Hlavní obsah

BMW 530d xDrive - Návrat do starých dobrých kolejí

Foto: Archiv Garáž.cz

Konečně je tady nová generace pětky. Proč máme takovou radost? Protože se nám ta předchozí nelíbila. Byla nabubřelá, příliš obrovská, těžkopádná a neměla žádný charakter. To se ale nyní mění!

Článek

Opravdu se nám poslední pětka tak úplně nelíbila, ale na druhou stranu si myslíme, že vcelku dobře kradla zákazníky větší sedmičce. I proto jsme čekali, s čím BMW přijde, protože posledních pár let automobilka zapomínala na to, co uměla dobře a snažila se pouze chytat nové zákazníky. Jenže teď je tady nová pětka a ta už od pohledu napovídá, že by mohla přinést návrat ke špičkovým BMW, které nedělají kompromisy. 

A právě design je prvním indikátorem. Jsou to drobnosti, které vnější skořápku pětky výrazně proměnily. Pokud nevěříte, tak vám něco poradím. Najděte si fotku předchozí F10 a k tomu si přidejte novou pětku G30. Postupně vás tím provedu. Začneme vpředu drobným detailem - světla se dostala až k ledvinkám a rázem auto vypadá úplně jinak. Předchozí "nos" vytažený dopředu působil až příliš nabubřele a arogantně. Vlastně tak působila celá pětka. Další velký podíl na změně má zmenšený ponton karoserie. Jak vpředu, tak i v zadní části.

Foto: Archiv Garáž.cz

Podívejte se, jak má nová pětka klínovitý profil, ale záď klesá dolů. U minulé generace se ještě zvedala nahoru. Lze říci, že nová generace opět vypadá, s přimhouřením jednoho oka, atleticky a propracovaně. Opět se na ní vrací detaily, které vás bude bavit neustále pozorovat. My jsme měli luxusněji laděnou verzi, která má okrasné prvky v chromu, sportovní výbava je zakreje černým barvou. Nyní tedy vypadá dravě, ale zároveň majestátně a elegantně. 

Interiér také prošel výraznou obměnou. Nejde vlastní cestou, ale čerpá inspiraci z nové sedmičky, což není vůbec špatně. Vynikající kvalita materiálů, luxusní zpracování a zakomponování nových technologií. Velká obrazovka už není součástí přístrojovky, která díky tomu mohla klesnout níže a opět se vrátilo zakřivení vyzdvihující zaměření na řidiče. Já kvituji zachování částečného náznaku analogových přístrojů s digitální výplní. Nejlepší na interiéru je však dotažení některých detailů. Tak třeba masáže už teď u BMW opravdu masírují. Dokonce nejen opěradlo, ale také sedák, který doslova zvedá půlky ze sedačky.

Foto: Archiv Garáž.cz

Přednastavit si můžete úplně všechno, například jestli mají sedačky a volant hřát když teplota klesne pod určitou mez. Komunikační systém lze ovládat gesty (pořád je to nesmysl), ale také dotykově, hlasem nebo ovladačem. Rozšířilo se jeho výchozí menu, ze kterého se jednodušeji dostanete do dalších částí. Díky internetu máte okamžitý přehled o počasí v místě, kde se právě pohybujete, o spotřebě, hudbě a navigaci. I když jsem psal o tom, že nová pětka vypadá atletičtěji, ve skutečnosti povyrostla. Na délku je delší o 36 mm, na šířku o 6 mm a v rozvoru o 7 mm. Uvnitř je tolik prostoru, že na sedmičku už skoro nepomyslíte. A zavazadlový prostor? Někdo mluví o tom, že je úzký. Možná, ale je extrémně dlouhý a má 530 litrů, což je na sedan nadprůměrná hodnota a mimochodem celkově je o 15 litrů větší, než u BMW řady 7. 

