Těžkou hlavu mají automobilky s novou, velmi přísnou emisní normou Euro 6c. Již dříve jsme psali o tom, že kvůli ní bude muset skončit Subaru WRX STi - motor auta tuto normu nezvládne. V případě legendárního modelu je to konec bez náhrady. Jinak je to v případě BMW M3, které rovněž kvůli emisní normě předčasně skončí. Tam se však již na nástupci pečlivě pracuje.

Nová norma zejména zpřísňuje pravidla kouřivosti benzinových motorů. Hodnota horní hranice pro výskyt částic je nyní 6.000.000.000.000 (šest krát deset na jedenáctou) na kilometr. To znamená, že přimovstřikové motory, které produkují více sazí, musejí dostat po vzoru dieselových sourozenců filtr pevných částic. Stane se tak v případě faceliftované Fabie, BMW M4 i celé řady dalších modelů.

Další články

Nyní se však ukazuje, že nekončí pouze sportovní modely. Renault uvažuje o dřívějším zaříznutí svého výtečně prodávaného modelu Clio. Na první pohled to zní nesmyslně, ale než přizpůsobovat motory novým emisním normám a celé auto na konci jeho životního cyklu překopat, je lepší urychlit vývoj nového modelu, který měl přijít v roce 2019. Takto se jej tedy nejspíše dočkáme dříve, už koncem letošního roku. Dále pravděpodobně normou Euro 6c neprojde kupříkladu Subaru Forester 2.0XT a celá řada dalších modelů, které buďto zmizí, nebo budou v dohledné době nahrazeny. Končí také celá řada naftových motorů, byť se rozhodně nedá říci, že by měl v brzké době nastat jejich definitivní konec.

Celý tento přechod na dále uškrcené motory ale může znamenat u některých modelů i velký výpadek ve výrobě. Jednoduše se několik měsíců dané vozy vyrábět nebudou a zákazníci tak nedostanou možnost si vůz v danou chvíli koupit. 

Kupovat tedy jistě stále bude co, přesto si myslíme, že tohle je jen začátek a v nejbližší době se budeme dozvídat o dalších podobných případech. A bude hůře - často protichůdné požadavky zákazníků a Evropské unie jakožto tvůrce norem způsobují automobilovým výrobcům těžké spaní.