Můžete se přít, nesouhlasit, ale to je to jediné, co s tvrzením o tom, že je Porsche 911 nejúspěšnějším sportovním vozem historie, můžete dělat. Legenda legend se s nezměněnou siluetou vyrábí už přes padesát let, čímž se těžko může pochlubit někdo jiný. A pokud po „devětsetjedenáctce“ zatoužíte, nejdostupnější cestou k ní je přelomový model 996, který v roce 1997 přešel, k nevoli všech zarytých fandů, od vzduchem chlazeného motoru ke kapalině. Ceny nejlevnějších kusů stačily spadnout pod 300 000 Kč a perspektivní exempláře v dobrém stavu koupíte v pohodě do půl milionu. Jeden z takových zachovalých vozů jsme měli pár dní v ruce, abychom přišli na to, že vlastnit Carreru není nic nedostupného.

Více než kdekoliv jinde zde funguje nejen strašák likvidační ceny zničeného motoru či převodovky, ale také horentní sumy předepsaného servisu, který musíte absolvovat i kdybyste měli 911ku ustájenou v garáži. Ano, značkový servis Porsche, který je u nás navíc jen v Praze, Brně a Ostravě, si účtuje hodinové sazby kolem čtyř tisíc korun a litr oleje Mobil 1, jehož plochý šestiválec spolkne přes osm litrů, si také nechá tučně zaplatit. Takže nemusíte být Andrej Babiš, abyste si spočítali, že jen prohlídka a výměna oleje s filtrem by hrubým odhadem stála minimálně patnáct tisíc korun. A přitom se starým Porsche dávno pozbytým záruky můžete to samé pořídit za třetinu – stačí, když zajedete do nezávislé dílny, kde zkrátka nepřispíváte na drahý palác jako na pražském Proseku s recepční, která si do showroomu odskočila z přehlídkového mola. Například v říčanském servisu Flat Six si za hodinu práce mechanika účtují 600 Kč, za litr oleje, ve stejné normě jako předepisuje výrobce, zde dáte dvě stovky (drahý Mobil 1 opravdu Porsche nepotřebuje, stačí Pentosin), což spolu s diagnostikou a prohlídkou vyjde bratru na pět tisíc korun českých. Samozřejmě, že ceny součástek bývají logicky dražší, než když dáte na dílnu rodinnou Octavii TDI, nicméně jestli jste někdy měnili brzdy na Subaru Impreza WRX STI, bude pro vás Porsche příjemnou změnou k levnějšímu. Spotřební věci se totiž dají docela dobře sehnat v druhovýrobě, kde naopak ale schází plechařina. Z toho plyne jasné ponaučení – když Porsche 911, tak jedině s havarijní pojistkou. „Vzhledem k dobrým vztahům s pojišťovnou Allianz se za roční havarijní pojištění u aut starších deseti let dokážeme dostat na nějakých 25-35 tisíc ročně,“ komentuje pozitivní stav věci Petr Dostál, jednatel firmy Flat Six.

Naštěstí Porsche 911 generace 996 už není tak záludná zákeřnost jako dávné devětsetjedenáctky, které ve verzích před příchodem posledního „vzduchu“ 993 měly primitivní zadní úhlovou nápravu odpruženou torzní tyčí. Takové 911ky dokázaly ustřelit zadkem v přetáčivém smyku tak, že jste museli mít hodně rychlé ruce na jeho srovnání. Od modelu 993 se však zadní náprava změnila v revoluční prostorové řešení se šikmými a podélnými rameny z hliníku včetně nápravnice. Ta svými přesně definovanými změnami sbíhavosti v celém spektru zdvihu kola umí korigovat chování vozu v zatáčce tak, aby bylo co nejvíce neutrální. Model 996 pak prošel další modifikací zadní nápravy - v zásadě však jde o řešení 993ky, přičemž přední zavěšení funguje na principu McPherson s příčným a do něj vetknutým šikmým ramenem. Takže když nad vším bdí sériový stabilizační systém PSM, není důvod se Porsche 911/996 bát tím spíš, když jde o provedení s pohonem 4x4 s ještě neutrálnější či spíše nedotáčivější charakteristikou. Porsche Stability Management lze ale samozřejmě zcela deaktivovat krátkým stiskem tlačítka na palubní desce.

Pohon všech kol bývá v poslední době dost žádaný, ovšem v případě Carrery 4 modelu 996 jde jen o jakousi vyprošťovací variantu, která na přední nápravu posílá přes viskózní spojku pět procent točivého momentu. Jenže přední diferenciál a roura hřídele vedoucí dopředu jsou součásti hrozící potenciálními investicemi a pak samozřejmě také znamenají více hmotnosti na přední nápravě, horší rozložení a mírnou devalvaci unikátních jízdních vlastností modelu 911. Navíc „čtyřkolka“ je u vozu s motorem za zadní nápravou opravdu jen psychologickou berličkou než faktickým přínosem lepší trakce. Druhým diskutabilním prvkem konstrukce Porsche 911 bývá samočinná převodovka Tiptronic. Každopádně jde o pochopitelnější „extras“ než pohon 4x4 – šestistupňový manuál sice řadí krásně mechanicky (obzvlášť se zkrácenou kulisou příplatkového short shifteru), ale popojíždění v koloně dokáže dost zaměstnat svalstvo levé nohy. Samotná změna převodů u ojetých vozů pak vyžaduje trošku citu, takže automat vám vymlouvat nebudeme, tím spíš, když umí sázet kvalty pomocí tlačítek na volantu. S manuální převodovkou se pojí ještě jedna patálie, a to nízká životnost synchronizace druhého stupně. Při zkušební jízdě zkuste rychle přeřadit z jedničky na dvojku, a pokud se ozve nehezký zvuk „počítání zubů“, bude zmíněný synchron špatný. Tyto problematické synchrony na dvojce trápily vozy do roku výroby 2003 a některým majitelům byly vyměněny v garanci.

