Hlavní obsah

Co se stane, když v moderním autě odpojíte ABS?

Foto: Archiv Garáž.cz

Jednotka ABS a její čidla již dnes zdaleka nemají vliv jen na brzdění, případně stabilizační systém ve voze. Pokud odpojíte ABS, změní se toho opravdu hodně, často až nečekaně. My jsme to pro vás nyní vyzkoušeli.

Článek

Dnešní moderní automobil je nesmírně komplikovaná věc, kde jedna součást ovlivňuje všechny ostatní. Vůz tedy pracuje jako celek a jednotlivé okruhy jsou na něm závislé. My si to dnes budeme demonstrovat pomocí ABS. Před 30 lety to byla technologie pro ta nejlepší auta, dnes je to standardní výbava všech nových vozů. Na ABS a jeho čidla se však postupem času navalilo čím dál více práce. Co se tedy stane, když jednotku ABS odpojíte?

Rovnou říkáme, že je to špatný nápad a neměli byste to dělat. S takovýmto autem se sice dá jezdit, změní se na něm ale téměř vše. My to vyzkoušeli na běžné technice koncernu Volkswagen, kterou potkáváme dnes a denně naprosto všude, pod dohledem autorizovaného technika.

První věcí, která se po takovémto zásahu stane, je rozsvícení palubní desky mnoha varovnými kontrolkami, což se dalo očekávat. Po rozjezdu však funguje pouze otáčkoměr, ne rychloměr. Zajímavější však je, že palubní počítač najednou není schopen vypočítávat dojezd na nádrž a dramaticky kolísá rovněž ručička palivoměru. Po chvíli přijdete na to, že se tak děje na základě aktuální spotřeby, tedy když sundáte nohu z plynu, dojezd i palivo v nádrži "vzroste", zatímco při přidání klesá obojí k nule.

Foto: Archiv Garáž.cz

Celý vůz se navíc přepne do jakéhosi zvláštního "nevyladěného" módu. To znamená, že vůz jede o chlup hůře, než se zapojeným ABS, ale pořád zrychluje slušně. Změnilo se však i řízení, to najednou působí citlivěji, ale nevrací se tak snadno do středové polohy a obecně působí malinko tužším dojmem, jako by byl rovněž posilovač v nouzovém režimu, ale stále nějak funkční.

Dále samozřejmě nefungují asistenty, kupříkladu automatické brzdění a podobně. Co je však zajímavější, přestane fungovat rovněž couvací kamera.

Samozřejmostí je, že v takovémto režimu nefunguje stabilizace, ABS ani protiprokluz. Co je však nejdůležitější, nefunguje ani rozdělovač brzdného účinku. To znamená, že auto brzdí hůře a hlavně velmi brzy blokuje zadní kola, takže při ostřejším brzdění jde vůz do smyku. My byli vážně překvapeni, co vše takové jedno odpojení jednotky ABS napáchá! U jiných aut se však může chování lišit.

Reklama

Načítám