Ujasněme si to hned na začátku, aby nedošlo k mýlce. Nové Porsche 718 Cayman S je fantastické auto, rozhodně jedno z nejlepších, které jsem v roce 2016 řídil. V podstatě splňuje vše, co od sportovního auta očekávám - rychlost, obratnost, zábavu i preciznost, přitom nechybí ani slušná dávka každodenní použitelnosti. Jenže i přes to všechno jsem trochu zklamán. Jsou to totiž zhruba tři roky, co jsem řídil stejný stroj, ale před faceliftem. V dílčích drobnostech je novinka možná o chlup lepší - podvozek funguje ještě skvostněji, uvnitř Cayman působí luxusněji. Přesto měl dřívější vůz něco navíc - větší, vřelejší a charakternější srdce.

Šestiválec auta zněl fantasticky, s otáčkami rostla jak jeho síla, tak velikost husí kůže, kterou jste z toho zážitku dostávali, když vám běhal mráz po zádech. Reakce na plyn byly okamžité a sílu motoru jste mohli dávkovat naprosto delikátně. A to ani nemluvím o variantě GTS s příplatkovým sportovním podvozkem bez adaptivních tlumičů, s keramickými brzdami a manuálem - pro mě dodnes nepřekonatelná kombinace.

Novinka s číslem 718 dělá na papíře vše lépe a jestli jste strohý, na čísla zaměřený typ člověka, budete nadšen. Tohle auto je rychlejší než kdy dříve, a to jak v přímce, tak v zatáčkách. Jenže pokud se nebudete honit za setinami, ale chcete si to nejmenší a podle mnohých i nejzábavnější kupé od Porsche pořádně užít, byl atmosférický šestiválec lepší volba. Ostatně podle mě byl lepší volbou i u větší 911, kde je nyní rovněž přeplňovaný motor, byť alespoň stále šestiválcový.

Na druhou stranu, jestli jste doposud v Caymanu nikdy nejeli, budete z novinky unešeni. Nechci být za zpátečníka, osobně nic proti čtyřválcům v kupé od Porsche nemám, ostatně věci jako 944 Turbo S či 968 ClubSport byly jednoduše fantastické. Jenže Cayman, respektive Boxster, ze kterého vychází, měl vždy jen a pouze atmosférické šestiválce a k autu se to náramně hodilo. Nyní je tady tedy nejzásadnější změna za celou dobu života modelu a my se s tím musíme smířit. Za tohle nemůže ani tak Porsche, jako spíše nesmyslné evropské emisní limity, v jejichž testech menší přeplňované motory vycházejí lépe, než větší atmosférické, ačkoliv tomu tak v běžném provozu ne vždy musí být.

Konec patosu, jak jsem již říkal, faceliftovaný Cayman je stále skvělý, pojďme si jej tedy ukázat. Na první pohled se změnilo poměrně málo. Osobně hodnotím kladně jinou záď s nápisem Porsche integrovaným do podstavce křídla a hezčími zadními svítilnami, naopak příď mě již tak nezaujala. Testovanému autu navíc příliš nesluší černá barva, zanikají pod ní krásné křivky Caymanu.

Uvnitř najdete kupříkladu modernější infotainment, jinak se toho mnoho nezměnilo - naštěstí. Posaz za volantem je stále vynikající, stejně jako možnosti nastavení sedadla a volantu. Auto vás krásně obepíná, ale přitom není stísněné. A se dvěma kufry máte dostatek místa i pro tašky na týdenní dovolenou ve dvou. Ideálně někde v alpských průsmycích! Na volantu pak objevíte ještě otočný, trochu laciný ovladač, kterým nastavujete jízdní režimy.

Rozjeďte se na komfortní režim a možná budete trochu zklamáni. Pokud očekáváte, že si budete připadat výjimečně i v nízkých rychlostech, jste na špatné adrese. Při běžné jízde je 718 Cayman tichý a překvapivě komfortní. Působí tak trochu jako Audi A3 s karoserií kupé - vše je precizní, z auta dýchá kvalita a funguje skvěle, ale za srdce nechytne. Jenže pro mnoho zákazníků to bude jen a pouze dobře. Lidé dnes nechtějí auto, které bude při každodenních jízdách unavující. Chtějí auto, které bude dobře vypadat, ale bestií se stane až po zmáčknutí tlačítka.

V tomto případě to znamená, že si máte zapnout režim Sport+, vypnout stabilizaci a pak teprve objevíte ten fantastický sporťák. Motor okamžitě vyštěkne a usadí se na hutném volnoběhu připomínajícím Subaru WRX STI, přičemž podvozek se mírně přitvrdí, ale stále ne tak, aby z vás vytřásl duši. Nyní již stačí jediné - pořádně se rozjet. 

