Volkswagen je jedním z mála výrobců, který dodnes nabízí automobily s obytnou zástavbou přímo z továrny. Dost možná je to udržování tradice sériově vyráběné obytné dodávky již od první generace T1, či jen prostá snaha vyhovět zákazníkovi - protože o relativně kompaktní automobily, snadno upravitelné do podoby ložnice, je stále velký zájem. V nabídce wolfsburgské automobilky můžete v aktuální generaci T6 vybírat hned z několika variant typů a výbav Caravelle, Multivan a California, které při zběžném pohledu vypadají jako honosnější verze dodávky Transporter, ale uvnitř skrývají více míst k sezení (první dvě zmiňované verze) anebo více prostoru pro spaní (California).

 

Zástavbu v Californii má na starost firma Westfalia, se kterou Volkswagen spolupracuje již několik dekád a díky možnosti zvýšení střechy nabídne v základní verzi dostatek prostoru pro spaní čtyř osob, kdy dvě spí právě pod touto zvýšenou střechou. V nejvyšší variantě mají uživatelé navíc k dispozici sprchu, vařič, umyvadlo a několik skříněk s úložnými prostory.

Caravelle je z představovaných vozů Volkswagenu finančně nejsnáze dostupnou dodávkou pro přepravu až devíti osob (nepočítaje pracanta Transporter Kombi), Multivan je pak postaven na stejném základu a podobné myšlence, bonusem je větší míra pohodlí a dávka luxusu k tomu. Pokud navíc Multivan vybavíte lavicí pro tři osoby, můžete tuto posunout, rozložit a v kombinaci s dalšími sedáky z ní vytvořit dostatečně velkou a pohodlnou plochu na spaní (ještě podpořenou tenkou krycí matrací). Chcete podobně nakládat i s Caravellou, která není vybavena kolejnicemi pro posouvání sedadel, ale pouze oky pro jejich uchycení? V tom případě musíte sáhnout po alternativě v podobě variabilních modulů do interiéru či "zástaveb" (úvozovky proto, že se fakticky nejedná o mechanické zásahy do interiéru či konstrukce vozu) od třetích výrobců.

Tyto alternativní cesty pak lze uplatnit i v případě modelů Transporter, Caddy a dalších. My měli možnost prohlédnout a vyzkoušet tato řešení od českých firem Bivouac a Nest. Oba výrobci mají specifický přistup k obývání vozu a spaní v něm. Bivouac předvedl modul obsahující relativně objemnou lednici, vařič, uložné prostory a rošt s matracemi v prodloužené verzi Transporteru jako jednu z možných podob jejich zástaveb. Ty jsou vyráběné vždy po konzultaci a na základě konkrétních přání a požadavků zákazníka.

Firma Nest se zato specializuje na designově stylovější řešení modulu, který obsahuje skromnější lednici, vařič, umyvadlo, šuplíky, rošt a matrace a je celkově komplexnější jednotkou. Avšak zákazník si nakonfiguruje modul podle nabízených možností, namísto toho aby se vytvářel v kontextu individuálních přání budoucího uživatele jako u výše zmíněné značky Bivouac. Zástavby obou firem se jako zástavby pouze tváří, protože - jak již bylo zmíněno - jsou ve vozech přidělány k okům od sedadel a netvoří pevnou součást automobilů a to jak z důvodu přenositelnosti modulů, eliminaci problémů kvůli následným prodejům auta či legislativě. Svým způsobem se tak jedná o náklad v zavazadlovém prostoru vozu. Trojice prezentovaných verzí se cenově pohybovala mezi 80 a 100 tis. Kč, hmotnost byla v rozpětí od 40 do 100 kilogramů. Tyto parametry, stejně jako cena, však velmi záleží na konkrétní konfiguraci.

Volkswagen přivezl i největší dodávku Crafter ve dvou verzích - jednu nakonfigurovanou pro převoz osob (neboli v kombinaci vyvýšená střecha, prosklený nákladový prostor, vodící lišty v podlaze a samostatná sedadel), druhou pak zakázkově upravenou firmou Sicar jako servisní van pro potenciálního motocyklového závodníka. Zde byl interiér zcela přetvořen v kontextu požadavků zadavatele a přibyla do něj objemná schránka na příslušenství, držák na motocykl a jednoduše složitelná rozměrná postel zaujímající prakticky celý nákladový prostor.

Takže jak spát či kempovat ve Volkswagenu? Buď pořiďte rovnou kompletní variantu jak ji nabízí výrobce (Multivan nebo California) nebo sáhněte po komplexních modulech, které výrazně pomohou udělat z dodávky obytňák a pokud jste opravdu nároční a máte konkrétní nároky a přesnou představu, tak směřujte k firmám, jenž vůz přetvoří k vašemu obrazu. A pokud patříte mezi květinové děti, jste milovníky youngtimerů či vás jímají nostalgické nálady, tak začněte listovat inzeráty a doufejte, že narazíte na nějaký Volkswagen T1 či T2 se zástavbou Westfalia! Ale připravte si řádný obnos, protože vás dozajista přijdou na vyšší sumy než aktuální modely.