Hlavní obsah

BMW 120d xDrive - Nečekané potěšení

Foto: Archiv Garáž.cz

Nejmenší BMW už je na trhu pár let a nástupce se pilně chystá. Je jasné, že půjde o předokolku, takže pro klasiku si musíte do showroomu pospíšit. Pořídit ale můžete i čtyřkolku xDrive, která je u nás poměrně populární.

Článek

Aktuální generace jedničkového BMW je poslední, která spoléhá na klasickou koncepci s motorem vepředu a pohonem zadních kol. Novinka bude mít, stejně jako MPV 2 Active Tourer, přední pohon. Ale populární je poslední dobou pohon všech kol xDrive i vznětová verze 120d, kterou právě v této konfiguraci máme v našem testu. Samozřejmě je u jedničky možnost si auto individuálně upravit z široké nabídky příplatkové výbavy. A s M paketem určitě nešlápnete vedle, auto s ním prokoukne. Drobné aerodynamické doplňky nejsou nijak nápadné, ale doplňují celkový dojem. BMW prý navrhlo i tvar zrcátek tak, aby špína neulpívala na bočních oknech a klikách dveří.

Foto: Archiv Garáž.cz

Díky M paketu je velmi příjemně dotažený také interiér. Jsou tu skvěle tvarovaná sedadla s prodlužovatelným sedákem nízko nad podlahou a bezchybným tvarováním bočnic. Mají dvě pozice k uložení nastavení a plně elektrické ovládání. Pohodlí ale budou mít jen cestující vepředu, zadní sedadla jsou spíš nouzová a dospělý jedinec si tam opravdu moc nesedne. S ohledem na to považuji vlastně za zbytečné i zadní dveře. Vpředu je ale vše s prostorem v pořádku, navíc také vzhled vnitřku je špičkový. Ozdobné stříbrné dekory jen podtrhují onu řidičskost, kterou BMW vždy hrdě hlásalo. Ergonomie je naprosto příkladná. Také emkový volant je skvělý, příjemně se drží a má optimální tloušťku věnce. Pozici za ním můžete velmi jemně nastavovat, dokud jí nebudete považovat za tu nejlepší. Snad jen loketka za ovladačem iDrive by mohla mít funkci přizvedávání do výšky. Útulnost má na svědomí černá stropnice a čalounění sedadel velmi kvalitní Alcantarou. Také odkládacích míst je v autě dostatek, potěší i objem kufru. Právě sem budete muset při dobíjení akumulátoru, který je pod podlahou. S ní jdou do jedné roviny složit i zadní opěradla.

Foto: Archiv Garáž.cz

Čtyřválec pod kapotou nemusíme nijak důvěrně představovat, vznětová jednotka 20d patří v Česku k těm nejprodávanějším verzím BMW. V kombinaci s osmistupňovým Steptronicem se motoru nedá mnoho vyčítat, snad jen zvuk za studena, který ale s nafťákem zkrátka musíte očekávat. Na volnoběh je však chod velmi měkký. Nechybí mu funkce Start-Stop, která se dá snadno vypnout tlačítkem hned vedle toho startovacího.

Foto: Archiv Garáž.cz

BMW na řidiče a řidičky myslí, a tak nabízí parkovací asistent vpředu i vzadu a couvací kameru. Manuálně nemusíte zapínat ani stěrače, ovšem na spínání světel bych zcela nespoléhal, tam občas v šeru čekají až na opravdu velký stín. Pak se ale rozsvítí světla s typickými Angel eyes, které jinak plní funkci denního svícení. Výhled z auta je dobrý a sloupky, včetně celkem mohutného zadního, vám výhled příliš neomezují. Co mi tolik nesedí, je vracející se páčka přepínání potkávacích a dálkových světel.

Pohon všech kol xDrive je dnes rozšířen napříč produkcí a pravověrní fandové jej považují za mor staré automobilky pro nadšence. Zákazníci, tedy alespoň ti, co platí za většinu aut, ale jejich názor nesdílejí. Pravdou ale je, že v případě jedničky to znamená 75 kg navíc a u nejmenšího mnichováka je každé kilo na škodu, navíc si musíte i připlatit několik desítek tisíc korun. BMW sice kontruje zvýšeným výkonem oproti starším verzím na 188 koní, ale vyšší je také spotřeba. Pocitově ale nemáte dojem těžkého auta, naopak BMW i zarytého zastánce benzínových motorů přesvědčí svou dynamikou, že není úplně marné. Hlavním argumentem pak bude spotřeba, kdy jsem dosáhl průměru 6,8 l/100 km, což bylo způsobeno zejména častější svižnou jízdou po okrskách. Ani v největším zátahu se však nedostanete přes 8 litrů a když pojedete klidně, bude vám palubní počítač ukazovat i méně než 5 litrů.

