Doby, kdy se s řidičským průkazem skupiny B mohlo pouze na pionýra nebo padesátový skútr, už jsou dávno pryč a od roku 2013 se hranice posunula o stupínek výše. Má to pouze jedinou podmínku, a tou je automatická převodovka. Díky tomu se hlavně rozšířia možnost výběru zajímavých a také rychlejších jednostopých vozidel, které můžete mít v garáži. Jako ideální městskou alternativu si představujeme právě Hondu SH125i, stálici v nabídce japonského výrobce. 

Model SH je u Hondy opravdu dlouho, přesněji již od roku 1984 a od té doby se dočkal osmi generací. Motor o objemu 125 ccm se poprvé objevil v roce 2005 a tento skútr patří do kategorie těch malých městských, což potvrzuje i jeho název. Písmena SH totiž znamenají Small Honda, číslovka odkazuje na objem motoru a písmeno "i" na elektronické vstřikování. Stopětdvacítka má ještě většího sourozence o objemu 300 cm. 

Ale zpět k našemu modelu. Co se týče designu, tak tady nelze nic moc hodnotit, protože jde o tradičního zástupce městských skútrů. Úzká stavba, níže posazená řidítka s vyšším posazem pro dobrý rozhled a větší 16palcová kola. Přesně tak, jak u podobného skůtru očekáváme. Co se týče modelových novinek pro letošní rok, tak Honda SH125i přichází s kompletně LED diodovým svícením včetně blinkrů, bezklíčkovým ovládáním, 12V zásuvkou v odkládacím prostoru před levým kolenem a drobnými designovými retušemi. 

A zapomeňme na metalickou červenou barvou, která esháčku sedí a doplňuje další tři barevné varianty. Zvláště v kombinaci s čirým překrytím světel a černým miniaturním plexištítkem. Pozitivně hodnotím vcelku široké sedlo, které poskytne pohodlí dvojici cestujícím i rozměrný odkládací prostor pod sedlem, kam se vejde integrálka, a především bezklíčkové ovládání. Tahle věc, kterou známe z dnešních moderních aut je příjemným pomocníkem. Klíč si můžete nechat strčený v kapse u bundy, stačí ke skútru přijít a ten pozná, že přišel majitel. Pak už vše ovládáte pomocí velkého otočného ovladače před pravým kolenem. Jednoduché a funkční.

Dalším příjemným překvapením je funkce vypnutí motoru při zastavení. Tohle známe také z automobilů. Přijedete na křižovatku, zastavíte a motor automaticky zhasne. Pro opětovné nastartování stačí jen otočit plynem a kapalinou chlazený jednoválcový čtyřválec naskočí. Je to jednoduché, nepotřebujete přitom stát na brzdě, stačí jen zastavit. Tady u skútru mi to vadí méně, než v autě. Všem, kteří budou o SH125i přemýšlet, doporučím i kufřík, který jsme u testovaného modelu měli, protože toho pojme vcelku dost a pokud neprší, tak se díky němu skútr stane plnohodnotným dopravním prostředkem. I já jsem v průběhu testu odložil auto. 

Honda SH125i se mi líbí především díky její jednoduchosti. Před sebou máte pouze přehledný a prostý přístrojový štít s velkým rychloměrem, po stranách jsou ukazetele teploty a množství paliva. Nic víc ani tady nepotřebujete. SH125i je lehoučkou hračkou, která vám umožní se s úsměvem proplétat jakoukoliv zácpou a nic vás nezastaví. Maximálně se rozjede na nějakých 110 km/h, ale reálná cestovní rychlost je někde okolo stovky, kterou udrží i s těžším člověkem. Tím se Honda mírně limituje, takže bude spíše příměstským skútrem a na další výlet mimo město už to není. Je to logické, protože místo určení stroje ukazuje i minimální ochrana před nepřízní počasí. 

Na druhou stranu má ale skvělé jízdní vlastnosti. Zadní tlumiče mají možnost nastavení předpětí v pěti polohách, takže záleží, tím naložíjak s te, ale já bych celkově uvítal ještě o něco měkčí charakteristiku celého podvozku. Na větších nerovnostech přišla rána do řidítek a občas si esháčko i hezky poskočilo. Ale do oblouků ho můžete krásně skládat a díky tomu si užijete jízdu nejen v zácpě, ale i v zatáčkách. Skvěle funguje ABS a na obě brzdy tak můžete tlačit až do zblbnutí. V řidítkách cítíte dávkování brzdového systému a nestane se vám, že byste šli na zem. Dynamika odpovídá výkonu dvanácti koním, takže nemůžete doufat v bůhvíjaké zrychlení, ale to nikdo ve městě ani neočekává. 

Honda SH125i splňuje bezezbytku to, co majitel auta od podobného přemisťovadla očekává. Je lehká, obratná a malá. Navíc do ní natankujete a skoro celý týden můžete jezdit po městě na jednu nádrž. A cena? Dostanete se pod sto tisíc, přesněji základ vychází na 87 900 Kč. 

Technické údaje: Honda SH125i

Motor Kapalinou chlazený čtyřtaktní jednoválec SOHC
Objem 124,9 ccm
Výkon 8,98 kW/8 500 ot. za min
Točivý moment 11,5 Nm/7 000 ot. za min
Převodovka Variátor
Převod Klínový řemen
Spotřeba 2,1 l/100 km
Hmotnost 136,9 kg
Rozměry (D × Š × V) 2 034 x 740 x 1 158 mm
Výška sedla 799 mm
Objem nádrže 7,5 l
Pneumatiky 100/80-16/120/80-16
Cena 87 900 Kč