Hlavní obsah

Papírový jeřáb, ze kterého vám spadne brada

Foto: Archiv Garáž.cz

Asi každý z nás v mládí sbíral, stavěl nebo vyráběl automobilové modýlky. Dříve či později nás to pustilo, avšak mnozí se k tomu s přibývajícím věkem vracíme. My jsme každopádně objevili Michala Traje, který z dětských hrátek udělal umění. Staví modely z papíru, které vypadají jako ty reálné z kovu.

Článek

Tohle je mistrovská práce. Když jsme viděli Michalův jeřáb značky Tatra, tak jsme si mysleli, že je to úžasný kovový model s pracovní patinou, který si právě dělá přestávku mezi prací. Jaké bylo naše překvapení, když jsme zjistili, že jde o ručně vyrobený model z papíru. Michal Traj si z obyčejné dětské záliby vypěstoval profesionální dospělácké hobby, do kterého se pustil na sto procent. 

Foto: Archiv Garáž.cz

Teprve až když se podíváte na detaily postavené Tatry, začnete chápat, jak náročné musí tohle všechno být. A není to pouze o výrobě papírového modelu, ale například také o dokonalém malování. Podívejte se na pneumatiky, které nesou známky částečného ojetí či špíny, nebo rám auta, kterému neschází tolik typická koroze. Michal nás udivil svoji precizní prací, tak jsme jej kontaktovali a poslali mu několik otázek.

Michale, jak jsi se k tomuto koníčku dostal?

Modely z papíru stavím už od svých 14 let, kdy jsem se s tímhle zájmem setkal v časopise ABC. Postupně jsem se o tento koníček začal zajímat víc a víc. Na internetu jsem se dozvěděl o soutěžích a modelářských akcích, které se u nás v České republice pořádají. Navíc mě v tom posouvají i moji přátelé, kteří se mnou tenhle zájem sdílí. 

Foto: Archiv Garáž.cz

Snažíš se nějakým způsobem zdokonalovat?

Mým předchozím modelem byl přebarvený Kolos 813. Tenkrát jsem používal jen vodovky, kterými jsem řešil veškerou patinu. Asi byl dobře udělaný, protože díky němu se mě ujal můj nynější kamarád Michal Dostál, který je profesionálním modelářem. Dokonce se stavbou modelů zabývá na světové úrovni. A právě on mě učí nové postupy, radí mi co a jak zlepšit, co předělat, aby to vypadalo lépe a ještě věrohodněji. Jako další model jsem si vybral právě jeřáb T 148 AD 20. Zaujala mě předloha a to, že model není okoukaný, protože se na trh zatím v papírové podobě nedostal. Na Tatře jsem měl tak možnost vyzkoušet si různé postupy, které jsem se naučil nebo okoukal, ať už třeba na netu nebo od zmíněného kamaráda. Ale hlavně jsem použil airbrush techniku, modelářské barvy a přípravky, se kterými je možné model posunout blíž k realitě.

Foto: Archiv Garáž.cz

Popiš nám Tatru trochu detailněji

Jako základ modelu jsem použil vystřihovánku Tatry 815 AD 20. Ale předloha je oproti Tatře 148 v nastavbách značně rozdílná, takže jsem musel zkoumat fotky skutečných Tater, podle toho se držet a vyrábět si součástky sám. Stavba modelu mi zabrala přibližně rok a půl práce, ale ne souvislé. Model jsem stavěl ve volném čase a po večerech, kdy jsem měl víc času. Zároveň s tím jsem musel řešit studium na stavební průmyslovce, takže to nebylo úplně jednoduché. Nejtěžší pro mě byla kabina stroje, protože nemá žádné hrany. Vše je zaoblené, což je při práci s papírem docela problém. Řešil jsem to sestavením z papíru napuštěným vteřinovým lepidlem a následným broušením a tmelením. Jen tahle činnost mi zabrala asi tři týdny. Dalším oříškem bylo napasování kabiny na podvozek s motorem. Kromě papíru jsou na modelu použity leptané doplňky jako třeba nářadí. Dále pak dřevěné klíny, podložky pod stojny jeřábu, řetízky na imitaci různých součástek na rameni a taky na řetězy pro závěs na hák. Podložka je ze sádry na dřevěném podstavci a z tohoto materiálu jsou vyrobeny také betonové panely. Na okolí jeřábu jsem použil různé travní foliáže, posypy a také listí, které je vypalované laserem.

Reklama

Načítám