A nyní srdce vozu: šestiválcový agregát objemu 3,6 litru (dříve 3,4 l) s protiběžnými písty. S předchozími šestiválci nemá motor M96/01 pro 996ku společného skoro nic, kromě koncepce a počtu válců. Zásadní novinkou se stal přechod od chlazení vzduchem na kapalinu, díky složitému výfukovému potrubí se ale podařilo zachovat charakteristický chraplavý zvuk, který je pro svou mechaničnost opravdovou lahůdkou ve všech sférách otáček – už od tisíce motor neuvěřitelně táhne, aby jeho výkon vygradoval nad 4000 ot./min-1. Konstrukce samotného hliníkového bloku je zvláštní tím, že nepoužívá žádné vložené válce. Aby byla zachována potřebná odolnost vnitřních ploch válců proti otěru, jsou opatřeny vrstvou Nikasilu. To funguje perfektně, ovšem za cenu vyšší spotřeby oleje vlivem netěsností, takže mezi servisními intervaly můžete klidně litr až dva dolít. Proto se vyplatí mít litrovku maziva stále při sobě, ostatně v maličkém 100litrovém kufru v přídi nebude ani moc cestovat. Hlava válců je čtyřventilová, vymezování 24 ventilů se děje hydraulicky a rozvody jsou zde poháněné řetězem. Přesněji pěti řetězy: třemi menšími a dvěma hlavními pohánějícími výfukové vačky. Správné napnutí všech řetězů zajišťuje trojice napínáků a fakt, že řetězový rozvod je bezúdržbový, berte opravdu s rezervou. Napínáky mají svou životnost a časem povolí, což poznáte podle chrastivějšího zvuku volných řetězů. Dejte na to pozor, účet za opravu „potkaného“ motoru může být klidně 200 tisíc korun. Ovšem napínáky vydrží nějakých 250 000 km. Občas se Porsche 911/996 ještě potýká s kolísajícím volnoběhem vlivem netěsného Variocamu (elektrohydraulický systém měnící časování sacího rozvodu přes plynule natáčený vačkový hřídel).

Pravidelně servisované Porsche 911/996 vám dá ochutnat svět sportovních aut horních deseti tisíc za cenu nového Golfu, a pokud mu dáte to, co potřebuje, budete ho mít navěky. Spolehlivost udržovaných kusů je bezpříkladná stejně jako dílenské zpracování, odolnost vůči korozi či kvalita interiéru. Jeho ergonomie a prostornost sice má rezervy, ale jakmile se zabydlíte, nebude vám – na rozdíl od 993 – scházet nic z moderních aut. A vzít můžete i děti, zadní nouzová místa jsou pro ně jak stvořená a když jedete ve dvou, na sklopená opěradla bez problémů uložíte velká cestovní zavazadla. Spotřeba se reálně pohybuje kolem 12 litrů, s citlivou nohou se ale dá jezdit i do deseti litrů na sto a konstantní dálniční stotřicítka konzumaci dokáže srazit až někam k 8,5 l/100 km. Ovšem počítejte s tím, že kvůli vysokému kompresnímu poměru 11,3:1 agregát vyžaduje benzin s minimálním oktanovým číslem 98. Co byste ale pro svou Carreru neudělali...

Ceny servisu

Vzhledem k ceně zkoušeného vozu by byl nesmysl jezdit do autorizované dílny, kde za malou prohlídku můžete nechat klidně 20 tisíc. A přestože Porsche nabízí slevové programy pro starší vozy, vyplatí se najít nezávislé specialisty s třetinovými cenami. Víc než kde jinde v případě 911ky platí hlídat olej. Nemusí jít nutně o Mobil 1, ale měnit určitě za 1 rok/15 000 km místo předepsaných 2 let/20 000 km. Motor si rád na oleji pochutná, a přestože ho uvnitř koluje přes 8 litrů, hlídejte jeho hladinu – nikoliv ryskou, ale po nastartování na displeji!

Flat six praha

Pokud byste Carreru dávali do autorizovaného servisu, standardní hodinová sazba je kolem čtyř tisíc korun (v programu youngtimer asi polovina). Nezávislý specialista na Porsche, firma Flat Six sídlící kousek od D1 za Prahou směrem na Říčany, si účtuje zlomky této ceny: na vyobrazenou červenou 911ku začíná hodinová sazba na 600 Kč, přičemž zde zvládnou všechny běžné úkony na vozy Porsche včetně diagnostiky. Podrobnosti najdete na www.flat6.cz