Hlavní obsah

Čím jezdí rocková hvězda Nick Mason?

Foto: Archiv Garáž.cz

Slavný bubeník kapely Pink Floyd na loňském setkání veteránů v Goodwoodu poslal do zdi svůj McLaren F1 GTR. Nemusí ale smutnit, protože plechy se srovnají a život jde dál. Navíc má v garáži i další cenné kousky.

Článek

Z rockových hvězd zlaté éry život a úspěch nadělal miliardáře. Ale ne nadarmo se říká, že štěstí a vkus si za prachy nekoupíš. Nick Mason měl ale v loterii života velké štěstí, protože úspěch za bubny mu dovolil, aby se už koncem sedmdesátých let naplno začal věnovat svým koníčkům. A mezi ty největší patřilo závodění. Když máte peníze, můžete si dovolit nejen nákup krásných strojů, ale třeba i soukromou účast v Le Mans. V roce 1980 tu Mason, závodící v Lole T297, skončil dvaadvacátý, zatímco manažer kapely Steve O'Rourke s jiným Masonovým autem - Ferrari BB Le Mans - dojel na třiadvacátém místě.

Foto: Archiv Garáž.cz

Mason má ve dvou hangárech na svém britském panství hodně aut a dokonce má i vlastní závodní tým, který mu je pomáhá udržovat v kondici. Hlavně se ale většina aut podívá tu a tam na závodní trať, ať už v Goodwoodu, nebo třeba při evropských rallyových akcích pro veterány. Ferrari si Masonových exhibicí s veterány cení natolik, že mu nabídla jako jednomu ze 400 lidí nákup Ferrari Enzo. Mason tehdy neváhal a vůz si pořídil, aby ho o několik měsíců později půjčil na otestování do Top Gearu (výměnou za propagaci své biografické knížky).

Foto: Archiv Garáž.cz

Je to prostě formát, který se z výletu do svodidel za volantem McLarenu F1 GTR rychle otřepal a prohlásil, že auto dá zas rychle do kupy. Takhle by k tomu měla přistupovat většina sběratelů, zvlášť těch, kteří mají v portmonce dost peněz na případné opravy. Tak se pojďme do Masonovy garáže podívat na to nejzajímavější. Přeskočíme dobové závodní stroje jako Bugatti T35, Maserati 250F nebo Aston Martin speciál z Le Mans. Jsou to neuvěřitelně cenné stroje, ale tady asi závist většiny fanoušků úplně neleží. My jsme si vyzobali to, co bychom sami hrozně rádi řídili nebo alespoň viděli na vlastní oči. A začneme hned tím nejcennějším.

Ferrari 250 GTO

Foto: Archiv Garáž.cz

Nejoblíbenější Masonův kousek, jeden z pouhých 39 vyrobených exemplářů. Tenhle vůz navíc v roce 1962 dojel na třetím místě v Le Mans, čímž jeho hodnota ještě roste a momentálně je odhadována na cca 50 milionů dolarů. A přesto s ním Mason veřejně jezdí, loni tenhle vůz absolvoval italskou veteránskou rally. Neuvěřitelná odvaha, které je třeba tleskat.

McLaren F1 GTR

Foto: Archiv Garáž.cz

Tenhle McLaren nikdy oficiálně nezávodil, protože sloužil jako testovací vůz McLarenu. Mason ho koupil přímo od Rona Dennise a pravidelně s ním závodí, jak jsme ostatně mohli vidět v Goodwoodu. Následky nepříjemné bouračky ale budou brzy vyžehleny, na opravách už se prý pracuje.

Formule Ferrari

Foto: Archiv Garáž.cz

V téhle formuli vyhrál Gilles Villeneuve svoji domácí velkou cenu - Grand Prix Kanady v roce 1978. Je to varianta slavné 312 (konkrétně 312 T3), kterou proslavil mj. i Niki Lauda. Dvanáctiválcový boxer s výkonem přes 515 koní. Slavné auto slavné stáje, které je pro Masona cenným skalpem.

Ferrari F40

Foto: Archiv Garáž.cz

Hranatý kult a symbol osmdesátých let. Co dodat, kdybychom na něj měli, taky bychom si ho pořídili. Nick měl to štěstí, že spoustu aut kupoval v době, kdy byla za prodejní cenu (250 GT za 55 tisíc dolarů!). Stále nedostupná pro běžné smrtelníky, ale z dnešního pohledu relativně levná. Kdo si může dovolit investovat miliony do svého koníčku? Mason mohl a bohatě se mu to vyplácí, ačkoliv zpětně smutní např. nad prodejem Alfy Romeo 8C. Prodal ji, aby měl na zaplacení daně z příjmu. Dnes říká, že měl jít radši do vězení, protože to auto by za trest od finančáku stálo. Tuhle F40 si mimochodem spolu s kolegou z kapely odvezl rovnou z Maranella a byli mezi prvními obslouženými zákazníky. To musel být parádní roadtrip přes Evropu zpátky do Anglie.

Ferrari BB LM

Foto: Archiv Garáž.cz

Ferrari Berlinetta Boxer Le Mans se v roce 1975 stal továrním speciálem pro vytrvalostní závody. Sériová verze dostala obří blatníky, křídlo z formule Ferrari 312 T2 a dvanáctiválcový boxer ze sebe mačkal až 470 koní. V roce 1981 vyhrál BB LM svou třídu v Le Mans (páté celkově). Bylo to rok poté, co Mason dojel třiadvacátý na Lole a manažer Pink Floydů třiadvacátý na soukromém BB LM.

Ferrari 512S

Foto: Archiv Garáž.cz

Vytrvalostní nádhera s příběhem. Tohle auto řídil Derek Bell při natáčení filmu Le Mans se Stevem McQueenem. Bohužel mu, po natočení mnoha klíčových záběrů ze samotného závodu, takřka shořelo pod rukama. Požár nezpůsobilo auto, jak byste od Ferrari mohli čekat, ale zkrat v kamerové technice. Auto se povedlo uhasit, ale škody byly obrovské. Mason vůz (nebo vrak) odkoupil a dal ho znovu do kupy. 

Porsche 962

Foto: Archiv Garáž.cz

A teď se přesouváme o dekádu dál ke konkurenci, ale zůstáváme se stejným řidičem. V osmdesátých letech za volantem tohohle Porsche Derek Bell vybojoval víc než dvě desítky vítězství. To vůbec nejcennější? Triumf na Le Mans v roce 1987 s vylepšeným modelem 962C, kdy byla na prvních čtyřech místech tři Porsche 962C a francouzský Cougar C20 se stejným motorem (Porsche 935) pod kapotou.

Ford Model T

Foto: Archiv Garáž.cz

Divná tečka na závěr? Ano, je to nejklasičtější fordka, kterých jsou v USA ještě pořád mraky. Tahle je ale v perfektním stavu a má dva velmi slavné předchozí majitele. Tím prvním bylo hollywoodské studio, ve kterém natáčeli Laurel a Hardy. Tahle slavná dvojice komiků se za volantem vozu několikrát objevila ve svých groteskách. Druhým majitelem byl nejslavnější britský klaun Coco, takže má vůz za sebou skutečně hodně pestrých kilometrů. A teď tohle kulturní dědictví vlastní Mason. S vozem po takových majitelích musí být sranda, nemyslíte?  

Reklama

Načítám