Foto: Archiv Garáž.cz

Jenže mě stejně nejvíce zajímala jízda, která mě u předchozí pětky jednoduše nebavila. I tady naštěstí došlo k obrovskému zlepšení. Zatím jsme vyzkoušeli dosavadní dieselový vrchol v podobě verze 530d xDrive s osmistupňovým automatem ZF. Nevím, proč všichni potřebují ty nej verze, když i tato brzy již "střední" motorizace u BMW funguje skvěle. Tohle je přesně podle mých představ. Naprůměrný výkon 265 koní s točivým momentem 620 Nm stačí na všechno, ale přitom auto spotřebuje málo. Všechny jízdní režimy mají konečně dobré odstupňování. Na EcoPro auto plachtí, má slabší reakce, ale pořád jede a spotřeba potěší výsledkem 5,6 l/100 km. V režimu Normal už plyn reaguje standardně a s troškou svižnějšího stylu si bavorák řekl o 7,6 litru, což je vynikající hodnota. Ve sportu se pětka dokáže proměnit v doslova jiné auto. Obratné, ostré a hbité. Tady se projevuje úspora hmotnosti oproti předchozí generaci. Nejvíce se promění rychlost řazení a ostrost reakcí plynu. 

Foto: Archiv Garáž.cz

Nesmím pak zapomenout na podvozek. Předchozí pětka se o komfort jen snažila a příčné nerovnosti zvláště na runflatech vůbec nestíhala. Jenže tahle pětka dokáže být komfortní, přitom vás ji však baví řídit. Kromě rozvoru se ještě zvětšil i rozchod kol. Vpředu o 5 a vzadu o 3 mm. Celkově tak všechny změny, spolu s tužší karosérií, přispěly k větší jistotě v přímém směru a také k lepší přilnavosti v zatáčkách. Nebudu lhát, že nové pětce v plné výbavě pomáhá i plno elektronických systémů, jako je řízení všech kol, elektromechanické stabilizátory a adaptivní podvozek. Ale přesto se u mě nedostavil pocit, že bych se za volantem nudil, že by mě tohle auto nebavilo. Jasně, není to jako éšedesátka, která se hmotností pohybovala i někde kolem 1 500 kg, ale důležité je, že šla hmotnost směrem dolů místo nahoru. A to téměř o 200 kg. 

Foto: Archiv Garáž.cz

Jenže ona vás pětka při jízdě baví i takovými drobnostmi, jako jsou klimatizace (snaží se maximálně osvěžit vzduch ionizací a voňavkou), skvělá aparatura a hlavně obrovská kultivovanost. Tu zajišťují i speciální těsnící materiály, které byly aplikovány přímo na motor. Uvnitř je opravdu neskutečný klid a pohoda. Já vím, už si říkáte, že je to až příliš pozitivní a kde je nějaká kritika. Pár věci se skutečně nejde. Prvně je to klíček, který je úplně stejný jako v sedmičce. Je obrovský a místo do kapsy od kalhot jej musíte dávat do bundy, a to už k němu nesmítě přidat nic dalšího, protože by vám mohl onu kapsu utrhnout. Daleko nepříjemnější je pro mě přehnaná aktivita u některých asistenčních systémů. Třeba systém udržování jízdy v pruzích je až příliš aktivní a dokázal bych si představit poněkud jemnější a dřívější zásahy. Ještě horší je asistent řízení, kdy po vás chce pětka dávat příliš brzo ruce na volant. Vydržíte to dvakrát, třikrát a po čtvrté už raději asistent vypnete a začnete si řídit sami. V této oblasti by se BMW mělo ještě trocho učit od Mercedesu. Naštěstí je to vypínatelné. Mínusy zakončím tlačítkem vyhřívání volantu, které zbytečně trčí ze středu tříramenného volantu a hyzdí tak jeho jinak vcelku pěkný design. Asi by se na to našlo i lepší místo. 

Foto: Archiv Garáž.cz

Musím říct, že jsem byl plný očekávání a především strachu, jestli to s pětkou nepůjde dál z kopce. Nakonec z ní ale mám radost. Podvozkově a z pohledu motorů nemá konkurenci, opět se dostává na špičku třídy. Design je otázkou osobního vkusu. Cenově je plně na srovnatelné úrovní s hlavní dvojicí německých konkurentů. 

BMW 530d xDrive Luxury Line

Motorvznětový přeplňovaný šestiválec
Objem2993 ccm
Výkon195 kW (265 k)/4000
Točivý moment620 Nm/2000-2500
Převodovka8stupňová automatická 
Maximální rychlost250 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h5,4 s
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace)5,8/4,6/5,0 l/100 km
Provozní hmotnost1695 kg
Rozměry (délka x šířka x výška)4936/1868/1479 mm
Rozvor2975 mm
Objem nádrže66 l
Objem zavazadelníku530 l
Základní cena1 599 000 Kč

Reklama

Načítám