Foto: Archiv Garáž.cz

Podvozek je velmi dobře odladěn a zvládá i nerovnosti. Jasně ale cítíte, že je jako doma, když narazíte na kvalitní asfalt. Reakce jsou ovšem neředěné a třeba posilovač opravdu pomáhá jen při manévrování, na okresce vás nijak neruší. K tomu si připočtěte velmi kvalitní brzdy a rázem máte v rukou to, co v Mnichově vždycky uměli skvěle – komunikativní auto, které poskytuje radost z jízdy. Tužší řízení má výbornou zpětnou vazbu. A bát se nemusíte, brzdy jako by byly skoro až předimenzované, mají krásně plynulý nástup a dají se citlivě dávkovat. Také stabilita auta je díky dlouhému rozvoru a malým převisům výborná, na dálnici se vůbec nechová jako malé auto.

Foto: Archiv Garáž.cz

Tohle všechno je hezké, ale výsledný dojem prostě stejně trochu brzdí naftový motor kvůli menšímu spektru využitelných otáček. Když najdete asfaltovou klikatici, přepnete se do sportovního režimu, povypínáte si asistenty, přepnete režim na sportovní (podvozek trochu ztuhne) a řazení na manuál, stejně se nesvezete tak čistě, jako by tomu bylo se silným benzínovým motorem. Aby motor táhnul, potřebuje otáčky, ale ty vám tak mohou snadno dojít uprostřed oblouku, nebo se naopak na výjezdu dostanete do omezovače. Ve verzi 120d vám nejmenší BMW může velmi zpříjemnit běžnou cestu do práce, ale nemůže být autem pro radostné projížďky dělané jen pro tu jízdu bez nějakého cíle. To ale ani není účel auta.

Foto: Archiv Garáž.cz

Nejmenší BMW v nabídce v populární konfiguraci 120d xDrive rozhodně není špatné auto. Naftový motor je opravdu silný a malému hatchbacku uděluje slušnou dynamiku v přímce. V zatáčkách se také úplně neztratí, i když tam spíš poděkujme skvělému podvozku. Trochu mám ale otazník u pohonu všech kol, který v reálném provozu není příliš potřebný, navíc se spíná až při protočení zadních kol. Snad jen ten pocit jistoty při nějakých horších klimatických podmínkách je pro někoho motivem, proč jej koupit. Pokud si xDrive odpustíte, dostanete unikátní mrštný hatchback s pohonem zadních kol. A to je prostě super, jen to udělejte dřív, než na trh dorazí nová předokolková generace. Připravte si ale řádný balík peněz, tahle prémiovka opravdu není nejlevnější.

Foto: Archiv Garáž.cz

Technické údaje: BMW 120d xDrive
MotorVznětový řadový čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem
Objem1995 cm3
Výkon140 kW (190 k)/4000 ot.
Točivý moment400 Nm/1750-2500 ot.
PřevodovkaOsmistupňová automatická
Maximální rychlost222 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h6,8 s
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace)5,3/4,1/4,5 l na 100 km
Provozní/užitečná hmotnost1530/550 kg
Rozměry (délka x šířka x výška)4329 x 1765 x 1410 mm
Rozvor2690 mm
Objem nádrže52 l
Objem zavazadelníku360 l
Základní cena1 040 156 Kč

Vrchol v eMkovém hávu za malý příplatek

Vrcholemvnabdce jedničky je model M140i. Nen to plnotučn eMko, přesto ale jde o ostr hatchback. Parametry 340kon a 500 Nm by mu ostatně ledajak auto mohlo zvidět. Startovn cena za tuhle peprnou zadokolku je jen o 100 tisc nad nmi testovanm kouskem. A to mě nut kzamyšlen, zda by už neměl spš smysl tenhle model, byť je pochopitelně mně sporn.

Reklama

Načítám