Hlavní obsah

TOP5 motorů z éry vidlicových desetiválců

Foto: Archiv Garáž.cz

První dekáda nového milénia poslala na trh řadu ikonických motorů V10, na které dodnes se slzou v oku vzpomínáme a lákají nás jako ojetiny. V nastupující hybridní éře budou tito krasavci čím dál cennější.

Článek

Deset je takřka magické číslo, souměrné, krásně dělitelné a dobře sčitatelné. A těsně po začátku tisíciletí si desítku oblíbily i automobilky, které představily řadu aut s motory V10 od supersportů po velká SUV. Jenže přežili tihle mohykáni nástup downsizingu a hybridizace?

Foto: Archiv Garáž.cz

Lamborghini Gallardo

Foto: Archiv Garáž.cz

V roce 2003 se Lambo rozhodlo pokořit věčného rivala Ferrari a trumfnout jeho motor V8 vlastním vidlicovým desetiválcem. A povedlo se, jejich pětilitrový motor FSI měl o sto koní více. Naposledy jsme se s tímto motorem setkali v modelu Huracan Performante s výkonem 640 koní. Na to již hledá Ferrari odpověď přeplňováním svého osmiválce.

BMW M5 E60

Foto: Archiv Garáž.cz

Starší verze BMW M5 jsou hodně ceněné a generace E39 má právě teď ten správná sex-appeal, kvůli kterému po ní fanoušci prahnou. Její nástupce v generaci E60 ale v roce 2004 vyhodil V8 a nahradil ho plnotučným vidlicovým desetiválcem. BMW se snažilo uhrát propagaci na svůj vstup do Formule 1, kde tehdy také používalo motor V10, ale konstrukčně neměly tyhle jednotky nic společného. A zatímco působení v F1 nebylo tak úspěšné, řev V10 v sedanu M5 a kupé M6 má grády dodnes.

Porsche Carrera GT

Foto: Archiv Garáž.cz

Porsche se ve Formuli 1 tou dobou neangažovalo, přesto svůj motor V10 mělo také. Na počátku devadesátých let jej vyvinulo pro tým Footwork GP. A když už tak motor o objemu 5,7 litru mělo, uvědomilo si, že se hodí i do jiných aut, například do závodních placek LMP1. A pak také do supersportu Carrera GT, který nabízel 612 koní a manuální převodovku. Hlavice byla mimochodem dřevěná jako v legendární závodní 917. Bohužel, nejvíc se tohle auto proslavilo smrtelnou nehodou, při níž na sedadle spolujezdce umřel herec a petrolhead Paul Walker.

Audi RS6

Foto: Archiv Garáž.cz

Když tu je BMW, nesmí chybět jeho věčný rival z Ingolstadtu. I Audi mělo vidlicový desetiválec, který se vystřídal v typech S6, RS6, S8 a R8. Pětilitr TFSI v RS6 byl naladěn na 580 koní a 650 Nm. Právě v tomhle supersedanu či superkombi byl nejvýkonnější, předčil i supersport R8. RS6 totiž jako jediná z výčtu používala turbodmychadlo. Díky tomu se tenhle RS6 dostala na stovku za 4,6 sekundy.

Volkswagen Touareg V10 TDI

Foto: Archiv Garáž.cz

Ano, zakončíme to tedy nějakým trapným SUV, konkrétně koncernovým modelem Volkswagen Touareg první generace. Pod jeho kapotou se nacházel také vidlicový desetiválec, ovšem turbodiesel s výkonem 312 koní a masivním krouťákem 750 Nm, který na stovku sprintoval za 6,7 sekundy. Tohle utáhlo cokoliv, třeba i Boeing 747. Pětilitr jste si dokonce mohli koupit ve sportovní verzi R50 (350 koní a 850 Nm) dávno před tím, než kdo slyšel o Audi SQ7.

Reklama

Načítám