Zachovává si všechny přednosti předchůdce, tedy jednoduchost, odolnost, líbivost, dobré terénní schopnosti a univerzálnost, zároveň však vylepšuje dřívější neduhy. Druhá generace Dacie Duster je zde a na první pohled se nic zásadního nezměnilo. V prvé řadě to tak zákazníci chtěli, na Dusteru prý hodně oceňovali jeho vzhled, nutno však i říci, že úplný základ auta zůstává totožný, byť došlo k řadě přepracování. Kupříkladu světla jsou nyní o kus výše, a to vepředu i vzadu. Nejvíce se změnila asi záď se čtvecovými svítilnami.

Uvnitř najdete zejména mnohem více výbavy. Chválíme středový panel, který je kvalitní, s pěknými tlačítky a automatickou klimatizací. Zbytek interiéru je jednoduchý, z tvrdých plastů a ano, je laciný. Jenže nemůžete se divit, celé tohle auto je velmi levné. Základní model startuje na 260 tisících s atmosférickou šestnáctistovkou a pohonem předních kol, pokud toužíte po čtyřkolce, připravte si nejméně 335.900 Kč, což je stále skvělé. Jenže za tyto peníze rozhodně nečekejte ani náznak luxusu. Ten se však objeví u plně vybavené varianty. My s jednou takovou jeli - měla naftovou patnáctistovku, čtyřkolku, kamery kolem celého vozu, asistent pro sjíždění z kopců, navigaci, kožená vyhřívaná sedadla, prostě vše, co byste mohli chtít, navíc v té nejdražší spocifikaci. Stále však cena nepřekročila půl milionu korun. Náš tip je, že rozumná, ale plně dostačující specifikace s benzinovou šestnáctistovkou, pohonem všech kol a slušnou výbavou se bude pohybovat okolo 400.000 Kč, což je super.

Pokud čekáte nějaké obsáhlé jízdní dojmy, musím vás zklamat, jezdili jsme totiž výhradně v terénu pražského Hummer centra. Nicméně je nutno říci, že s tím si Duster poradil jako nic. Občas škrtnul předkem o zem, ale nikdy nehrozil ani náznak nejistoty či nechuti pokračovat, a to byl terén dosti bahnitý, vyjížděli jsme opravdu velká stoupání a obuty byly na kolech obyčejné zimní Nokiany. Na novém monitoru můžete kontrolovat, jaké jsou náklony vozu, stejně jako si můžete zapnout přední kameru, se kterou vidíte i přes příkré zlomy.

Pohon všech kol se již tradičně nastavuje otočným ovladačem mezi předními sedadly, přičemž nastavit si můžete pohon jen předních kol, automatický režim, který v případě prokluzu připojuje zadní nápravu, anebo režim Lock, kdy je zadní náprava připojena vždy. Co se týče motorizací, tak kromě již zmíněné atmosférické šestnáctistovky se 115 koňmi a dieselu o výkonu 110 k očekávejte také přeplňovanou čtyřválcovou dvanáctistovku o výkonu 125k, variantu 1,5 dCi s 90 k a šestnáctistovku na LPG.

Ocenit je ale potřeba několik věcí. Duster pocitově dospěl. Je modernější, působí mnohem lepším dojmem než předchůdce, cítíte se v něm lépe. Zlepšila se pozice za volantem, podvozek ani na velkých terénních dírách nemlátí či nevydává jiné pazvuky, snad jen diesel je slyšet o trochu více, nicméně pro finální hodnocení těchto věcí musíme počkat na jízdu po silnici, vyššími rychlostmi. Prozatím jsem však potěšen. Za nevelkou částku získáte robustní, odolné a v terénu překvapivě schopné auto, které bude nyní zcela jistě mnohem příjemnější i při každodenním použití. Něco mi říká, že Dacia se trefila do černého a tohle bude prodejní trhák. Nyní jsou prý čekací lhůty ještě poměrně krátké, zhruba 3-4 měsíce, jenže prodej vozu teprve začíná a já se obávám, že brzy bude nový Duster velmi nedostatkovým zbožím.