Hlavní obsah

TOP5: Zapomenuté italské ostré hatchbacky

Foto: Archiv Garáž.cz

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Když se řekne hothatch, vybavíme si hlavně německého krále Golf GTI a všemožnou francouzskou konkurenci, dříve od Peugeotu, ale i od Renaultu. Jenže uměli to také Italové a na jejich pokusy by se zapomínat nemělo.

Článek

Fiat Bravo HGT

Foto: Archiv Garáž.cz

Ostrý Fiat Bravo? Mnozí si jej již nepamatují a není divu, žádný výstřel techniky. Bravo byl elegantní oblý nástupce hranatého Tipa, který používal podobný základ. A stejně jako u Tipa (Sedicivalvove), tak i u nástupce Fiat postavil ostřejší verzi. Název byl poměrně originální – Bravo HGT znamená High Gran Turisma. Pod kapotu mu Fiat nadělil dvacetiventilový atmosférický pětiválec z modelu Coupé (opět stejná platforma). Výsledných 153 koní z něj sice neudělalo nejvýkonnější hothatch na trhu, konkuroval ale jedním z nejkrásnějších zvuků.

Alfa Romeo Alfasud Ti QV

Foto: Archiv Garáž.cz

Ne každý Alfasud byl sice správným hatchbackem, ale co, buďme k němu tolerantní a zařaďme jej do tohoto výběru. Tenhle Ital byl totiž skvělou protiváhou k Escortu XR3 a Golfu GTI. Alfasud Ti dostal pod kapotu patnáctistovku s výkonem 104 koní. Na Golf to výkonově nestačilo, ale dobové recenze jej označovaly za mnohem řidičtější auto. Koroze nám jich ale dodnes moc nenechala.

Innocenti Mini DeTomaso

Foto: Archiv Garáž.cz

Že se Mini dělalo licenčně v Itálii, asi nebude pro řadu z vás novinka. Automobilka Innocenti navíc původní britský knedlík v mnohem vylepšila. Ve verzi, na kterou narážím dnes, bylo však Mini kompletně překarosované. Jen tak mohla italská automobilka nabídnout mnohem praktičtější hatchback. V osmdesátých letech navíc Innocenti nepovažovalo původní motor 1275 ccm za dostatečný a sáhlo po přeplňovaném motoru z japonských Kei Car Daihatsu. S tím už to byla opravdu malá kapesní raketa.

Fiat 127 Sport

Foto: Archiv Garáž.cz

Ano, tohle auto zas tak zapomenuté není. Ale ostrá verze 127 je rozhodně méně známá než třeba 128, Ritmo nebo 850. Fiat 127 reagoval na úspěchy britského Mini a rozhodl se postavit podobné, ale přece lepší auto. Snaha byla oceněna titulem Auto roku 1972 a chvíli byl dokonce nejprodávanějším autem v celé Evropě. Verze Sport se nejprve dočkala litrového motoru s výkonem 70 koní, později dostal ostrý model třináctistovku s výkonem 74 koní. Fiat si to z fleku mohl rozdat s Fiestou XR2.

Alfa Romeo 33 1.7

Foto: Archiv Garáž.cz

Je to hatch, nebo není? Jistě, dalo by se o tom dost polemizovat vzhledem k tvaru zadní části, ale se sedmnáctistovkou je tenhle nástupce Alfasudu rozhodně „hot“.  Má pohlednou a tehdy moderní karoserii a kotoučové brzdy na všech kolech. Šestnáctiventilová sedmnáctistovka dává výkon 135 koní a to z této Alfy dělá nejrychlejší verzi. A navíc nezrezne tak rychle, jako výše zmíněný Alfasud. Dělala se i ve čtyřkolce!

Reklama

Načítám