1. Přemýšlíme nad osvětlením

Hned u prvního bodu navazujeme na to, co jsme vám psali již během roku, nicméně opakování je matka moudrosti. Rozmohl se nám tady totiž takový nešvar - s přicházejícím automatickým svícením lidé vůbec neřeší, zda opravdu svítí. U některých aut stačí i malá viditelnost a ony stále jedou na denní svícení, tedy zezadu nejsou vidět. Přitom by stačilo jediné - uvažovat nad tím, zda nás ostatní vidí. Opačným extrémem je pak přílišné používání mlhovek. Mlhovky by člověk neměl vůbec pouštět, pokud není vidět na krok tak, že se ani nedá jet více než 50 km/h. Další věcí je, že mlhovka slouží hlavně k upozornění blížícího se řidiče za vámi, že tam jste. Pokud už vás dojel, zcela jistě o vás ví, takže mu nemusíte dále vypalovat oči rudou září.

2. Jezdíme vpravo

Na dálnicích se dvěma pruhy se již mnozí řidiči naučili autům za seou uhýbat do pravého pruhu, přesto se občas tvoří pomalu jedoucí vláčky aut kvůli dvěma prvním vozům, které neuhýbají doprava. Jasně, chápeme, že občas se na našich dálnicích v pravém pruhu jede špatně, ale zákon hovoří jasně a patří ke slušnosti vozům za vámi uhnout. Nejhorší je však situace na dálnici se třemi pruhy v jednom směru, kde většina lidí jezdí uprostřed i když je vpravo volno, čímž z tříproudé cesty dělají vlastně dvouproudou a blokují tak rychlejší auta za sebou v plynulém průjezdu, ačkoliv sami nejedou ani na hranici dálničního limitu.

3. Neblokujeme a nevychováváme rychlejší řidiče

Tento bod souvisí s bodem číslo 2. Mnohokrát se stává, že lidé mají tendenci domnívat se, že když oni jedou na hranici rychlostního limitu, nikdo jiný nemá právo je předjet, a tak schválně jednou v levém pruhu či dělají rychlejším řidičům naschvály. Je však nutno říci, že tachometr ve voze není kalibrovaným měřidlem a navíc nikdy nevíte, proč ten druhý spěchá - možná je zrovna v nouzi, ať už jde o blízké, o zdraví či jen o nepříjemnost jako je průjem. Od chytání rychle jedoucích řidičů má policie mnoho nových vozů a radarů, nehrajte si tedy na ruku zákona a raději nechte rychlejší jet pryč - ostatně je to i bezpečnější jak pro vás, tak pro ostatní.

4. Věnujme se řízení

Žádná rychlost, ale nevěnování se řízení je nejčastějším důvodem nehody na českých silnicích. Snažte se tedy při řízení neřešit nic jiného než to, co se děje kolem vás a jak bezpečně dojet do cíle. Obrovským problémem jsou dnes chytré telefony a známe to i z vlastní zkušenosti - občas má člověk tendenci dívat se do mobilu i ve chvíli, kdy by se měl naplno věnovat řízení, což je velká chyba. Správný řidič totiž kouká na cestu, ideálně do dáli, za auto před ním. Stejně tak řeší to, co se děje za ním a kolem něj.

5. Nestresujeme se a nenervujeme se

Stres za volant nepatří, i když sami víme, že se mu často nedá vyhnout. Stačí, aby vás omezilo několik aut na cestě, nebo když nestíháte, a už je požár na střeše. Člověk začne jednat impluzivně, nadávat a být nervózní. Ostatně asi to stejně jako my znáte také. Příští rok tedy buďme za volantem klidnější a řaději si pusťme dobrou hudbu.

6. Seďme správně za volantem

Řidiči dnes dělají dvě základní chyby - buďto za volantem leží rozvalení, což zhoršuje přehled okolo vozu i zvyšuje únavu na delších cestách, anebo jsou zejména dámy zcela nalepeny na volantu a opět nemají přehled o tom, co se děje kolem nich, protože nemohou ani správně vidět do zrcátek. Návodů jak dobře sedět je na internetu více než dost, pokud si tedy nejste jisti, raději se dovzdělejte.

7. Držme volant oběma rukama

Může to znít nemoderně, ale jediné správné držení volantu je oběma rukama v poloze třičtvrtě na tři. Téměř nikdo to však v dnešní době nepoužívá. Plno lidi jede jako Vin Diesel či ten člověk na fotografii níže, tedy s jednou rukou na vrchu volantu. V takovémto případě ale nemůže správně zareagovat na nenadálou situaci. Podobně jsou na tom lidé, kteří jsou rozvaleni na sedadle - ti většinou drží volant u levého spodního "rohu", opět jednou rukou. Snažme se tedy dělat věci správně - má to smysl.

8. Zlepšujme se aktivně v řízení

Jezdit autem je dnes již samozřejmá věc, proto málokdo řeší, jak jezdit správně. Stačí, že člověk vyjde z autoškoly a už si myslí, že vše umí. Realita je ale jinde, zejména když je výuka v autoškolách tristní a reálně naučí jen naprosté základy a i ty občas špatně. Zajímejme se tedy o to, jak řídit lépe, jak se neustále zdokonalovat. Zkoušejme různé kurzy, školy smyku a tak podobně. V autě může jít o život a navíc ten, kdo má auta rád a obdivuje i lidi z motorsportu, by měl automaticky chtít umět jezdit alespoň tak, aby se za něj nikdo nemusel stydět. Zkusme na tom tedy zapracovat.

9. Jezděme plynule

V mých očích je svatým grálem řízení na silnici jezdit svižně, ale plynule tak, aby i lidé v plně obsazeném autě netrpěli a vlastně ani nevěděli o tom, že jedete svižně. To znamená změnit přístup k používání brzd, chce to také hodně předvídat, zlepšit řazení a v neposlední řadě i způsob vybírání zatáček. Ve výsledku vám plynulost nakonec pomůže i k rychlosti, třeba na závodní trati.

10. Starejme se o své auto

Vždycky mě dokáže překvapit, jak zásadně se auto změní po vyměnění již unavených dílů. Dejte nové tlumiče a podvozek rázem ožije. Kupte kvalitní pneumatiky a auto se stane výrazně bezpečnějším. A v neposlední řadě nezapomínejte na pořádnou údržbu - pravidelnou výměnu brzdové kapaliny, oleje nejen v motoru, svíček a dalších věcí. Mít auto ve špičkovém technickém stavu by měl být základ.