Hlavní obsah

BMW 750Ld - Čtyři turba tlačí, drahoušku

Foto: Archiv Garáž.cz

Špičkové technologie, naftový motor se stejným počtem turbodmychadel jako u Bugatti Veyron a ultramoderní interiér. BMW 750Ld xDrive vypadá jako sen milovníků techniky, displejů a nejnovějších vychytávek. Jak však funguje v roli luxusního sedanu?

Článek

BMW patří již dlouhá léta mezi hlavní tahouny vývoje šestiválcových turbodieselů. Ostatně zavzpomínejte se mnou, hned první nafťák v modelu 524td E28 patřil se svými 115 koňmi ke špičce té doby. Další generace pětky přišla jako 530d a tento motor s až 192 koňmi deklasoval konkurenci. A pak se objevila poprvé dvě turba, model 535d E60. Tomu jsme mezi kamarády říkali "naftový teleport", protože způsob, jakým ta věc zvládala vysoká cestovní tempa, byl jednoduše fantastický a i na dnešní dobu je to vážně rychlé auto. Následovala tři turba u modelu M550d F10, nyní je však dosažena další meta - třílitrový šestiválec se čtyřmi turbodmychadly!

Foto: Archiv Garáž.cz

BMW 750d se chlubí rovnými čtyřmi stovkami koní a točivým momentem 760 N.m. Díky standardnímu pohonu všech kol se tato loď rozjede z nuly na sto kilometrů v hodině za 4,7 sekundy, maximální rychlost je pak omezena na 250 km/h.

Testovaný kus do jisté míry odpovídal zlověstnosti papírových údajů. Přijel totiž ve verzi "gangster", tedy s M paketem, černými lištami místo chromu, na dvacetiplacových kolech a s tmavě hnědou matnou barvou za 100.000 Kč. Přiznám se, že se vzhledem sedmičky mám jistý problém - specifikace je v tomto případě stěžejní. Tato auta totiž buď vypadají příliš nenápadně, pomalu jako nějaká pětka, nebo na sobě mají přemíru chromu, anebo jsou až vulgární, jako v tomto případě. Najít nějaký kompromis je velmi složité, ale dá se to. Koupit si můžete třeba Alpinu B7, o které jsme vám psali nedávno - ta vypadala naprosto skvostně!

Foto: Archiv Garáž.cz

Uvnitř se ale tomuto konkrétnímu kusu těžko něco vyčítá. Přijíždí totiž s téměř vrcholnou výbavu, takže v interiéru napočítáte šest displejů včetně zadního vyjímatelného tabletu od Samsungu, dvoubarevnou koženou palubní desku, odvětrvávaná sedadla s poněkud slabou masáží, podsvícené reproduktory audiosoustavy Bowers & Wilkins a u této prodloužené varianty i perličku v podobě možnosti vytvoření extrémně luxusního prostředí pro pravého zadního cestujícího, který dlouhým stiskem tlačítka odsune a odklopí sedadlo před sebou až úplně na čelní okno, čímž se vytvoří prostor pro téměř lůžkovou úpravu s nataženýma nohama.

Foto: Archiv Garáž.cz

V interiéru sedmičkového BMW předchozí generace jsem se necítil na úrovni - jednoduše na mě nepůsobil dostatečně luxusně a připadal jsem si jako v o chlup větší pětce. V základnějších výbavách to přetrvává i u novinky, u tohohto "naloženého" kusu tomu tak již není. Stále však v tomto ohledu obdivuji Mercedes třídy S, jehož baroknější tvary palubní desky sice nemusejí sedět každému, ale uvnitř vozu na mě dýchá luxus a výjimečnost již po nasednutí. U BMW je to v tomto případě spíš modernost. Zatímco Mercedes je útulný jako luxusní srub s krbem uprostřed, BMW připomíná ultramoderní betonovou stavbu. Každému tedy dle libosti, oba směry mají něco do sebe.

Foto: Archiv Garáž.cz

Nový motor pod kapotou je pak obrovským skokem oproti tříturbovému předchůdci, ačkoliv nárůst 19 koní působí na papíře zanedbatelně. V přímém srovnání, které jsem měl k dispozici, působí starý agregát jako hlučný, neochotný, s velkou prodlevou zátahu a vysokou spotřebou. Za studena sice u novinky stále poznáte, že má "jenom" šest válců, ale kdykoliv jindy je to velmi příjemný agregát s okamžitým zátahem, hladce řadící osmistupňovou automatickou převodovkou, chutí se vytáčet, širokým spektrem použitelných otáček (kdy auto jede od tisíce až téměř do 5000 ot./min) a slušnou kultivovaností. Zátah je výrazný a nenucený, avšak pokud čekáte, že vás BMW propasíruje póry v sedadlech, tak jste na omylu. Holt nemůžete čekat, že bude šestiválec podobně kultivovaný, výbušný a zdrcující jako ještě silnější naftový osmiválec v Audi SQ7 - to holt nejde, protože dva válce a litr objemu více turby nenahradíte. Přesto na poměry naftových šestiválců byste jen stěží hledali něco lepšího, i když rozdíl oproti 740d není nikterak velký.

