Ani taková neprůstřelná klasika, jakou je britský Land Rover (pravda, s indickými vlastníky), musí jít s dobou. Po nuceném konci legendárního Defenderu, kterému srazily vaz evropské směrnice, se tiše rozloučil i s dalším ryze terénním strojem: Discovery. Tedy ne tak úplně, Discovery pokračuje ve své nové generaci dál, ale minimálně svým zaměřením a opticky se řadí mezi trendová SUV, která sice vypadají dobře, ale moc do nich nenaložíte a do terénu se jim nechce už vůbec. Pro pravověrné fandy hranatých „landů“ je to sice důvod k uronění slzy, nicméně má to i svá plus – ceny ojetých Discovery by teoreticky měly jít s příchodem nové generace dolů, což dává naději na vlastnictví úžasného stroje i lidem žijícím z platu.

Land Rover Discovery začal psát svůj román už v roce 1989. Série 1 vydržela v nabídce devět let, než ji vystřídal následovník druhé generace, který však vypadal spíš jako velký facelift „jedničky“. Skutečná změna přišla až v roce 2004, kdy se klasický rám integroval do karoserie a Land Rover Discovery 3 se od základu proměnil. Radikální řez sebou samozřejmě nesl porodní bolesti třetího vydání Disca, s nímž šla ruku v ruce nespolehlivost korunovaná fatálními závadami koncernového turbodieselu 2.7 V6, nad jehož zadíráním kroutí hlavou opraváři motorů ještě dnes. Generální oprava často dosahuje ceny nejzbědovanějších kusů a proti zadřenému šestiválci jsou následné kolapsy turbodmychadel, zlobící automaty či poruchy vzduchového pérování drobnostmi.

Vyobrazený Land Rover Discovery však „trojkou“ není, jde o poslední verzi 4, která je ze všech nejlepší. Podobně jako v případě posunu generace 1 na 2 (i když údajných 720 změn není málo…) se i v případě „čtyřky“ jedná o velmi rozsáhlou modernizaci „trojky“. Land Rover Discovery 4 se představil v roce 2009 a spíš než jiná příď a záď s novými světlomety a nárazníky ho odlišil proměněný interiér. Ještě osm let po premiéře to tady vypadá nejen uklizeně a bytelně, ale také hodnotně a příjemně. Kabiny Land Roverů mají svoje kouzlo, jsou všechno jen ne nudné a k tomu ještě praktické a plné odkládacích prostor. Speciálně pak provedení modelového roku 2012 a mladší, kde trčící klasický volič automatu vystřídalo výsuvné otočné kolečko z Jaguaru XF. V Land Roveru již nezlobí, takže se drahé výměny celého modulu jako u Jaguaru už netřeba obávat. Spíš si budete užívat královského prostoru, jeho původ odhaluje velký půdorys a hranatá karoserie vysoká 1,9 metru! Na sedadle řidiče si tak připadáte jako na kapitánském můstku a musíte si ho zasloužit – v nejvyšší poloze vzduchového pérování máte sedačku 88 cm nad zemí, tedy nic pro napoleony nebo minisukně. Intimity si vpředu díky široké kabině a masivnímu tunelu tolik neužijete, na druhou stranu se dozadu pohodlně vejdou tři cestující vedle sebe, což dnes umí už jen velká MPV nebo Multivan. A o zavazadla se také strachovat nemusíte, po strop se jich do Discovery navršíte hodně přes kubík a ve dvou odvezete 2558 litrů, navíc můžete mít také sedmimístné provedení. Land Rover Discovery je tedy opravdu multifunkční vozidlo napříč segmenty, což v jeho případě není jen marketingový blábol, ale holý fakt.

