Hlavní obsah

Subaru Impreza 2.0i Lineatronic – Návrat dobrého jména

Foto: Archiv Garáž.cz

Návrat jména Impreza je pro Subaru velká věc. Ale také zavazuje, protože si každý při jeho vyslovení něco vybaví. Před testováním zcela nové generace Imprezy jsem tedy hodně zvědavý a doufám, že to pro Subaru dopadne dobře.

Článek

Po pár letech, kdy Subaru svou nabídku v Evropě omezilo na SUV a sportovní modely, se klasické osobáky do českých showroomů vrátily. Nejprve to byl kombík Levorg a teď je zpět i hatchback Impreza. Pro někoho je to jméno přímo kultem, ale já budu rozumný a zkusím nemyslet na modrou bestii se zlatými koly. Nicméně i tak je důležité, aby Impreza byla dobrým autem a odkaz svých předchůdců nepošlapala. Designově Impreza zapadá do současného směru automobilky, není ani nijak extravagantní a k obyčejnému autu se celkem hodí. I když agresivita je třeba u posledního STI nutná a Levorgu sluší, Impreza tak má šanci zaujmout zase jiný typ zákazníků.

Foto: Archiv Garáž.cz

Na design si tedy udělejte názor sami, interiér se ale bude líbit asi všem. Zase je tady poznat, že tím nejdůležitějším v autě je řidič, na což Subaru vždy dbalo. A pochopitelně je velmi dobře zvládnutá i ergonomie. Jakmile jsem si sednul za volant, připadal jsem si jako doma, snad žádnou funkci jsem nemusel nijak zvlášť hledat. Možná jen vypnutí automatických dálkových světel bych umístil ještě na speciální tlačítko na páčce. Impreza je totiž někdy zhasíná zbytečně brzy. Osmipalcový dotykový displej funguje dobře a má velmi rychlou odezvu. Naštěstí jsou tu stále tlačítka na základní funkce, takže ovládání je mnohem snazší. Velmi dobrý pocit budete mít i z kůží obšité palubky, rozpačitě naopak působí karbonová dekorace u klik. Ale dnes je tento vzor dekoru zkrátka populární.

Foto: Archiv Garáž.cz

Co je ale pro novou Imprezu důležité, to je úplně nová platforma. Díky tomu se mohl zvětšit i vnitřní prostor, zejména na šířku. Například poznáte více místa pro chodidla vpředu. Libovat si budou i cestující vzadu, kam je díky dveřím s velkým úhlem otevření dveří skvělý přístup. A větší než dříve je i zavazadlový prostor, i když jen o 5 litrů. Rezervu však pod jeho podlahou budete hledat marně, není ani v příplatkové výbavě. Při konstrukci byl kladen důraz i na vysokou tuhost nové konstrukce, v krutu se zlepšila až o 70 %. Nová platforma má řadu nových výztuh a celkově v nárazových testech obstála výrazně lépe, než předchozí, v tomto ohledu již tak dobrá generace. V Euro NCAP i amerických testech dostala Impreza plné hodnocení, v těch japonských se stala nejlepším testovaným autem v historii. Výhodou tužší konstrukce je i větší bezpečnost a také si s autem troufnete na mnohem ostřejší průjezdy zatáčkami. Dost možná vás ale bude uklidňovat i vylepšený systém EyeSight, který se naučil nové funkce, například už vás umí udržet v jízdním pruhu. Po jeho zavedení klesla nehodovost jím vybavených Subaru o 61 %, což není malé číslo. Subaru už umí nabídnout i airbag pro chodce.

Foto: Archiv Garáž.cz

Dvoulitrový benzín sice není úplně nový, Subaru se ale dušuje, že změnilo celých 80 % dílů. A také ušetřilo 12 kg, což je vždycky dobrá zpráva. Zlepšení kompresního poměru přineslo nárůst výkonu o 5 koní. Ale tak jako tak, můžete tady mít jen automat Lineatronic (nově o 8 kg lehčí), tedy variátor se sedmi přednastavenými stupni. Ačkoliv někomu nezasvěcenému bude zejména za studena při rozjezdech připadat cukavější než vícestupňové automaty, mezi variátory je stále Lineatronic nejlepší. Při snaze o prudší akceleraci však svou pravou podstatu za přednastavené stupně neschová. Vždy tomu ale můžete trochu pomoci pádly pod volantem, přesto o fous lépe s variátorem funguje přeplňovaný motor, i klidně menšího objemu, jak dokázal náš test výše zmíněného Levorgu. Spotřeba se pohybuje průměrně kolem devíti litrů při klidné jízdě.

