Když se řekne Audi TT, většina petrolheadů ohrne nos. A pod tíhou argumentů jízdního distalentu první generace se ani není čemu divit. Ostatně, co chtít o krátkého kupé postaveného na podvozku Golfu IV s vlečenou zadní nápravou (víceprvek měly jen verze s pohonem všech kol quattro), jehož podvozek nestíhal potenci čtyřválcových turbomotorů schopných dostat „té-téčko“ až na 250 km/h. Mnozí z nás si ještě pamatují aférku, kdy na německých dálnicích docházelo k nehodám kvůli vlající zádi, kterou následně po úpravách umravnil malý spoiler a jiný setup podvozku a stabilizačního systému. Přesto je Audi TT první generace oblíbené kupé, jehož ceny padají až k magické hranici 100 000 Kč za nejzbědovanější kusy. Důvodem je design a styl, pak také celkem zajímavé a svým způsobem zábavné jízdní vlastnosti s přesným řízením a řazením, jakož i udržitelné provozní náklady. Platí to o čtyřválcích 1.8 Turbo s výkonem 132 nebo 165 kW (pouze jako quattro) se spotřebou kolem 10 litrů na 100 km (kvůli nízké statické kompresi je skoro jedno, jestli jezdíte s lehkou nohou nebo svižně, spotřeba zůstává konstantní), kde se opravdu vyplatí kvůli riziku zakarbonování měnit kvalitní olej po roce nebo 10 000 km. Na těžký agregát 3.2 V6 zapomeňte, zhoršuje už tak nevalnou agilitu a navíc u něj existuje riziko ulomení ventilu z důvodu nedostatečně chlazené hlavy válců s konečnými fatálními následky a opravou přesahující cenu vozu.

Jenže my tu naštěstí mluvíme o další generaci postavené již na platformě minulého Audi A3. Druhé vydání Audi TT (s kódem 8J) se na trhu představilo v dubnu 2006, aby zachovalo nadčasovou technicistní siluetu předchůdce, ale citelně vylepšilo technický, zejména pak podvozkový základ. Ten se hlavně vzadu opírá o víceprvkové zavěšení kol, i pokud jde o verze s pohonem přední nápravy, což citelně zlepšilo handling a jistotu na nerovné vozovce. Každopádně se druhá generace Audi TT jala cestou méně zženštělou a na 4,2metrové délce dokáže nabídnout design, za který se ani po deseti letech nemusíte stydět před barem v centru Prahy. A sportovní derivát TTS, jenž se na trh dostal dva roky po uvedení druhého „té-téčka“, decentně rozvíjí dynamiku celku. Model TTS se v roce 2008 stal nejvyšší verzí řady TT (Audi si však ještě nechalo místo pro pětiválcové turbo TT RS) a byl k dostání jako kupé i roadster. Na první pohled ho identifikujete hrubším rastrem grilu chladiče, agresivnějšími nárazníky, pásky diod denního svícení v hlavních xenonových světlometech Plus, hliníkovými kryty zrcátek, přiznaným zadním spoilerem či difuzorem mezi čtyřmi koncovkami výfuků. A protože k extrovertní povaze Audi TT patří adekvátní kolor, naše TTS z vesteckého bazaru Sape-Cars zdobil výrazný oranžový lak, pro ostré „té-téčko“ tak typický. V podobné barvě si mnozí pamatují také Audi S3 druhé generace, které má s TTS dost společného.

Kromě báze jde také o samotný motor, zážehový čtyřválec 2.0 TFSI o výkonu rovných 200 kW dosahovaných při 6000 ot/min-1. Ten samozřejmě vychází z notoricky známého přímovstřikového dvoulitru, který koncern Volkswagen v minulém desetiletí montoval snad do všeho včetně Octavie RS. Jde o vcelku spolehlivý agregát, který se v průběhu času s probíhajícími modernizacemi podařilo vyladit do slušné výdrže. Ovšem vyžaduje také odpovídající zacházení: zahřát na provozní teplotu (nejen vody, ale i oleje!), tankovat benzin s minimálním oktanovým číslem 98, dochlazovat turbo a hlavně používat kvalitní olej ideálně v režimu zkrácených výměn po roce či 15 000 km. Pokud s TFSI budete zacházet slušně, odmění se vám houževnatostí i ve své vysokovýkonné verzi 200 kW, neboť jeho výhodou bývá robustnost a předimenzovanost – ostatně v okruhových hračkách KTM X-Bow snáší „čipování“ až k pěti stům koní. Jeho vnitřnosti odpovídají vysokým výkonům, proti sousedovic Octavii RS TSI má agregát TFSI v Audi pevnější hlavu válců z odolnější slitiny, vstřikovače s větším průměrem, tužší blok, silnější pístní čepy a ojnice, odlišné časování ventilů a samozřejmě masivnější turbo s větším plnicím tlakem až 1,2 baru.