Chce to udržovat tempo, ale najednou sedíte v autě, které rozdává radost. Řízení začne komunikovat a vy se pomocí sedadla a volantu pomalu stáváte součástí auta, až zjistíte, že pokyny mechanice už dává váš mozek napřímo. V zatáčkách oceníte neskutečné vyvážení stroje s motorem před zadní nápravou, nájezdy jsou ostré, ale snadné a čitelné. Auto má obrovské množství trakce, dokonce i s 420 N.m na zadních kolech, a celkově objevíte stroj, který vám dává neskutečnou důvěru. Můžete jej tedy vodit na milimetry přesně.

Přiznám se na rovinu, nemám tolik zkušeností s řízením auta s motorem uprostřed na limitu či za ním. Pokud se však chcete podobné stroje naučit řídit, zvolte k tomu Caymana! To auto je tak neskutečně hodné, že po několika desítkách minut za volantem jsem již intuitivně začak hledat limity stroje v pomalejších zatáčkách a za další minuty už jsem vyjížděl z oblouků cíleně v přetáčivosti. Cayman je i v driftu tak přirozeně čitelné a řiditelné auto, až byste mu ani neřekli jeho koncepci. 

Schválně jsem dlouho nemluvil o motoru, chtěl jsem si jej nechat až na později. Faceliftovaný Cayman používá čtyřválcové jednotky, přičemž ta ve verzi S má objem 2.5 litrů, výkon 350 koní v 6500 otáčkách a 420 N.m od 1900 otáček. S tímto motorem je auto vážně rychlé, ostatně na stovku dosprintuje za 4.2 sekundy a maximální rychlost činí 285 km/h. A rovnou říkám, i přes to všechno, co jsem napsal v úvodu, že tohle je ten nejlepší přeplňovaný čtyřválec, který jsem kdy řídil!

Dobrá, trochu mi nevyhovuje zvuk - v nízkých otáčkách je dosti dunivý a v těch středních málo zajímavý. Snad až v posledním tisíci otáček uslyšíte onen frenetický řev podobný atmosférickým boxerům Porsche, který mám tak rád. Jinak je to ale výtečná jednotka. Jasně, v nízkých otáčkách tam nějaká ta prodleva turba je, ale v těch vyšších je již minimální, reakce na plyn zůstává výtečná, pedálem s dlouhým chodem můžete výkon pěkně dávkovat a motor se snaží simulovat atmosférický charakter, takže nejvíce se rozjede až opravdu nahoře, přičemž jede i za hranicí 7 tisíc otáček. A ta síla! Tohle je opravdu rychlé auto, se kterým se skvěle předjíždí a které celkově funguje. Přidejte k tomu nastavení šasi, jenž umí skvěle zvládat nástrahy českých silnic, a máte geniální silniční sporťák - auto jak na utaženou vlnitou okresku, tak na táhlé zatáčky se skvělým povrchem, kterému jen tak něco neujede.

Dvouspojková převodovka pak splňuje nejpřísnější standardy Porsche - řadí bleskurychle, v manuálním režimu poslouchá na slovo a vším co dělá působí neskutečně odolně, až nezničitelně. 

Platí tedy to, co jsem říkal na začátku - kdybych neznal předchozí šestiválcové varianty, budu z modernizovaného Caymanu skákat do stropu. Takhle je to "pouze" velmi rychlý, efektivní a neskutečně dobře ovladatelný stroj, který však již přišel o malou část kouzla a charakteru, převážně kvůli motoru. Jenže má vás to reálně trápit? Pokud jednoduše rádi řídíte a chcete za své dva miliony korun co nejlepší sporťák, tak osobně bych vám pořád doporučil Cayman S. Jeho šíře schopností je tak obsáhlá a technika natolik schopná, že prostě nemohlu jinak. Tohle auto mě stále velmi baví, zejména když s ním jezdím ostře, a chtěl bych jej do garáže. I když přiznávám, že ještě raději bych si koupil zánovní GTS před faceliftem. A s manuálem, protože tohle je ještě to sportovní auto, kam se hodí.

Technické údaje: Porsche 718 Cayman S

Motor

přeplňovaný zážehový čtyřválec boxer

Objem

2497 ccm

Výkon

257 kW (350 k)/6500 ot.

Točivý moment

420 N.m/1900-4500 ot.

Převodovka

Sedmistupňová dvouspojková PDK

Maximální rychlost

285 km/h

Zrychlení z 0 na 100 km/h

4,2 s

Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace)

9,5/6,0/7,3 l na 100 km

Provozní/užitečná hmotnost

1460/310 kg

Rozměry (délka x šířka x výška)

4379 x 1801 x 1295 mm

Rozvor

2475 mm

Objem nádrže

64 l

Objem zavazadelníku

425/- l

Základní cena

1 915 000 Kč