Článek
Jak jste si mohli všimnout, tenhle článek se jmenuje nepovedené facelifty, ale ne ošklivé facelifty. Některá auta v našem výběru totiž mohou být ve výsledku pro většinovou společnost pohlednější, ztratila však část svého kouzla a unikátnosti. Upozorňujeme však, že je to náš čistě subjektivní výběr. Ostatně pojďte se na to podívat s námi.
Škoda Octavia 2. generace
Historie se opakuje, stejně jako byl v minulých dnech špatně přijat radikální facelift nejnovější Octavie, tak i předchůdce dostal modernizaci, která nebyla přijata vstřícně. Bylo jí vyčítáno, že přední světlomety vypadají příliš čínsky a vůz má vyděšený pohled. Nakonec jsme si na tuhle novinku všichni zvykli, přesto si myslíme, že umírněnější předfacelift je nadčasovější a elegantnější.
Ford Focus ST 2. generace
U Fordu Focus druhé generace je situace totožná, jako v případě Octavie. Zatímco předfaceliftový model je umírněnější a elegantnější, pofacelift sází na vybouleniny, které se však k původně hranaté karoserii až tak nehodí. Nejvýraznější to bylo z našeho pohledu u sportovní verze ST, která již s novou tváří nebyla tak vyvážená. Ke svalnatějšímu Focusu RS se však poměrně hodila.
Saab 9-5
V roce 2009 se v Saabu rozhodli i přes očekávaný brzký příchod nové generace znovu faceliftovat první generaci modelu 9-5 a šli na to opravdu revolučním způsobem. Stejně jako starým lidem odchází zrak a potřebují brýle, tak patrně i starý model automobilky by si zasloužil brýle. Proto dostala 9-5 chromované obroučky jako Harry Potter. Akorát jí to vůbec nesluší.
Fiat Multipla
Tohle bude patrně nejkontroverznější vůz z celé sestavy. Fiat Multipla před faceliftem je podle většiny lidí vůbec nejošklivější kdy vyrobené auto. A po faceliftu je pro širokou veřejnost tenhle šestimístný prostorový zázrak výrazně přijatelnější. Jenže vůz také ztratil tvář, unikátnost či osobnost, chcete-li. Najednou z něj byl šedý průměr, což se nám nelíbí. Ve výsledku je to tedy i přes to všechno pro nás spíše nepovedený facelift.
Subaru Forester
Druhá generace Subaru Forester byl na pohled příjemný crossover v době, kdy crossovery ještě nebyly cool. Praktický vůz se nám svým způsobem líbil i vzhledově, faceliftovaný model to ale podobně jako u čtvrté generace Legacy rozhodně nevylepšil, naopak. V roce 2006 tak vůz dostal zvláštně obdélníkové světlomety, které zajistily vykulený výraz.
Škoda Yeti
U Škody Yeti platí podobná výtka jako v případě Fiatu Multipla, byť tentokrát byl základ výrazně povedenější. Ano, tohle auto mělo osobitý výrazný vzhled s přídavnými kulatými světlomety a bylo tak svým způsobem originální a jedinečné. Po modernizaci však dostalo unifikovanější čumák podobný jiným modelům automobilky a jedinečnost byla ta tam. Jsou však i lidé, kterým přijde pofaceliftový model zajímavější.
Hyundai Coupe
První Hyundai Coupe, nástupce modelu S-Coupe, bylo poměrně atraktivní auto s hladkými čistými tvary. Mnozí říkají, že se až příliš inspiroval vzhledem Jaguaru XK, což nám ovšem nevadí, protože je to vážně docela pohledný stroj. Jenže pak přišel facelift a z krásky se stala na slunci rozteklá ošklivka s roztodivnými tvary a oddělenými předními světlomety.
Ferrari 512 M
Když chtělo Ferrari v roce 1994 faceliftovat slavnou Testarossu, ukázalo model 512 M. O ten však byl pramalý zájem. A důvod není těžko odhalitelný. Místo vyklápěcích světlometů jsou zde pevné jako u modelu 355, vzadu pak byly hranaté svítilny vystřídány čtyřmi kulatými, což se vůbec nehodí k celkovému tvaru auta. Dvanáctiválcový supersport tak kombinuje hranaté tvary s kulatými doplňky, což není zrovna estetické.