Hlavní obsah

První dojmy: V čem je Škoda Karoq lepší než Kodiaq?

Foto: Archiv Garáž.cz

Tohle je pro běžného Čecha nejočekávanější auto letošního roku. Menší bratr Kodiaqu a dvojče Seatu Ateca se jmenuje Škoda Karoq a chce být něčím víc, než pouze derivátem. Jak jezdí, jsme vyzkoušeli za volantem modelu 2.0 TDI 150k DSG 4x4.

Článek

Nové středně velké SUV je vlastně takovou zvýšenou alternativou k Octavii. V době, kdy propuká evropský boom kategorie SUV, se jedná dost možná o nejzásadnější model značky. Má být menší a levnější než Kodiaq, ale stále prostorný a pohodlný pro rodinu. Vůz byl spolu se Seatem Ateca vyvíjen v Česku, rozdíly ve srovnání se španělským vozem jsou však patrné nejen ve vnitřním a vnějším designu. Vývojáři se snažili autu vetknout svébytný charakter, a to zejména naladěním podvozku.

Operativní leasing Škoda Karoq

Nicméně začněme popořadě. Mezinárodní prezentace vozu se tentokrát konala na slunné Sicílii, což není špatné nejen díky pěknému počasí. Tamní rozbité, zvlněné silnice se všemi druhy výmolů a nerovností pečlivě prověří jakýkoliv podvozek.

Foto: Archiv Garáž.cz

Mnozí z vás, čtenářů, říkají, že na fotce máte problém rozeznat Karoqa od Kodiaqa. Osobně jsem si tím také nebyl jist, nicméně naživo auto působí výrazně odlišněji. Už jen proporce naznačí mnohé - Karoq je výrazně menší, spíše nížší a širší. Zadní svítilny jsou úplně jiné a rovněž předek ve výsledku působí odlišně. Myslím, že až začnou tato auta reálně více jezdit, tak si je s Kodiaqem již nesplete nikdo.

Co mě na autě zaujalo, jsou tři funkční nádechy k brzdám u každého předního kola, které jdou skrz nárazník a podběh. Takovéto chlazení brzd nemá i lecjaké sportovní auto. Další věcí je pás nelakovaného plastu, který se táhne okolo celého auta. Vzadu, kde je tato plocha již velká, to tak může budit dojem, jako by měl člověk klasický nelakovaný nárazník jako na Fabii Junior, ačkoliv střední část na sobě jakýsi černý hladký lakovaný povrch má. Je to zajímavý detail, který se někomu líbit bude, jinému ale zase možná ne. Každopádně není potřeba truchlit, černou plochu jistě rozbijí další připravované varianty vozu, tedy ScoutLine a SportLine.

Foto: Archiv Garáž.cz

V interiéru jsme se těšili na reálné použití digitálních přístrojů, ale námi testovaný vůz je ještě neměl, údajně přijdou o něco později. Klasické budíky jsou ale jasně a dobře čitelné. Celkově na mě ztvárnění palubní desky působí moderněji, než u Kodiaqu, ačkoliv ten má zase o chlup lepší použité materiály i zpracování. To ale přímo odpovídá vyšší ceně. Pochválit je ale naopak potřeba pozici za volantem - na SUV je velmi dobrá, volant se dá přitáhnout k tělu a sedadlo nastavit i poměrně nízko.

Foto: Archiv Garáž.cz

Celé auto je pak nadprůměrně prostorné, a to i vzadu, kde najdete třeba vyhřívání sedadel nebo zásuvku na 230V. Zavazadlový prostor má objem 521 litrů a Škoda se chlubí, že to je nejvíce v dané třídě.

