Článek
Subaru XV je sice na trhu už osm let, druhá generace je ale novinkou. Vlastně je to ale stále stejné – platforma z Imprezy s benzínovým boxerem a symetrickým pohonem všech kol postavená na slušné světlé výšce. Tvarová příbuznost s Imprezou je stále jednoznačná. Nové XV je velmi podobné tomu starému a neznalé oko vlastně změnu ani nepozná. Asi jen fanoušek odhalí nové agresivnější světlomety vpředu i vzadu a níže umístěnou masku chladiče. Velikostí vás možná Subaru překvapí, protože se může klidně postavit například Škodě Karoq, i když opticky působí menší. Přitom je naopak ve všech rozměrech větší než první XV, dokonce i rozvor narostl o 30 mm.
Interiér je také převzatý z Imprezy, takže si tu připadám jako doma. Dojem hodně zlepšuje kožená palubka prošívaná oranžovou kontrastní nití. Středový displej nabízí dotykovou barevnou obrazovku, v nižších stupních výbavy ale bez navigace, kterou ovšem nahradíte po propojení vašeho smartphonu (Apple CarPlay i Android Auto je samozřejmostí). Výdechy topení jsou nové na jeho bocích, takže je výše a lépe na něj za jízdy vidíte. Lepší je i kvalita všech použitých plastů v interiéru, zmenšil se i průměr volantu, který se nyní lépe drží. Sedadla nejsou nijak sportovně tvarovaná, ale pohodlní v nich najdete rozhodně. Navíc kombinace prodyšné látky a kožené bočnice funguje i v parném vedru, výraznější boční vedení má ale jen opěradlo. V zimě zase oceníte vyhřívání. Sedí se ale v nízké pozici, za což Subaru opět vděčí sdílení platformy s běžnou Imprezou. Kožený multifunkční volant je nastavitelný ve všech směrech a tak si velmi snadno najdete ideální řidičskou pozici. Stížnosti nebudou mít ani cestující vzadu, kde je místa dostatek. Bohaté prosklení spolu s vhodně tvarovanými a relativně tenkými sloupky zajišťuje velmi dobrý výhled z auta ven. Podprůměrný je tak pouze zavazadlový prostor s objemem 385 litrů. Sklopením opěradel získáte 1310 litrů. Příliš to nevylepší ani relativně malé dveřní kapsy. Nakládací hrana je poměrně vysoko, vzniklá ložná plocha je ale prakticky rovná.
Pod kapotou můžete najít buď dvoulitr, který poháněl nedávno testovanou Imprezu, tak šestnáctistovku, kterou vyzkouším dnes já. K dispozici mám 116 koní, což se na papíru nezdá jako vysoké číslo. Navíc je tenhle boxer Subaru skoro již tradičně bez turbodmychadla, takže krouťák dosahuje hodnoty 150 Nm. Pokud chcete opravdu trochu svižnější svezení, spíše sáhněte po dvoulitru, ale i 1,6 dokáže uspokojit některé řidiče. Odhlučnění obou verzí je ale příkladné.
K motoru můžete mít pouze variátor Lineatronic, ostatně ten je podmínkou pro bezpečnostní systém EyeSight. Ten je vybaven novým adaptivním tempomatem, který nezpomaluje zbytečně brzy a hlavně nechá auto opět akcelerovat, když vyhodíte blinkr a začnete měnit jízdní pruh na volný. Také umí upozornit na to, že se stojící kolona před vámi rozjela. S převodovkou netřeba věšet hlavu, Lineatronic je jedním z nejlépe fungujících variátorů na trhu a Subaru navíc nespí na vavřínech a neustále jej vylepšuje. Výrazně se u nového XV zlepšila akcelerace, která je plynulejší a motor se již tolik nevytáčí. Naopak jej Lineatronic drží v ideálních otáčkách, aby ani spotřeba nebyla nijak vysoká. Běžná jízda bude znamenat průměr do 8,5 litru. To spolu s nádrží na 63 litrů znamená celkem slušný dojezd.
