Hlavní obsah

Nabíjení hybridu a elektromobilů bude hračka

Foto: Archiv Garáž.cz

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Současným největším problémem elektromobilů je jejich dojezd a nabíjení. Během dvou let se dočkáme standardního dojezdu kolem 500 km, ale BMW už nyní vyřešilo problém s nabíjením díky indukční nabíječce. Má i vysokou účinnost.

Článek

Kabely, různé redukce a další problémy znepříjemňují v současné době život s elektromobilem. V České republice je problém markantnější, protože rychlonabíjecích stanic je minimum. Řešení našlo právě BMW, které se rozhodlo vyvinout indukční nabíječku. Vlastně podobný systém, který možná doma používáte pro nabíjení zubních kartáčků nebo mobilních telefonů. Podobná technologie už v autech funguje, jako indukční nabíječka mobilních telefonů a je to velmi příjemná vychytávka. Stačí položit telefon do přihrádky a ten se bez jediného kabelu dokáže nabíjet. Takhle to teď budou umět hybridní modely od BMW, respektive následně elektromobily.

Foto: Archiv Garáž.cz

BMW vyvinulo speciální podložku, kterou si budete moci dát do domácí nebo pracovní garáže, dokonce ho lez umístit také venku a bez kabelu tak dobíjet baterie svého plug-in hybridu. Bezdrátové dobíjení BMW Wireless Charging, dodávané jako volitelná výbava na přání, je tvořeno základovou deskou (GroundPad) a přijímací deskou na vozidle (CarPad). Bezkontaktní přenos energie mezi oběma deskami probíhá na vzdálenost přibližně osmi centimetrů. GroudPad vytváří magnetické pole, které je v desce CarPad indukcí přeměňováno na elektrický proud určený pro nabíjení vysokonapěťové baterie. Systém má dobíjecí výkon 3,2 kW, což umožňuje nabít vysokonapěťové baterie na palubě BMW 530e Performance nebo BMW 530Le iPerformance za přibližně tři a půl hodiny. A s účinností přibližně 85 procent je systém bezdrátového dobíjení BMW Wireless Charging téměř stejně účinné jako nabíjení vozu přes kabel, při kterém je dosahováno účinnosti 92 procent.

Foto: Archiv Garáž.cz

Systém BMW Wireless Charging řidiči také pomáhá zajet do správné pozice při parkování. Prostřednictvím WiFi je vytvořen komunikační kanál mezi dobíjecí stanicí a vozidlem. Na kontrolním displeji ve voze se zobrazí pohled z ptačí perspektivy na vozidlo a jeho okolí s barevnými čárami, které řidiče pomáhají navést vůz na správnou pozici. Grafická ikonka ukazuje, že bylo dosaženo správné parkovací polohy pro indukční nabíjení. Odchylka od ideální pozice může být až o sedm centimetrů v podélném směru a o 14 centimetrů příčně. BMW nyní spolupracuje s dalšími automobilkami na vytvoření celoevropské sítě rychlých nabíjecích stanic, která by měla v roce 2020 čítat přibližně 400 lokací. Kromě toho nabízí služba ChargeNow, představená divizí BMW i, přístup k více než 130 000 dobíjecích bodů ve 32 zemích s jedinou registrací.

Reklama

Načítám