Hlavní obsah

5 věcí, které by opravdu pomohly bezpečnosti na silnicích

Foto: Archiv Garáž.cz

MInulý týden proběhla obrovitánská akce - policie v jeden den měřila na více než 1000 vytipovaných úsecích. Bylo méně nehod? Ani náhodou. Pojďme si tedy ukázat, co by pomohlo bezpečnosti na silnicích reálně a ne jen na oko.

Článek

1. Výchova začínajících řidičů

Jádro problému začíná již v autoškolách. Mít řidičský průkaz dnes lidé považují pomalu za právo, ne za výsadu, což je špatně. I ten nejhorší řidič, který nemá pro řízení vozu žádné vlohy, nakonec onu magickou kartičku dostane, byť třeba napotřetí, napočtrvté. Někdo se nad ním prostě slituje. Přitom za daný počet hodin se nikdo nenaučí opravdu řídit, maximálně tak ovládat auto pro klidnou jízdu z bodu A do bodu B. Chtělo by to intenzivnější testy, více jízd a hlavně nezapomínat i na nestandardní situace. Po získání řidičáku je nyní každý člověk hozen do silničních vod a "poraď si". Často slýcháme, jak jsou problémem silnic mladí řidiči, jenže oni za to nemohou. Nikdo jim nepředal dostatečné zkušenosti, nemohli si pod dohledem vyzkoušet auto v nestandardních situacích, kupříkladu ve smyku, často ani nikdy nejeli na sněhu a ledu! Poté logicky hledají limity sami, což je špatně a může to také špatně skončit. Jste rodiče a vaše dítko brzy získá řidičský průkaz? Věnujte se mu, jezděte s ním, nechejte jej řídit, buďte mu nápomocni, případně mu zaplaťte školu smyku, naučte jej správně v autě sedět, držet volant a sledovat provoz kolem. Dokud tohle všechno nebude v autoškolách, musíte se o výchovu začínajících řidičů postarat sami. Bohužel někteří "dopravní experti" tomu příliš nepomáhají. Doteď si pamatuji slova jednoho takového experta v rádiu. Moderátor se jej před zimou ptal, co dělat, když auto dostane smyk. Expert mu na to odpověděl, že nic, že to už je pozdě. A že pokud má auto stabilizační systém, nemusí se člověk o nic starat a elektronický systém dokáže vše sám. Ach jo...

Foto: Archiv Garáž.cz

2. Dodržujme základy

Problémem našich silnic není nic jiného, než nedodržování úplných základů. Kupříkladu nejzákladnější pravidlo - na silnicích jezdíme vpravo. Je to přece naprosto samozřejmé, nebudu jezdit v protisměru, žeano? Jenže vpravo platí i jindy, kupříkladu na silnicích s více pruhy. Proč lidé jezdí neustále v prostředním či levém pruhu, blokují tak dopravu a vytvářejí nebezpečné situace? Letos je první rok, kdy jsme slyšeli, že se tímhle fenoménem konečně začne zabývat rovněž policie, tedy alespoň tak to hlásá na svých stránkách. Tak snad se tento nešvar zlepší, každá jízda po dálnici dokazuje, že je to vážně problém. Další základ? Tím je kupříkladu kontrola zrcátek před předjížděním. Snad každému se již stalo, že při předjíždění kolony aut začalo jedno z aut předjíždět také, aniž by si vás všimlo. Anebo na dálnici vám těsně před čumák vjede do levého pruhu předjížděnící kamion či autobus a vy musíte na téměř plné brzdy. Není divu, že Ministerstvo dopravy uvažuje o omezení předjíždění kamionů na dálnici, situace začíná být v tomto ohledu poslední dobou již neúnosná. Další základy? Přednost zprava, používání blinkrů, správné svícení bez mlhovek či naopak nejen s denním svícením...

Foto: Archiv Garáž.cz

3. Zlepšení dopravního značení

Plno nebezpečných situací pramení ze špatného dopravního značení. Zdá se, jako by jej často dělal úředník, který na daném místě ani nebyl či nemá řidičský průkaz. V prvé řadě je všude přeznačkováno, čáry na silnici pak jsou také často nesmyslně - plná tam, kde se dá v pohodě předjíždět, ale přerušovaná i přes nepřehledný horizont. Chtělo by to kompletní revizi dopravního značení. Znáte to - někdo vám dá na chodník značku, ať kvůli stavebním pracem přejdete na protější chodník. Uděláte to, když vidíte, že žádné stavební práce na daném místě neprobíhají? Těžko. A podobně to funguje i na silnici - lidé nemají k dopravnímu značení respekt, protože nereflektuje realitu.

Foto: Archiv Garáž.cz

4. Méně zákazů, více zodpovědnosti

Dnešní řízení auta je v podstatě jen o tom, že vám někdo říká nedělej to, nedělej tamto. Silnice jsou dle mého názoru již přeregulované a lidé nabývají dojmu, že když všechny tyto zákazy a příkazy splní, tak vlastně jednou dobře a bezpečně. Jako by nás někdo vodil za ručičku a my přestali sledovat okolní svět i to, že nás vede přes freventovanou silnici. U řízení je přitom potřeba zapojit všechny smysly a důsledně přemýšlet. Učme řidiče zodpovědnosti, učme jej přemýšlet nad svým jednáním, bez ohledu na přehršel značek, příkazů a pravidel. Jen přemýšlející řidič může být dobrým řidičem.

Foto: Archiv Garáž.cz

5. Soustřeďme se

Řízení dnešních automobilů je na jedné straně velmi jednoduché, na druhé straně ale přináší řadu rozptýlení. Auto na nás každou chvíli pípá, bliká, ovládáme velmi složitý infotainment a k tomu ještě sledujeme zprávy na telefonu. Zejména ti vyježděnější řidiči se často řízení pořádně nevěnují a upřímně, vidíme to občas i sami na sobě. V noci před vámi svíti několik obrazovek a ambientní osvětlení interiéru vozu, nastavujete navigaci, telefonujete a děláte pomalu více věcí, které s řízením nesouvisí, než ty, jenž s ním souvisí. Pojďme se sami zamyslet nad tím, zda bychom to mohli změnit.

Foto: Archiv Garáž.cz

Reklama

Načítám