Hlavní obsah

TOP 10: Kola s ikonickým designem

Foto: Archiv Garáž.cz

Občas se říká, že "kola dělají auto". A my musíme souhlasit - ostatně některá auta si bez tradičních disků pomalu ani nedokážeme představit. Vybrali jsme tedy desítku ráfků, jejichž design je podle nás ikonický.

Článek

Kola Fuchs (Porsche)

Pokud máme vybrat kola, která neodmyslitelně patří k Porsche 911, pak jsou to právě ta od německé značky Fuchs. Byla vyvíjena již pro první generaci modelu 911 a na Porsche si je můžete koupit dodnes, přičemž se nedávno dávaly třeba na limitovanou edici 911 Sport Classic. Tato kola mají obvykle výrazný límec a pět zaoblených paprsků.

Foto: Archiv Garáž.cz

"Pavučiny" od BBS (BMW)

Dnes je již na nových autech v podstatě neuvidíte, ke starším BMW ale jednoznačně patří "pavučiny" od BBS, tedy jakoby pletená kola s velkým počtem paprsků. Mimo jiné na nich jezdí i jedno z nejslavnějších BMW, model M3 E30, nicméně mohli jste je mít na jakémkoliv voze této značky v různých velikostech. Jednoduše klasika.

Foto: Archiv Garáž.cz

Kola Minilite (Mini)

Britský výrobce Minilite stvořil údajně nejpopulárnější závodní kola 60. a 70. let, přičemž původně byla vyráběna jakožto magnéziové ráfky pro závodní Mini, které bylo velmi úspěšné jak v rally, tak na okruzích. A právě k Mini tato kola již vyloženě sedí. Existuje přitom i velmi podobná japonská variace zvaná watanabe.

Foto: Archiv Garáž.cz

Kola Alpina

Německá firma Alpina, která dělá z BMW luxusnější, rychlou a exkluzivní záležitost, používá již od nepaměti mnohopaprsková kola. A právě ta se stala pro značku typickými, přičemž obdobný design používají často i nejnovější modely. Tuneři pak dávají Alpina kola i na běžná BMW.

Foto: Archiv Garáž.cz

Závodní kola OZ Racing

Vypadají jako dekl od kanálu, jezdily na nich však sportovní vozy typu Delty Integrale či závodní stroje konfigurace WRC. Obdobný design pak nabídli rovněž jiní výrobci, kupříkladu Ronal.

Foto: Archiv Garáž.cz

Japonská kola Volk TE37

Tato kola budou nejspíše znát hlavně fanoučci japonských vozů a jejich upravených variant. Velká část upravených vozů ze země vycházejícího slunce totiž jezdí právě na ráfcích TE37, které se postupem času staly ikonickými.

Foto: Archiv Garáž.cz

Kola Alfy Romeo 147 GTA

Když tohle auto přišlo, všichni jsme právě nad jeho koly slintali. Ráfky s výraznými kruhovými otvory po obvodu byly jednoduše nádherné a dostaly se v různých velikostech i na jiné modely značky. Jejich design je specifický a každý je ihned přiřadí k Alfě Romeo.

Foto: Archiv Garáž.cz

Kola Ferrari F40

Tento design ráfků rozvinuly již předchozí modely, kupříkladu populární Testarossa. Obdobný design pak dostal rovněž třeba Fiat Cinquecento Sporting, který se chtěl právě italské ikoně tak trochu připodobnit. Vrcholu však jednoduchý motiv s velkým límcem a pěti ostře řezanými paprsky dosáhl až u legendárního modelu F40!

Foto: Archiv Garáž.cz

Kola Lamborghini

Pokud byste se ptali, kde se Alfa Romeo se svými kruhy na kolech modelu 147 GTA inspirovala, pak by odpověď dost možná zněla, že u Lamborghini Diablo. Tam byl použit obdobný motiv, a to dokonce v několika designech a velikostech. Původní vzhled přitom vycházel již z ikonického Countache.

Foto: Archiv Garáž.cz

Čtrnáctky z Golfu GTI Pirelli edition

Praotec všech ostrých hatchbacků, Volkswagen Golf GTI první generace, původně vyjížděl na obyčejných plechových kolech s trochu zajímavějším designem. Pak ale přišla edice Pirelli, která přinesla dodnes ikonický design, kde jsou otvory čtrnáctipalcových ráfků vyraženy do tvaru písmena P. Zajímavé, že?

Foto: Archiv Garáž.cz

Nechvalně proslulá kola

Pamatujete si, jak před několika lety měl tato kola téměř každý? Bylo kolem nich obrovské haló, ačkoliv Dotz Hanso rozhodně nejsou vkusné ráfky. Dnes se naštěstí ze silnic již vytrácejí.

Reklama

Načítám