Pojďme však k tomu, jak auto jezdí. Pro první seznámení jsme měli k dispozici notoricky známý motor 2.0 TDI o výkonu 150 koní, který byl spojen se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG a pohonem všech kol. Jedná se o prostřední turbodiesel, v nabídce je totiž ještě šestnáctistovka TDI se 115 koňmi a silnější dvoulitr se 190 k. Nabídku doplňují benzinové varianty, tedy litrový tříválec se 115 koňmi, který roztáčí jen přední kola, a nová čtyřválcová patnáctistovka TSI se 150 k. Jestli přijde i dvoulitr TSI, zatím nevíme, ale Ateca jej má.

Foto: Archiv Garáž.cz

Prostřední diesel byl pro nás papírovou trefou do černého, známe ho již z jiných modelů a vždy fungoval nadprůměrně dobře - byl živý s nízkou spotřebou. A první kilometry vypadají dobře - diesel je o poznání lépe odhlučněný, než v Octavii. Vlastně celé auto je tišší, podobně jako větší Kodiaq. Jenže diesel se ukazuje býti dosti letargický, zejména v nízkých otáčkách. Do dvou tisíc se vlastně téměř nic neděje. Pak jednotka trochu ožije a okolo 3000 ot. již zatáhne, ale pořád méně, než bychom čekali. Sedmistupňový automat tomu také moc nepomáhá, řadí celkově spíše pomaleji, pokud si tedy nezvolíte manuální režim, a při sešlápnutí plynu dost váhá. Na sedmičku se v dálničních rychlostech pak neděje téměř vůbec nic, je potřeba nechat převodovku podřadit, která to v automatickém režimu dělá velmi často i pro udržení rychlosti. Bavili jsme se však s kolegy, kteří měli možnost vyzkoušet stejnou motorizaci i v manuálu, a tam údajně působila výrazně živějším dojmem.

Foto: Archiv Garáž.cz

Věc, kterou ale musíme pochválit, je jednoznačně podvozek. Jak už jsem říkal, Sicilské silnice často připomínají tankodrom. Ale Karoq je zvládá s obrovským přehledem. V prvé řadě je pohodlný, tlumí měkce a tiše. Přitom jsme měli standardní podvozek, a ne adaptivní tlumiče. Na velkých hupech jde cítit dlouhý zdvih tlumičů a auto dosedá velmi jemně, bez nárazu do dorazů. Rozhodně je naladění pohodlnější, než u Seatu Ateca, který je asi o chlup sportovněji orientován. Na druhou stranu, ovladatelnost zůstala slušná, dle mého lepší, než u Kodiaqu. Karoq můžete poslat do zatáčky i ostřeji a neprotestuje, ani se nějak zásadně nenaklání. Stačí v oblouku ubrat plyn a okamžitě utahuje stopu. Ťukněte do brzdy, a Karoq mírně odsadí záď, ale bez nutnosti zásahu stabilizace. Dle mého je to ideální nastavení pro podobný typ vozu - auto je docela jisté, umí v krizové situaci i pořádně zatočit, ale stále se jedná hlavně o pohodlný rodinný stroj.

Foto: Archiv Garáž.cz

Zkusili jsme i lehký výlet mimo asfalt, ale tam se popravdě auto ani nezapotilo. I se dvěma koly ve vzduchu dokázalo přejet terénní nerovnost, jako by nic. Běžné polní cesty a příjezdy k chatám tak zvládne jistě bez problémů.

Ve výsledku se tedy zdá, že Karoq je trefou do černého pro ty, kteří chtějí SUV, ale Kodiaq je pro ně zbytečně velký. Karoq je totiž levnější, ale podobně pohodlný, s dostatkem prostoru a působí ještě modernějším a ovladatelnějším dojmem. Některými prvky výbavy, třeba virtuálním kokpitem, pak většího sourozence dokonce poráží.

Bude i SportLine či RS?

Další varianty Karoqu nejsou oficiálně potvrzeny, nicméně my jsme si téměř stoprocentně jisti, že verze ScoutLine a SportLine budou následovat. A velmi pravděpodobná je i varianta RS, dost možná s neobvyklým pohonem.

Reklama

Načítám