A navzdory masivní 2,5tunové hmotě není ani tak těžkopádný jako Pajero nebo Land Cruiser, jízda v něm baví na všech površích. Každopádně hledejte verze modelového roku 2012 a mladší, které mají nový osmistupňový automat ZF (s výsuvným voličem, manuálně lze řadit páčkami pod volantem). Ten dokáže efektivněji využít síly šestiválcových turbodieselů: slabšího TDV6 a biturba SDV6. Land Rover se po malé modernizaci Discovery 4 definitivně rozloučil s turbodieselem 2.7 V6 a vsadil na tyto dvě povedené jednotky. Základní TDV6 se 155 kW uspokojí jen klidnější povahy, na plně naložený třítunový offroad je potenciál motoru na hraně. Zato dvěma sekvenčními turbodmychadly přeplňovaný šestiválec SDV8 s výkonem 180 kW (později 190 kW) a hlavně zemitým točivým momentem 600 newtonmetrů dosahovaným ve 2000 otáčkách, dokáže na stovku dosprintovat za 9,3 sekund a kdyby ho omezovač neklepl přes prsty ve 180 km/h, letěl by Discovery 4 určitě přes dvě stě. Spotřeby se přitom nemusíte bát, v pohodě se dá jezdit do deseti litrů a při klouzání krajinou se dá dostat k osmilitrovým hodnotám. Za vším stojí právě osmistupňový automat ZF udržující otáčky při zemi a vyžívající plochou momentovou křivku dvouturbového agregátu.

Výběr správné verze je v případě Discovery 4 klíčový. Na druhou stranu zas taková věda to není a skromná nabídka na českém trhu ojetin usnadňuje výběr – na serveru Sauto.cz jsme našli pouhých 29 nabídek D4. Pokud chcete benzin, rovnou na to zapomeňte, nabízel se jen sporadicky jako V6 a V8 na vybraných trzích v Evropě a samozřejmě za mořem. Turbodiesel SDV6 je ale tak dobrý, že o zážehové alternativě nemá cenu uvažovat. Pod půl milionu se ale nedostanete v žádném případě, perspektivní kusy přijdou na tři čtvrtě milionu a za zánovní vozy si majitelé řeknou klidně milion. Za jedním takovým jsme zajeli, abychom se dověděli něco ze života s Disco „čtyřkou“. Ideální varianta zní SDV6 s rokem výroby/modelovým rokem 2012 a mladší, výbava HSE, sedmimístné provedení a řádný servis. Přesně takovým Land Roverem jsme se svezli, abychom uvěřili slovům majitele: „Discovery mám více než čtyři roky, ale stále mě baví, mnohem víc než můj poslední Mercedes-Benz S 350 Bluetec, který byl jednou tak dražší. V servisu jsem byl za těch 110 tisíc kilometrů neplánovaně jen jednou, závada na čidle v motoru uvedla vůz do nouzového režimu, jinak vše ok,“ chválí jedinečný Land Rover spokojený vlastník, který bohužel neví, čím vůz nahradit. Ano, Land Rover už nikdy nic tak všestranného nevyrobí a nástupce páté generace už od pohledu nemůže plnit to, co dokázal jeho předchůdce.

Pokud jde o provozní a servisní náklady, samozřejmě nebudou tak lidové jako u Octavie TDI. Na druhou stranu vás ale nemusí brát mrákoty z předraženého autorizovaného servisu německých prémiovek, byť i ty se už naučily aplikovat cenově výhodnější programy pro starší vozy. Například kosořský autorizovaný servis Def-Tec si za hodinu práce na čtyřletých Land Roverech účtuje 1319 korun a dokáže vám poradit při výběru ojetiny. Obecně se servisní náklady Land Roverů blíží spíš vozům Volvo než Audi/BMW/Mercedes-Benz. Majitelé těžkých SUV obvykle hořekují nad vyšší spotřebou pneumatik a brzd, svižně jezdící „piloti“ Touaregů, neřku-li BMW X5/X6 s agresivně nastavenou geometrií každých 20 tisíc kilometrů mění gumy a brzy si o výměnu řeknou nedlouho poté. Ne tak Land Rover Discovery, jehož podvozek je k pryžím přívětivější a vyrovnaná jízda s masivním brzdným účinkem motoru dokáže ve spolupráci s citlivým zacházením šetřit právě drahé brzdy.

Hranatý Land Rover Discovery není pro každého a manželka toužící po kulatém trendovém SUV vás s ním nejspíš pošle někam. Jak hloupé, protože s Discovery 4 se tak náramně funguje v každodenním životě. Je velký nejen zvenčí, ale také uvnitř, na vzduchovém podvozku až sedmičlennou posádku hýčká, jeho provoz při řádném servisu nestojí nesmyslné částky a velmi dobře si drží hodnotu. Jistě, tak univerzální auto už v dnešní době těžko někdo vyrobí. Tak kupujte, nebudou!