Foto: Archiv Garáž.cz

A spotřeba? Překvapivě nízká. Pokud pojedete opravdu v klidu dostanete se na hodnoty okolo šesti litrů. Při trochu svižnějším užívání počítejte okolo devíti litrů, rychlý přesun po dálnici jen těžko půjde nad 11 l/100 km.

Matná sedmička měla řadu příplatků i na podvozku, kupříkladu aktivní stabilizátory a natáčení kol zadní nápravy. Dohromady to znamená, že v zatáčkách působí sedmička až překvapivě lehkonoze a zatáčí opravdu ostře. Lehké, rychlé, avšak necitlivé řízení ale způsobuje, že je potřeba si na auto delší dobu zvykat, než jej začnete přesně skládat do zatáčky. Přesto obratnost auta i v prodloužené variantě je obdivuhodná. Bohužel na dvacetipalcových kolech a s M paketem trpí zbytek vozu. Při jízdě po dobrém povrchu se auto velmi lehce houpe, bohužel tlumení nerovností mu příliš nejde. Krátké nerovnosti jako jsou třeba na dálnici D1 způsobují nervozitu, větší nerovnosti, typicky propadlé kanály po Praze, pak znamenají větší ránu. Celkově jsem očekával jak pohodlnější, tak odhlučněnější podvozek. Je to však dáno konkrétní specifikací, jiné sedmičky na tom byly výrazně lépe. Dosti mě zarazil i hluk auta na dálnici. Bylo to asi na úrovni toho, co bych čekal od vozu s jednoduchými skly, ačkoliv tento model měl dvojité.

Foto: Archiv Garáž.cz

Abychom vám to netvrdili jen dle našich dojmů, udělali jsme rovněž naše osobní měření. Zatímco průměrná hlučnost na naší testovací trase byla u Mercedesu S500e Long 72,2 decibel, u BMW to již činilo 81,4 dB, byť Mercedes byl hybridní. Mnohem zajímavější jsou však průměrné hodnoty průměrných otřesů, které činily 0,25 u Mercedesu vs. 0,41 u BMW, což je podstatný rozdíl.

Mimochodem jistě vás budou zajímat laserové světlomety. Na první pohled není rozdíl oproti špičkovým ledkám tak výrazný. Když však jedete po okreskách, zjišťujete, že najednou jsou osvětlená i místa mezi stromy někde v dáli v lese. A pak vás najednou na dálnici se zapnutými dálkovými světly problikne někde v dáli na kopci auto, které ani téměř nevidíte. Přímo vpřed je dosvit opravdu o kus větší. Naopak gesta v interiéru považuji za zbytečné pozlátko.

Foto: Archiv Garáž.cz

Ve výsledku je BMW 7 technologickou špičkou s krásným moderním interiérem, překvapivou obratností a skvělým šestiválcovým dieselem, který má jen ty nejlepší vlastnosti a dobrou spotřebu. Dejte si však pozor na specifikaci. V tomto voze sice máte téměř vše, ostatně tento konkrétní kus stojí 4.170.000 Kč, minimálně M paket a velká kola si ale rádi odpustíme. Negativní vliv na kvalitu jízdy je evidentní, stejně jako bychom ocenili lepší odhlučnění. V souboji s Mercedesem třídy S ale BMW vždy hrálo roli stroje, který chcete řídit, a ne se jen nechat vozit. Jako vždy je to tedy o prioritách. Vše se navíc zamotá ve chvíli, kdy na podzim přijede další generace Audi A8.

Foto: Archiv Garáž.cz

Technické údaje: BMW 750Ld
Motor Vznětový přeplňovaný šestiválec
Objem2993 cm3
Výkon294 kW (400 k)/4400 ot.
Točivý moment760 N.m/2000-3000 ot.
PřevodovkaOsmistupňová automatická
Maximální rychlost250 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h4,7 s
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace)6.9/5.3/5.9 l na 100 km
Provozní/užitečná hmotnost2055/690 kg
Rozměry (délka x šířka x výška)5238 x 1902 x 1479 mm
Rozvor3210 mm
Objem nádrže75 l
Objem zavazadelníku515/- l
Základní cena3.107.000 Kč

Reklama

Načítám