Vozy Audi si drží velkou oblibu díky kvalitnímu provedení jak zvenčí, tak hlavně uvnitř, což potvrdil i konkrétní testovaný kousek zkraje produkce TTS. Modelový rok 2008 a 150 tisíc ujetých kilometrů byste pomerančovému kupé nehádali, uvnitř vypadá skvěle a moderně ještě dnes. S oranžovo-černým outfitem ladí stejně situovaná kabina se sportovními sedadly, které TTS dostalo do série spolu s čalouněním odolnou a kvalitní kůží Nappa a výhřevem. Bohatá výbava svého času topmodelu řady TT odpovídala základní ceně bezmála 1,3 milionu korun, takže obsáhla automatickou klimatizaci, hliníkové dekory (žádný plast, pravý kov), zploštělý multifunkční volant a také řadu příplatků – v našem případě třeba barevnou navigací s DVD (v příplatku stála svého času 92 tisíc korun), která i dnes funguje naprosto skvěle stejně jako zvučné stereo Bose. Je evidentní, že Audi TT vznikalo ještě v dobré době před deseti lety, kdy se ještě zdaleka tolik nešetřilo...

S tím také souvisí mechanická robustnost patrná už při prvních kilometrech. Stačí jen otevřít dveře a pevné aretace vytvoří příznivý dojem pokračující jízdou prostou pazvuků. Masivní interiér s pečlivým zpracováním a perfektními sedadly pomáhá stejně jako sériové adaptivní magnetické tlumiče, které v komfortním režimu dokážou zajistit relativně snesitelný komfort jízdy i na velkých 18“ kolech. Ta spolu s pneumatikami šířky 245 milimetrů fungují na vyžehleném asfaltu lépe, než byste do Audi řekli a ani sto padesát tisíc kilometrů se na kondici pečlivě servisovaného vozu nestačilo nijak výrazněji projevit. Ano, samozřejmě že se karoserie víc kroutí a na vlnách může vrznout, tuhost vozům Audi vlastní však překvapuje i na dnešní poměry. Ven toho sice moc nevidíte, ergonomie a posaz téměř na podlaze se do sportovního kupé hodí. Při běžném cestování budete jezdit kolem 8 litrů na 100 kilometrů, svižnější tempo znamená další dva, tři litry navíc. Za 15 litrů vysokooktanového naturalu se ale svezete už skvěle a bude vás to bavit. Podvozkové modifikace a hlavně adaptivní tlumiče, které jsou mimochodem mnohem odolnější než standardní, zajištují vozu agilitu a neutrální chování prosté nedotáčivosti, tak typické pro nesmyslné šestiválcové TT. Model TTS se tak dá označit za opravdu sportovní a efektivní auto, s nímž sice driftovat moc nejde, ale lehké powerslidy díky plně vypínatelné stabilizaci zvládne. Síly na to má dost, a přestože zde pohon 4x4 quattro není tím typickým quattrem s mezinápravovým diferenciálem, i Haldex spojka čtvrté generace odvádí dobrou práci a při dodržených intervalech výměny oleje po 60 000 km s ní nejsou problémy. Navíc na zadní kola posílá určité procento hnacího momentu vždy a dokáže se úplně sevřít. Kaňkou na pozitivním dojmu je tak snad jen tupé řízení.

Cena 580 tisíc korun za vyobrazené Audi TTS dokládá oblíbenost této výjimečné verze a reflektuje výbornou kondici vozu. Obyčejné „té-téčko“ druhé generace však můžete mít už od nějakých 250 tisíc korun za předokolky s přeplňovaným dvoulitrem o výkonu 200 koní. Ten patří k ideálním pohonům, někoho může také okouzlit úsporný turbodiesel 2.0 TDI/125 kW, který ale vzhledem k jeho servisní pověsti nedoporučíme stejně jako těžký šestiválec 3.2, který sice hezky zní, ale totálně rozbourá jinak slušné jízdní chování Audi TT.

Ceny servisu

Audi je prémiová značka s cenami servisu tomuto faktu odpovídajícími. Těžko ale někdo bude s desetiletým exemplářem vyhledávat zázemí autorizované dílny Audi s hodinovou sazbou 1500 Kč. Naštěstí koncernová technika společná pro zbytek vozů VW, Seat a Škoda citelně zlevňuje neautorizovaný servis o druhovýrobu, v níž se dá spousta dílů sehnat za příznivé ceny a v bohatém výběru. Dobrou zprávou je, že spousta Audi TT byla jako třetím vozem v bohatých rodinách, které jim dávaly tu nejlepší péči.

Na Pikes Peak bez řidiče

Audi s autonomním řízením koketuje už léta a jedním z prvních počinů bylo právě TTS, které ve zkušebním exempláři vylétlo na slavný Pikes Peak během 27 minut. Bez řidiče. Sice žádná sláva, živý člověk by těch 4300 metrů urazil zhruba o 10 minut dřív, ale vzhledem k době, kdy test vznikl, je to slušný výkon. Elektronikou pilotované Audi TTS přitom v jednom z úseků dosáhlo rychlosti až 76 km/h.