Největší výhodou nového XV je brilantní podvozek, který by zdárně zvládl i mnohem výkonnější motor. Zvýšená tuhost karoserie a zlepšení schopnosti zvládat nerovnosti, to je něco, co spolu s přesným řízením na zatáčkovitých a rozbitých okreskách oceníte. Od podvozku se nedočkáte žádných ran a bouchání, také náklony karoserie jsou mnohem menší, což značně přispívá ke komfortu posádky. Jistě, stejně jsem si pochvaloval i Imprezu, ale ta je perfektní hlavně na kvalitním asfaltu. XV tohle všechno zvládá i tam, kde hezký povrch už dávno skončil. Spolu se strmějším řízením se brzy i na rozbité silnici přistihnete, že jedete velmi svižně. Nízko umístěné těžiště zkrátka dělá své a zatáčky nejsou pro tohle auto žádný problém. Když ale najedete na dálnici, budete se muset smířit s aerodynamickým svistem.
Tradiční pohon všech kol nesmí pochopitelně u crossoveru této značky chybět. Elektronicky ovládaná vícelamelová spojka trvale spíná pohon obou náprav. Standardně jde dopředu 60 % síly, ale systém se automaticky přizpůsobuje proklouznutí kteréhokoliv kola. To se hodí v lehčím terénu, překvapivě velmi dobře jej ale oceníte i na kluzké silnici. Ale terén je standardně něco, co crossoverům nevoní. Subaru by si ale něco takového nikdy nedovolilo, stačí zmáčknout tlačítko pomocného systému X-Mode a ten už sám pomáhá a ovládá funkce motoru, čtyřkolky a brzd. Ty ovládá hlavně při sjíždění prudkých kopců. Světlá výška je solidních 220 mm, navíc má auto i dobré nájezdové úhly (18° vpředu a 29° vzadu). Lehčí terén zkrátka tohle Subaru nerozhodí a nemusíte to vzdávat tam, kde konfekční crossovery stáhnou ocas mezi nohy a potupně odcouvají zpět na asfalt.
Všechny crossovery jsou trochu kompromisní auta, jde jen o to, zda dokážete jako výrobce nechat vyniknout klady tak, aby to zákazníci nepoznali tak snadno. A jestli tohle někdo umí, tak je to právě Subaru. Kombinace kladných vlastností osobního auta a SUV tady dává z obou segmentů to nejlepší. Kdyby byla všechna auta v segmentu taková, mohla by snáze přesvědčit i zatvrzelé odpůrce. Model XV sice asi nepřesvědčí majitele Foresteru, ale může ke značce přitáhnout úplně nové zákazníky. Příplatek oproti Impreze není zase tak vysoký a i cenovka není nesrovnatelná s jinými čtyřkolkami s automatickou převodovkou na trhu. Jen u Subaru nenajdete levnou variantu s pohonem jedné nápravy a manuální převodovkou, která by mohla nabídnout lákavou „cenu již od…“ Jednoznačný lad pak vidím v té neuvěřitelné pohodovosti, která z XV přímo vyzařuje a nenucenost, kterou vnímáte při každé jízdě.
Technické údaje: Subaru XV 1.6i | |
---|---|
Motor | Zážehový plochý čtyřválec |
Objem | 1600 cm3 |
Výkon | 84 kW (113 k)/6200 ot. |
Točivý moment | 150 Nm/3600 ot. |
Převodovka | Bezstupňová automatická |
Maximální rychlost | 175 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 13,9 sec |
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) | 7,9/5,5/6,4 l na 100 km |
Provozní/užitečná hmotnost | 1483/457 kg |
Rozměry (délka x šířka x výška) | 4465 x 1800 x 1615 mm |
Rozvor | 2665 mm |
Objem nádrže | 63 l |
Objem zavazadelníku | 430/2668 l |
Základní cena | 590 000 Kč |
S novou platformou zas o krok vpřed
Ačkoliv na pohled se moc změn neudlo, pokud byste si mohli projet předchoz a současnou verzi krtce po sobě, rozdl poznte určitě. Pokud byste si chtěli naše dojmy zminul verze připomenout, najdete odkaz na jeho test tady.