Hlavní obsah

Pět nejlepších policejních aut na světě.

Foto: Archiv Garáž.cz

Jistě, policie nemá u nás nejlepší pověst. Nedávno nás mlátila obuškem na národní a jak ukázali kluci z plzeňské zásahovky, rádi mlátí někteří policisté občany dodnes. Ale ty jejich služebáku, ty jim občas závidíme

Článek

Dobrá, ten úvod nebyl vůbec hezký, většina členů Policie jsou profesionálové, kteří svou práci dělají dobře. Ale všude máte pár procent lidí, kteří vám kazí vaši pověst, jsou mezi cyklisty, mezi řidiči kamionů i mezi námi řidiči. Tak držíme policii palce, aby jim příště nikdo to jméno podobně zbytečným machrováním nekazil a půjdeme se raději věnovat těm autům, co říkáte?

Itálie – Cuore Sportivo, rozzuřený býk a hřebec z Maranella

Foto: Archiv Garáž.cz

Na původní Italian Job koukám já pochopitelně kvůli Miníkům, ale i zbytek vozového parku téhle krimi komedie je skvělý. Zejména policejní Alfa Romeo Giulia Super má šmrnc. Hranatý sedan si v honičce vede dobře a kdyby mu vychytralí Britové nestavěli do cesty překážky vzniklé z dopravní zácpy, určitě by s ním měli větší potíže. Navíc ta vojenská zelená propůjčovala Alfě dost zlověstný vzhled. Pak se ale Enzo Ferrari rozhodl věnovat římské policii svůj model 250 GTE a bitvu o nejlepší italské auto vyhrál on. Římský policista Maresciallo Spatafora si za jeho volantem vedl tak dobře, že mu dokonce bylo nabídnuto místo v továrním týmu Ferrari. A on odmítl, protože práce u policie jej bavila víc. Jednou prý dokonce s Ferrari sjel slavné Španělské schody, když pronásledoval francouzského kriminálníka v jeho Citroënu DS. Kéž by z toho existovala fotka. Jistě, v nedávné minulosti měli karabiníci i Lamborghini Gallardo, ale stejně neměli takový styl, jako Spatafora.

USA – Zkrocený divoký hřebec

Foto: Archiv Garáž.cz

Počátkem 80 let už kalifornská dálniční patrola nestačila zbohatlickým floutkům a jejich nadupaným sporťákům. I šerifové potřebovali nějaké auto, které drzým pouličním závodníkům zatne tipec. A získali ho ve třetí generaci Fordu Mustang. Pod kapotou byl osvědčený pětilitrový osmiválec, který poháněl i policejní sedany, ale v lehčím kupé fungoval ještě lépe. Ford navíc vylepšil chladící systém a maximálku dostal na 232 km/h. Pro silniční piráty byl Mustang SSP (Special Service Package) noční můrou. Po službě se vysloužilé služební kousky s manuálem staly nejčastěji hrdiny sprintů, kde byly vhodným autem k přestavbě.

Velká Británie – Hatchback s osmiválcem

Foto: Archiv Garáž.cz

Nejlepším britským autem pro Středoevropana hltajícího seriály, jako Dempsey a Makepeace a Profesionálové, je jednoznačně Rover 3500 V8, tedy vrcholný model limuzíny SD1. Motor Rover patřil v Británii k těm nejoblíbenějším, když byl zabalen do karoserie inspirované Ferrari. Pomalu jste měli radost, že vás policie zastavuje. Slavná je i historka, kdy policista vezl jedny játra na transplantaci z letiště Stansted v Essexu do nemocnice v londýnském Kensingtonu. Trasu dlouhou 40 km zvládl za fantastických 35 minut, to vše navíc v páteční špičce. Chce to vidět, že jo? Nebudu sketa a dám vám odkaz – tady.

Nizozemí – Otevřené Porsche

Foto: Archiv Garáž.cz

Ano, země, kde je legální kouřit marihuanu, opravdu koupila svým policistům Porsche 911 Targa. Alespoň že se sporťáky dostaly opravdu na tamní dálnice. Jinak ano, Porsche v policejním sboru není až tak raritní, No Bonrata s Herzbergerem v Cobře 11 si pamatujeme všichni. Ale Jen Holanďané měli otevřenou verzi Targa. Prý se tak mohli policisté v autě vztyčit a ve stoje řídit dopravu, což by v kupé nemohli. Jasně! Navíc se do Targy policisté vešly i s helmou na hlavě. Ale stejně si myslím, že to byla jen vyčůranost. Ale přejme jim to, kdo by nechtěl v práci otevřenou Carreru s šestiválcem 3.2 l.

Francie – Závan rally a avantgardy

Foto: Archiv Garáž.cz

Dálniční četnické patroly měly vždy zajímavou techniku a většina z vás si vzpomene na sedany Renault 21 Turbo a Peugeot 405 T16. Jenže Francouzi střežili dálnice i s luxusním Citroënem SM s motorem Maserati V6 pod kapotou. To bylo vážně jedno z nejelegantnějších policejních aut na světě. Ještě lépe zní ale používání rally speciálu Alpine A110. To auto platonicky zbožňuju už léta, mám ho radši než Stratos HF. Kdybych věděl, že se dostanu za jeho volant, možná bych se upsal i k tak příšerné práci, jako je dělat dopraváka.

USA – Netradiční seveřan

Foto: Archiv Garáž.cz

V USA tradičně roli policejního auta dostává Ford Crown Victoria s V8 pod kapotou, který je jen posledním v dlouhé řadě podobných full size sedanů. Ty ale měly v 70. letech v Aspenu problém, protože podmínky zimního resortu jim nedělaly dobře. Tamní šéf policie se tedy rozhodl koupit auto od někoho, kdo v podobných podmínkách žije neustále – od Švédů. Zajímavá taktika, protože Saaby nepatří k nejpopulárnějším autům policie ani ve zbytku Evropy. Saab svůj typ 99 nabídl tamní policii za velmi výhodných finančních podmínek, aby trochu zlepšil své jméno v USA, kde zatím nešlo o známou automobilku. Tehdejší policejní šéf Bill Linn dodnes s nadšením vzpomíná, jak jim Saab prezentoval své schopnosti na zamrzlém jezeře. Pak už bylo jasné, že to bude nový služebák. Nakonec severská automobilka dodávala zimnímu středisku svoje auta po několik dalších let a došlo i na typ 900 a 9000.

Reklama

Načítám