Foto: Archiv Garáž.cz

Veškerou chválu ale stejně místo motoru a převodovky získá podvozek. A ten je opravdu skvělý. Tak skvělý, že bych možná i geniální systém EyeSight obětoval, abych mohl ten manuál přece jenom mít. K tak zábavnému naladění by se občas vážně hodil více, i když chápu, že cílovku potěší automat zkrátka víc. Vyváženost auta mi ale zpříjemňovala každý ujetý kilometr, automobilka se navíc chlubí i potlačením bočních náklonů až o 50 % a snížením těžiště auta o 5 mm. Naštěstí ne tak moc, aby se auto stalo nepohodlným. Komfort je zde vůbec na velmi solidní úrovni, tlumiče odfiltrují hravě většinu nerovností.

Pohon všech kol s mezinápravovou spojkou byl zase příjemnou oporou, když se blížil limit přilnavosti. Ale toho se beztak bát nemusíte, přesné informace k vám od auta proudí tak samozřejmě, že víte všechno čas. Vše je navíc krásně plynulé, až si začnete vážně vychutnávat i obyčejnou cestu z práce. Absolutně bezchybnou práci odvádí vektorování točivého momentu, tedy přibrzďování vnitřního kola, které nemáte šanci za jízdy ani postřehnout. Vlastně jsem se s Imprezou rychle sžil, protože jsem si začal v zatáčkách až možná příliš dovolovat. Jenže její ochota poslat předek přesně do vybrané stopy a tu neopustit byla nakažlivá.

Foto: Archiv Garáž.cz

Nové Subaru Impreza to tedy podle mého názoru jasně zvládlo. Ano, musíte mít pohon všech kol a převodovku Lineatronic a ne, nemůžete mít přeplňované motory. Nakonec tohle omezení nabídky bude asi největším problémem na našem a vlastně i evropském trhu. Jenže tak jak je Impreza postavená, funguje velice dobře. Nová platforma je opravdu skvělá a její tuhost jsem si zamiloval. Ergonomicky zvládnutý interiér jsem také opouštěl jen nerad. A startovací cena 680 tisíc za dvoulitr také není tak vysoká, jako jsem se zpočátku obával. Znáte to, Subaru má prostě bohatou výbavu a pohon všech kol s automatem v základu, a tak nemůže zkoušet ten trik s cenovkou „již od…“ za verzi holobyt. Právě automat ale může být pro někoho problém, který mu nevykompenzuje ani úžasný podvozek. Variátor prostě nemusí sedět každému a i já musím uznat, že v Levorgu ve spojení s přeplňovanou šestnáctistovkou se mi líbil ještě víc.

Foto: Archiv Garáž.cz

Technické údaje: Subaru Impreza 2.0i
MotorZážehový plochý čtyřválec
Objem1995 cm3
Výkon115 kW (155 k)/6000 ot.
Točivý moment196 Nm/4000 ot.
PřevodovkaBezstupňová automatická
Maximální rychlost205 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h9,8 sec
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace)8,4/5,6/6,6 l na 100 km
Provozní/užitečná hmotnost1406/439 kg
Rozměry (délka x šířka x výška)4460 x 1775 x 1480 mm
Rozvor2670 mm
Objem nádrže50 l
Objem zavazadelníku385/1290 l
Základní cena680 000 Kč

Předchůdce

Mnoz sice jako prvn Subaru v životě zaznamenali až Imprezu, ve stejnm segmentu j ale předchzely dokonce tři generace modelu Leone. A v naš neděln rubrice jsme vm už jeden sedan Leone druh generace s pohonem všech kol představili. A pak jsme přidali i test červenho hatchbacku, kter je jen předokolkou.

Reklama

Načítám