. Nabízel nocleh pro čtyři cestovatele, kuchyňku i s jídelnou a soukromou sprchu. Co víc jste tehdy potřebovali.

Článek

Šedesátá léta jsou zlatou érou automobilového designu. V italských karosárnách vznikaly okouzlující luxusní cesťáky i první supersporty a Enzo Ferrari, sám vyrábějící jedny z nejúžasnějších sportovních vozů vůbec, zase o konkurenčním britském Jaguaru E-Type řekl, že je nejkrásnějším autem na světě. Jedinečné vozy současně sjížděly z výrobních linek i ve zbytku světa, a dokonce i v Americe. Jenže to se bohužel nevztahuje na tehdejší historicky první obytňák dnes úspěšného výrobce.

Je to Winnebago F17. Až neuvěřitelně ošklivá příšernost na čtyřech kolech se jménem, jaké zase brzy zapomenete. O zvláštním designu však budete vyprávět kamarádům ještě pár týdnů. Typ F17 byl prvním sériově vyráběným modelem později úspěšné společnosti, která dnes dominuje americkému trhu s obytnými vozy a karavany. A protože jej navrhl dlouholetý obchodní cestující a nadšenec do outdooru a kempování John K. Hanson, dokonale věděl, co stejně smýšlející budoucí zákazníci potřebují.

Foto: Bring a Trailer

Winnebago F17 je adeptem na prestižní ocenění pro nejošklivější obytňák všech dob. Jenže jednoduchý design i koncepce mu pomohly k tomu, aby byl dostupný a populární.

První obytný vůz své značky Winnebago vyvinul už v roce 1966 a postavil jej na užitkovém pick-upu Ford F 350. Jednoduchá konstrukce tehdy nového obytňáku z něj zužitkovala hnací ústrojí, rám i kompletní podvozek. Nejenže významně snížila výrobní náklady, budoucím majitelům usnadnila i servis. Náhradní díly na původní pracovní Ford byly dostupné snad všude po Spojených státech amerických, a tak se bez starostí mohli vydat kamkoli od New Yorku až po Los Angeles.

A byl to úspěch. Nikomu nevadilo, že tenhle pojízdný dům na kolech vypadal naprosto strašně. Byl praktický a prostorný. Výrobce současně pokračoval v evoluci a inovacích, aby své obytňáky udělal ještě dostupnější a komfortnější. Winnebago tak byl jedním z prvních amerických výrobců obytných vozů s klasickou výrobní linkou. Ve výsledku zvládal vyrábět své modely s přibližně poloviční finální cenou pro zákazníka, než jak to uměla konkurence.

Foto: Bring a Trailer

Čtyři lůžka, čtyřmístná jídelna a plnohodnotná kuchyň. V kompaktním obytňáku se pohodlně cestovalo po celých Spojených státech amerických.

Když následně pět let po zahájení výroby modelu F17 vstoupilo Winnebago na veřejnou akciovou burzu v New Yorku, mohlo se pochlubit jednou z nejsilnějších akcií roku 1971. S raketovým růstem během něj vzrostla hodnota společnosti o neuvěřitelných 470 procent! A to byl jen začátek, protože dnes je společnost jedním z největších výrobců obytných vozů a kempovacího vybavení nejen v domácí Americe, ale také na celém světě.

Vraťme se však k prvnímu počinu značky. Očekáváme, že jen málo z nám neznámého počtu vyrobených Winnebago F17 se bezpečně dochovalo až do dnešních dnů. Vy si s námi teď můžete prohlédnout jeden z nich, který je vyrobený v modelovém roce 1968. Tradičně zakládá na šasi Fordu F 350 a dodnes má originální 4,9litrový řadový šestiválec s třístupňovou automatickou převodovkou. Kdysi vyvinul až 170 koní a 352 newtonmetrů a pomáhal tomu, aby tenhle obytňák (vypadající z obou konců zhruba stejně) mohl cestovat po celých „státech“.

Na americké standardy kompaktní obytňák poskytoval nocleh až čtyřem cestovatelům, zaujal plnohodnotnou kuchyňkou i s čtyřmístnou jídelnou, a dokonce i sprchou. V minulém desetiletí pak prošel kompletní generální opravou motoru a dostal nové koberce i závěsy. Ani dnes sice není v dokonalém stavu, ale s jemnou patinou nostalgicky připomíná, jak se v Americe cestovalo a kempovalo před přibližně šedesáti lety. V dobách, kdy jste během cesty po legendární Route 66 zastavili na snídani v typickém bistru a objednali si lívance a kávu.

Reklama

Související témata:
Načítám