Hlavní obsah

Pět zapomenutých sporťáků. Znáte je?

Foto: Archiv Garáž.cz

Nějak se nám v komentářích pod oběma předchozími články rozšířily vaše tipy na tohle téma. A tak jsem si k němu ještě jednou sedl a tady je třetí pětice zapomenutých supersportů z dřívějších dob.

Článek

Jen pro připomenutí se můžete začíst do prvního a druhého dílu.

Isdera Imperator 108i

Foto: Archiv Garáž.cz

Uvažoval jsem nad ní už u prvního dílu, ale měla jeden problém. Kvůli kultovnímu filmu Únos aut jí totiž moc dobře znám a neberu jí jako zapomenutou. Ale třeba jsem jen jeden z mála, takže do třetího dílu už si našla Isdera cestu. Původně vzniklo auto přímo v Mercedesu, kde navázalo na projekt C111 – nízký sporťák s rotačním motorem a racčími dveřmi. Poslední projekt CW311 se vedoucímu Schulzovi zalíbil a vyžádal si od Mercedesu svolení, aby jej směl přenést do své firmy Isdera. Samozřejmě až poté, co mu automobilka sdělila, že s výrobou takřka dotaženého auta už nepočítá. Auto se tedy na trh dostalo v roce 1984 jako Isdera Imperator 108i. A jednalo se o kusovku, která se vyráběla pouze na objednávku. Za 9 let jich vyrobili jen 30 a skoro pokaždé dostalo auto jiný motor Mercedes-Benz. Původní pětilitrové osmiválce (235 a 252 koní) vystřídaly motory 5,6 litru (300 koní)  a v posledních kusech byl i šestilitr AMG s výkonem 420 koní. Výrazná prodejní čísla se nikdy nedostavila, a tak přešla firma v roce 1993 do úpadku.

Lister Storm

Foto: Archiv Garáž.cz

Firma Lister má v automobilovém světě celkem dobré jméno. Už od padesátých let minulého století upravovala Jaguary pro závody a stavěla i vlastní sportovní automobily. V devadesátých letech chtěla značka postavit vlastní speciál třídy GT1 a vypravit se i na Le Mans. Jenže cena 350 tisíc dolarů za neznámé auto zlomila modelu Storm vaz. Vznikly jen 4 kusy. V závodech to nebylo o moc lepší, trápila je spolehlivost. Silniční model ovšem jedno prvenství získal, v roce 1995 byl nejrychlejším čtyřmístným automobilem na světě. A to mu vydrželo až do roku 2006, kdy byl uveden Brabus Rocket. Dvanáctiválcový motor z Jaguaru XJR byl totiž v Listeru naladěn na 546 koní a 790 Nm, takže vás dokázal dostat na 320 km/h.

DeTomaso Guara

Foto: Archiv Garáž.cz

Já vím, že si většina z vás myslí, že automobilka DeTomaso stojí a padá s Panterou. Ona je to tak trochu pravda. Ještě si možná znalci vybaví modely Longchamp a Mangusta. Ale když začnu někde mluvit o Guaře, příliš lidí jí nezná. To už si lidí spíš vzpomenou, že značka chvilku vlastnila i Maserati. Model Guara pak byl úplně posledním, který se pod jménem značky vyráběl od roku 1993. Jeho karbonová karoserie je postavená na podvozku závodního Maserati s nezávislým zavěšením a sportovními tlumiči. Kvůli vyvážení je nádrž ve středovém tunelu. Za vámi byl pak vidlicový osmiválec 4,4 litru od BMW s výkonem 304 koní. Později ale DeTomaso použilo motor Ford 4.6 se stejným výkonem. Guara jezdila jako závodní auto a na limitu byla prý pěkně zrádná. Nakonec jí ale vaz zlomila nízká prodejní čísla. Přesto je to poslední a dost možná nejlepší DeTomaso historie.

Mega Monte Carlo

Foto: Archiv Garáž.cz

Od Megy znáte ze současnosti asi rozvážkové tříkolky a z minulosti terénní šílenost Track. Ale pod značkou Mega existoval i supersport s monokokem z karbonu. Původně jej vyvíjel tým konstruktérů z autoklubu MCA (Monte Carlo Automobile) a zabralo mu to 5 let. K pohonu posloužil vidlicový dvanáctiválec Lamborghini. I monacký princ Rainier byl s výsledkem spokojený, finance však spolku chyběly, a tak projekt koupila automobilka Aixam. Oficiální představení proběhlo v Ženevě v roce 1996, pod kapotu se ale tentokrát stěhoval motor Mercedes-Benz 6.0 V12. Moc kusů se ale nakonec nevyrobilo a dnes je opomíjený snad nejvíce ze všech pěti hrdinů, které jsem vám zde ukázal.

Lotec Sirius

Foto: Archiv Garáž.cz

Jméno Lotec je spíše známé ze světa závodních aut. V roce 2000 ale i pod touto značkou vzniknul supersport Sirius. Nízké sportovní kupé mělo uprostřed motor, který poháněl zadní kola. A nešlo o obyčejný motor, ale o šestilitrový vidlicový dvanáctiválec, kterému pomáhala hned dvě turbodmychadla. Celý výkon jde přes šestistupňový manuál na zadní kola. Auto navíc váží jen 1280 kg. Stovku zvládne za 3,8 sekundy a maximálka je 400 km/h.

Reklama

Načítám