BMW v současnosti vyrábí dva modely s označením GT, konkrétně řadu 3 a 5. Jelikož ale nejsou tak často k vidění na silnici, možná to znamená, že lidé buď dávají přednost klasickým sedanům či kombíkům zmíněných řad, nebo se raději poohlédnou u SUV řady X. Přesto modely Gran Tourismo představují zajímavou alternativu, která nevypadá tak povýšeně jako SUV, ani není módně oplastovaná, jako zvýšené modely konkurence. Civilnější vzhled a kompaktnější rozměry by ale nakonec mohly být spíše výhodou verzí GT.

Právě díky určitému nabobtnání představuje model 3 GT vlastně největší trojku, kterou si můžete koupit. A slovem malý jej označit nejde, ačkoliv jsme na to u starších trojek byli zvyklí. Ostatně proti běžné trojce narostlo GT do všech směrů (délka o 200 mm, výška 80 mm a hlavně rozvor o 110 mm). Nabízí tak prostornější a díky tomu luxusnější interiér. Navíc se jim v Mnichově opravdu dařilo opulentnost auta poněkud skrýt, takže proporčně působí vyváženě. A pokud byste se snad chtěli trefovat do některých aerodynamických prvků karoserie, zjistěte si napřed, zda nejsou funkční. U 3 GT totiž třeba výdechy za předními koly opravdu odvádějí vzduch z podběhů. Proudící vzduch ve vyšších rychlostech pak reguluje výsuvný zadní spojler, který zvyšuje přítlak na zadní nápravě. My ovšem máme verzi xDrive, takže o trakci nouze nebude.

V interiéru tohoto kusu vládne pevnou rukou světlá krémová kůže. Ta dá lépe vyniknout tvarům sedadel, kterým nechybí možnost prodlužování sedáku a výhřev. Část středového panelu, palubní desky a madel je pak s dekorem černého dřeva. Posez je však o něco vyšší, než v běžné trojce, také nohy máte více pod úrovní sedáku, než u klasického sedanu. Výměnou za to získáte lepší výhled a snazší nastupování. Také vzadu, kde cestující získali pro svá kolena dalších 7 cm, působí auto prostorněji. Jen u hlavy pozor, někdo může mít kryty pantů pátých dveří nebezpečně blízko hlavy. Ony jsou dost velké, jelikož elektrické ovládání je standardem. Za nimi je kufr o objemu 520 litrů s kolejnicovým systémem a možností sklápět sedadla zezadu páčkami v poměru 40:60, což vytvoří rovnou podlahu zavazadelníku.

S vyšším těžištěm, většími rozměry a vyšší hmotností ale nelze očekávat tu přímočarost, kterou oplývá standardní mnichovská trojka. Celé auto je měkčeji nastavené, navíc používá pneumatiky s vyšším profilem. Na rozbitých silnicích je však od zadní nápravy více hluku než u sedanu, což je důsledek propojení zavazadlového prostoru s místem pro posádku. Jízdní komfort se výrazně zlepší při rychlejší jízdě, kdy je podvozek více rozhýbán. Jen jediná věc mi trochu vadila, a sice trochu oslňující blinkry v zrcátkách. Zejména v noci je světlo z žárovek nepříjemné a možná právě to je důvodem, proč se o majitelích nových BMW mluví jako o chronických neblikačích.

Automat pracuje hladce a rychle, navíc velmi pružně reaguje na váš jízdní styl. V klidném režimu je schopen jezdit na vyšší kvalty, na přidání ale reaguje rychlým podřazením. Nejspíš právě díky výborné práci automatické převodovky není tolik znát, že je pod kapotou vznětový přeplňovaný čtyřválec. Není ani nijak potřeba korigovat činnost automatu pádly nebo pákou, i když občasnému manuálnímu řazení právě voličem na středovém panelu jsem neodolal. BMW totiž ví, že nahoru se má řadit tahem k sobě a podřazovat směrem od sebe a nedělá tu chybu, aby tyto funkce otáčelo, jako mají ve zvyku jiné automobilky. Práce s pádly je pochopitelně pohodlnější a efektivnější, ale tahy voličem připomínající sekvenční převodovky v závodních autech přeci jen pobaví víc, než pouhé cvakání konečky prstů.

Nečekaně dobrá je manévrovatelnost v menších prostorách, což s dlouhým rozvorem nebývá obvyklé. Tichý dvoulitr se solidním točivým momentem 400 Nm se nemusí zrovna předvádět, aby vám ukázal své kvality. Jeho jízdní pružnost je na tak velké a těžké auto dostatečná a akustika dobře potlačená. Nejvíce točivého momentu máte okolo 2000 otáček, i o 1000 výš ale táhne motor dostatečně. Ano, vznětový motor sice vaše uši poznají okamžitě, ale nebude se vám během jízdy vysmívat, že jste si nepořídili benzínovou verzi. Navíc vám to bohatě vynahradí spotřeba – na dálnici zhruba 5,6 litrů, po městě 7,3 a mimo něj 5,2 l/100 km. Jelikož jsem zejména ke konci testování neodolal nějakému tomu ostřejšímu svezení, k němuž dobře naladěný podvozek vybízel, končil jsme s průměrem 7,2, ale reálně očekávejte spíš hodnotu o litr nižší.

Ve finále jsem příjemně překvapen. Nebudu zastírat, že model GT není zrovna mým oblíbeným v nabídce mnichovské automobilky, nelze mu však odepírat nezpochybnitelné kvality. Mezi ty patří praktičnost, prostornost a komfort. Nejde ani říct, že by sportovní duch značky byl zcela potlačen, jen se u modelu 3 GT projevuje méně, než u běžné trojky, což se dá očekávat.

Technické údaje: BMW 320d GT XDrive Efficient Dynamics

Motor

přeplňovaný vznětový řadový čtyřválec

Objem

1995

Výkon

140 kW (190 k)/4000 ot.

Točivý moment

400 N.m/1750-2750 ot.

Převodovka

osmistupňová automatická

Maximální rychlost

230 km/h

Zrychlení z 0 na 100 km/h

7,8 s

Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace)

6,0/4,5/5,1 l na 100 km

Provozní/užitečná hmotnost

1720/570 kg

Rozměry (délka x šířka x výška)

4824 x 1828 x 1508 mm

Rozvor

2920 mm

Objem nádrže

60 l

Objem zavazadelníku

520/1600 l

Základní cena

1 038 700 Kč (318d)