Hlavní obsah

Tragikomedie v Praze: modré zóny a nefunkční automaty

Foto: Archiv Garáž.cz

aktuálně.cz

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha se zahalila do období dopravního temna. Stará dobrá poučka říká, že nejlepší a nejekologičtější auto je to, které rychle a plynule dojede do cíle. V Praze se však dělá vše pro to, aby tomu tak nebylo, a když už dojedete do cíle, nebudete mít kde zaparkovat či narazíte na nefunkční parkovací automat.

Článek

Dnes ráno se na mě valily zprávy o dopravní situaci v Praze snad úplně odevšad. Nejprve postesknutí místních obyvatel, že po zavedení modrých zón v Praze 5 a 6, tedy často v okrajových částech našeho hlavního města, se stalo přesně to, co se dalo očekávat - auty se zaplnily jiné ulice, kde se dá doposud volně parkovat, zatímco mnoho ulic s modrým orámováním zeje prázdnotou. Je to ovšem naprosto logické - lidé z okolních vesnic dojíždět do práce musejí, auto je často jejich jediná možnost, jak dostat sebe i děti úspěšně a časově efektivně do práce a školy. Kam tedy mají své auto zaparkovat, když žádná nová P+R parkoviště nevznikla? Nekoncepčnost tohoto řešení je fascinující.

Foto: Archiv Garáž.cz

Jenže dnes se ukázaly i další problémy. Nové parkovací automaty v Praze zlobí, hlásal jeden z titulků novin. Při platbě parkovného platební kartou totiž danou, mimochodem nehorázně vysokou, částku dosahujících až 80 korun za hodinu, strhnou, naoko však platbu zamítnou. Mnozí lidé tak vůbec nemusejí poznat, že je automat okradl a ještě nemohou zaparkovat, protože by jim hrozila pokuta a odtah. Tyto parkovací automaty má mimochodem na starost firma Eltodo, která provozuje také monitorovací vozy s kamerou, které automaticky vybírají pokuty za špatné parkování, což nezní moc legálně vzhledem k tomu, že pokutu může dát jen městský či státní policista. Objevil se navíc další neduh celé změny - nefunguje ani placení pomocí mobilního telefonu. Aplikace strhne částku, ale nedá to vědět parkovacímu systému.

Aby toho nebylo málo, další část Prahy chce drastické omezení rychlosti na 30 km/h. Restrikce se má týkat téměř celé Prahy 7, nejprve se však zóna 30 objeví okolo Letné. "Po vzoru západních měst chceme snížit rychlost na tu, kterou se v oblasti většinou stejně jezdí, plus chceme zvýšit bezpečnost v kritických místech. Jsme přesvědčeni, že je to krok správným směrem," uvedl místostarosta Prahy 7 Ondřej Mirovský (SZ/Trojkoalice). Občas by mě zajímalo, kterými západními městy se tito lidé neustále ohánějí, byl jsem totiž v mnohých, ale takový důraz na 30 km/h rychlost jsem nikdy nezaznamenal. Dokonce se dalo v téměř všech za rozumný poplatek i zaparkovat v samotném centru u historických budov! Z třicítky budou vyjmuty alespoň hlavní komunikace jako je Veletržní, Milady Horákové či Korunovační. "Pokud by se vše dařilo podle našich představ a nezaznamenáme velké množství připomínek, v první fázi by zóna mohla být zavedena ještě letos," řekl Mirovský.

Foto: Archiv Garáž.cz

Aby toho nebylo málo, na některých ulicích v Praze začínají platit cyklopruhy, které mají přednost před odbočujícími vozy. Odbočujete-li doprava, musíte tedy dát pozor ještě na cyklisty, kteří jedou za vámi, zejména když mají vyšší rychlost než vy.

Chápu mimopražské, kteří si říkají, že jich se tohle vlastně netýká, jenže není to tak úplně pravda. Když už se totiž do Prahy vypraví automobilem, což ve více lidech může autem vyjít o dost levněji, než třeba vlakem, nebudou mít kde zaparkovat, bude jim hrozit odtáhnutí anebo budou muset zaplatit nehorázné částky za parkování. Horší však je skutečnost, že podobné šílené trendy se začnou šířit i do dalších měst a dále zkomplikují dopravu nám všem.

Reklama

Načítám